تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 - 2:04
233 بازدید
کد خبر : 1945

پیش نویس شهر هوشمند در انتظار ارائه به شورای عالی فضای مجازی

پیش نویس شهر هوشمند در انتظار ارائه به شورای عالی فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه پیش نویس شهر هوشمند آماده و در انتظار ارائه به این شورا است، گفت: نقش ایران در بازار جهانی هوش مصنوعی باید تعریف و تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی گفت: توسعه فضای مجازی که همراه با توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا شکل گرفته تصویر جدیدی از نظام سرمایه داری و سکویی است که پایه آن شبکه بوده و صنعت آن مبتنی بر نرم افزارهاست و در تلاش است تا دنیا را تبدیل به منطقه آزاد کند تا همه در سیطره کمپانی‌های بزرگ که عمدتاً سکوهای خدماتی هستند، قرار گیرند.

وی با تاکید به نیاز کشور به بازتعریف مناطق آزاد افزود: منطقه آزاد در ایران مشابه مناطق آزاد بسیاری از کشورها در ادامه تئوری‌های توسعه مدرنیزاسیون پیاده سازی شد که این موضوع نیاز به بازتعریف دارد که چگونه با توجه به توسعه فضای مجازی در دنیا و در کشور ما ادامه یافته و ایفای نقش کند.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا در این حوزه با متولیان و مدیران مناطق آزاد گفتگو کند، تاکید کرد: فضای مجازی به دنبال کاهش نقش دولت‌ها و قدرت حاکمیت ملی در چارچوب سرزمینی است و ما اگر بخواهیم این پدیده که در دنیا در حال اتفاق است و شاهد آن هستیم را مدیریت کنیم باید برای این اکوسیستم که در آن شهروندان زیست می‌کنند و فعالیت اقتصادی، رسانه‌ای، اجتماعی و شبکه ای دارند و تابع قواعد و قوانین سرزمینی نبوده و از فضای جهانی مجازی تبعیت می‌کند، تعریف مناسبی داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به شبه انفجاری که در اندازه بازارهای فضای مجازی همچون هوش مصنوعی اتفاق افتاده و اندازه بازار جهانی هوش مصنوعی برای سال ٢٠٣٠ حدود ١۴٠٠٠ میلیارد دلار پیش بینی شده است، باید نقش و اندازه بازار ایران تعریف و تبیین شود.

وی با بیان این که دنیا به دنبال مقابله با حکمرانی سکوها بوده و اروپا از طریق دفاع از حریم خصوصی، چین، روسیه و حتی کره جنوبی و سایر کشورها تمهیداتی در نظر گرفتند، اعلام کرد: در ایران تمهیدات مناسبی در این حوزه در نظر گرفته شده که هنوز پیاده سازی نشده است و باید برای موفقیت آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: خوشبختانه در کشور نیروی انسانی متخصص و کارشناس این حوزه بسیار است که بازارهای جهانی در حال استفاده و بهره مندی از توانمندی آنها هستند و مناطق آزاد می‌توانند در این حوزه نقش ایفا کنند تا این توانمندی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. البته این مهم نیاز به زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال دارد که مناطق آزاد به دلیل آزادی و چالاکی در اقتصاد و ارتباطات فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه دارند.

وی اظهار داشت: مناطق آزاد در کشور در حال حاضر شرایط راه اندازی شهر هوشمند در سطح ابتدایی و وارداتی مبتنی بر سامانه‌ها را دارند که برای شروع اتفاق خوبی است. اما باید شهری هوشمند که تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی، مدیریت انرژی و حمل و نقل و زیست محیطی را در نظر داشته باشد در کشور راه اندازی شود.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به پیش نویس شهر هوشمند مرکز ملی فضای مجازی که در انتظار ارائه در صحن شورای عالی فضای مجازی کشور است گفت: در کنار توسعه اقتصاد دیجیتال، مناطق آزاد می‌توانند نسبت به ایجاد فضای مناسب برای ایجاد پل ارتباطی میان کشور و شرکت‌های چند ملیتی اقدام کنند. همچنین باید پیش از پیاده سازی شهر هوشمند امنیت این فضا که بسیار حیاتی است مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا منطقه آزاد فضای مجازی داشته باشیم که البته در طرح شبکه ملی اطلاعات منطقه ویژه تعریف شده تا شرکت‌هایی که قرار است با خارج از کشور ارتباط ویژه داشته باشند بتوانند از تسهیلات این منطقه استفاده کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه