تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 5:16
78 بازدید
کد خبر : 4459

آخرین وضعیت تدوین سند هوش مصنوعی در ایران

آخرین وضعیت تدوین سند هوش مصنوعی در ایران

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، در قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف به تهیه سند هوش مصنوعی شده‌اند و بر این اساس به همه دستگاه‌ها تکلیف شده ظرف سال اول برنامه، برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی برنامه خود را تدوین و به تصویب هیأت وزیران برسانند. به گزارش

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، در قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف به تهیه سند هوش مصنوعی شده‌اند و بر این اساس به همه دستگاه‌ها تکلیف شده ظرف سال اول برنامه، برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی برنامه خود را تدوین و به تصویب هیأت وزیران برسانند.

به گزارش ایسنا، هوش مصنوعی یعنی دستگاه‌ها را قادر کنیم از هوش انسانی تقلید کنند؛ این فناوری امروز در زمینه‌های بسیاری در حال رشد است و علاوه بر حوزه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، در حوزه‌هایی که هیچکس تصور آن را نداشته نیز گسترش یافته است.

ماشین‌های دارای هوش مصنوعی قادرند حجم عظیمی از داده‌های به‌دست‌آمده از منابع مختلف را برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف، بررسی کرده و آنها را به کار ببرند. گسترش هوش مصنوعی دوگانگی‌های متعددی نظیر خطرات و فرصت‌ها، انسان و ماشین، محدودیت‌ها و توانمندسازها ایجاد کرده است، بنابراین رگولاتورها باید با این موضوعات و عدم اطمینان برای ایجاد زیرساختی امن و ایمن برای توسعه هوش مصنوعی تعامل داشته باشند.

در نهایت همزمان با رشد و توسعه این فناوری در جهان و البته در ایران، وزیر ارتباطات درباره گسترش استفاده از هوش مصنوعی اعلام کرد شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم گیری در این حوزه روی تدوین سند توسعه هوش مصنوعی کار می‌کند. پس از گذشت چند ماه از این خبر از سوی مسئولان اعلام شد که بر اساس یکی از احکام مصوب در کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مکلف شدند که با همکاری سایر دستگاه‌ها ظرف شش ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برنامۀ ملّی توسعۀ هوش مصنوعی را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.  

در همین رابطه عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به فعالیت‌های متعددی که در حوزه تهیه سند هوش مصنوعی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان است، گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف به تهیه سند هوش مصنوعی شده‌اند.

وی افزود: در قانون هفتم توسعه به همه دستگاه‌ها تکلیف شده که ظرف سال اول برنامه، برای استفاده حداکثری از هوش مصنوعی برنامه خود را تدوین و به تصویب هیأت وزیران برسانند.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زارع پور با بیان اینکه مصوبه مجلس با اقداماتی که در حوزه هوش مصنوعی در نهادها و دستگاه‌های مختلف در جریان است، تفاوت دارد، تصریح کرد: اینکه دغدغه در حوزه هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف ایجاد شده، مبارک است ولی باید با همدلی و همراهی به یک سند هوش مصنوعی برسیم.

طبق گفته وی، یکی دو سالی است که در وزارت ارتباطات، مرکز هوش مصنوعی را تأسیس کرده‌ اند و برای توسعه کاربردها به دستگاه‌ها پیشنهاد می‌دهند و مثلاً اعلام می‌کنند که هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی چه خدماتی را می‌تواند ارایه کند.

اوایل مهر ماه امسال  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.