تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:43
186 بازدید
کد خبر : 1089

کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می شود

کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می شود

کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» توسط گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اگرچه در سال‌های اخیر آثار متعددی در زمینه مطالعات هوش مصنوعی به زبان فارسی منتشر شده است، اما کماکان جای خالی اثری نسبتاً جامع که بتواند از وجوه انسانی به این فناوری نگاه کند احساس می شود. به همین دلیل کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» توسط ابوطالب صفدری شربیانی و با همکاری گروه فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی برای رفع خلأ مذکور، به زودی منتشر می شود.

این کتاب شامل گردآوری و ترجمه مجموعه مقالاتی است که در ۵ فصل تهیه و تنظیم شده است.

فصل اول، به تاریخچه و مروری بر مفاهیم کلی هوش مصنوعی می‌پردازد؛ فصل دوم، معطوف به بررسی ابعاد فلسفی هوش مصنوعی است که رویکردهای مختلفی مانند رایانشی، مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بدن‌مندانه را به بحث می‌گذارد؛ فصل سوم، به واکاوی وجوه اخلاقی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است.

در این فصل، ضمن مروری بر مهم‌ترین موضوعات و مسائل این حوزه، دو رویکرد اصلی به اخلاق هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. رویکرد نخست که اخلاق ماشین نامیده می‌شود تلاش می کند تا رفتار اخلاقی را در سامانه‌های هوش مصنوعی برنامه‌نویسی کند. اما رویکرد دوم با نگاهی آینده‌نگرانه، سعی در شناسایی تبعات و پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی در دهه‌های آینده دارد؛ فصل چهارم به بحث راجع به تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی بر مقولاتی مانند اشتغال، قانون و عدالت می‌پردازد؛ و نهایتاً، فصل پنجم دل مشغول مباحث حکمرانی مرتبط با هوش مصنوعی است.

بخشی از مهم‌ترین سخنرانی‌های ایرادشده در اولین مدرسه بین‌المللی هوش مصنوعی که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد به ضمیمه کتاب منتشر خواهد شد. در این رویداد که با استقبال دانشجویان و پژوهشگران کشور مواجه شد، برخی از برجسته‌ترین چهره‌های مطالعات هوش مصنوعی به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.