تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 5:11
82 بازدید
کد خبر : 4488

آمریکا می‌خواهد دسترسی به هوش مصنوعی را مانند علم هسته‌ای محدود کند

آمریکا می‌خواهد دسترسی به هوش مصنوعی را مانند علم هسته‌ای محدود کند

ایسنا/خوزستان فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان گفت: امروز هوش مصنوعی به عنوان یک قدرت نوپدید مطرح است و برخی از دانشمندان این علم عنوان می‌کنند که قدرت هوش مصنوعی از قدرت هسته‌ای بالاتر است. سردار حسن شاهوارپور در دومین همایش کشوری هوش مصنوعی در علوم پزشکی که امروز (۱۴ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی

ایسنا/خوزستان فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان گفت: امروز هوش مصنوعی به عنوان یک قدرت نوپدید مطرح است و برخی از دانشمندان این علم عنوان می‌کنند که قدرت هوش مصنوعی از قدرت هسته‌ای بالاتر است.

سردار حسن شاهوارپور در دومین همایش کشوری هوش مصنوعی در علوم پزشکی که امروز (۱۴ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید فخری‌زاده اظهار کرد: یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی است. از بدو استقرار نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای مهمی به عنوان برنامه‌ها و راهبردها برای آینده کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برخی از کشورها به ویژه کشورهای غربی علم را منحصر به خود می‌دانند، بنابراین رویکرد انقلاب اسلامی این بوده که این را بشکند و از انحصار کشورهای غربی خارج شود که خوشبختانه در این زمینه هم کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان بیان کرد: فراهم کردن زمینه استفاده از تحقیقات سایر کشورها بدون تقلید و ارتقای سطح علمی و ابعاد ظرفیت حرکت بر لبه دانش نیز از رویکردهای بسیار مهمی هستند و همواره نظام جمهوری اسلامی در تلاش بوده است که مراکز آموزشی ما این گونه حرکت کنند.

شاهوارپور عنوان کرد: دسترسی به دانش هسته‌ای کار کمی نیست. با وجود همه تحریم‌ها، فشارها و قطعنامه‌ها، با تلاش دانشمندان و پشتیبانی نظام یکی از رویکردها دسترسی به علوم صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است که پای آن هزینه‌های سنگینی داده‌ایم.

وی افزود: گسترش روحیه تحقیق و شکوفایی استعدادهای انسانی، به وجود آوردن ظرفیت نخبگی و توسعه فعالیت‌های علمی خاص بدون محدودیت، در مراکز آموزشی مورد اهمیت هستند.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها می‌خواهند در علم هوش مصنوعی مانند علم هسته‌ای محدودیت ایجاد کنند و به شدت به دنبال این هستند که دیگر کشورها به هوش مصنوعی دسترسی پیدا نکنند.

شاهوارپور با اشاره به بین‌رشته‌ای بودن هوش مصنوعی و ارتباط مستقیم آن با حوزه‌های دیگر، بیان کرد: بخشی از هوش مصنوعی مربوط به مباحث پزشکی است که بسیار مهم است اما در دیگر حوزه‌ها مانند مباحث دفاعی و امنیتی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

وی عنوان کرد: دستیابی به جایگاه قطب پزشکی منطقه یکی از راهبردهای مهم این نظام است که الحمدالله در این مسیر هستیم و در برخی از رشته‌ها در رتبه اول هستیم. در حال حاضر کشور ما در بحث پیوند با کشورهای اروپایی رقابت دارد.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان ادامه داد: پیشرفت‌های علمی راهبردی در حوزه‌هایی مانند سلول‌های بنیادی، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای خاص، شبیه‌سازی حیوانات، دسترسی به هوش مصنوعی، دستیابی به دانش بومی و فناوری هسته‌ای، ورود به دانش فضایی جهان، دستیابی به دانش‌های پیشرفته صنعت کشاورزی و حوزه دفاعی و دیگر حوزه‌ها از موارد پیشرفت کشور هستند.

شاهوارپور گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم سه ماهواره بر مدار قرار دهیم و در بخش تصویربرداری خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم تقریبا هر ۲۴ ساعت عکس‌های ماهواره‌ای مختلفی از کشور خودمان داشته باشیم و امروز این فناوری بومی شده است.

وی عنوان کرد: امروز بحث جدی در ارتباط با قدرت نرم وجود دارد. در گذشته اولویت با قدرت سخت نظامی بود و کشورها از این ابزار قدرت برای تحمیل اراده خود بر دیگر کشورها استفاده می‌کردند و تقویت بنیه دفاعی و ارتقای سطح توانمندی‌های هر کشور را به عنوان اولویت در نظر گرفتند اما امروز قدرت نرم کمتر از قدرت سخت نیست. بنابراین توجه به قدرت نرم که بخشی از شاخه‌های هوش مصنوعی نیز در این حوزه است، بسیار مهم است.

شاهوارپور با اشاره به برخی توانایی‌های قدرت نرم، گفت: قدرت نرم یکی از اجزای اصلی سیاست‌های روزمره نظام‌های دموکراتیک است. قدرت نرم توانایی تعیین اولویت‌ها را دارد به گونه‌ای که با دارایی‌های ناملموس مانند جذابیت‌های فرهنگی و شخصیتی و ارزش‌های سیاسی مرتبط و همسو است.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان با اشاره به تعاریف هوش مصنوعی، بیان کرد: امروز هوش مصنوعی به عنوان یک قدرت نوپدید مطرح است و برخی از دانشمندان این علم عنوان می‌کنند که قدرت هوش مصنوعی از قدرت هسته‌ای بالاتر است. بنابراین هوش مصنوعی به مرور زمان قدرت هسته‌ای را کنار می‌زند و جاگزین آن می‌شود.

وی افزود: هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اعم از پزشکی، خودروسازی، خدمات مالی و حتی هوا و فضا به کار گرفته می‌شود.

شاهوارپور با اشاره به برخی دیگر از موارد استفاده از هوش مصنوعی، عنوان کرد: از هوش مصنوعی برای تشخیص تهدیدات امنیتی و پاسخ به حملات سایبری به صورت خودکار کمک می‌گیرند. تشخیص و پیشگیری از حملات و تا حدی جلوگیری از حملات سایبری و تشخیص نفوذ نیز از دیگر موارد استفاده از هوش مصنوعی هستند.

وی افزود: البته متاسفانه کار خلافی که اکنون در حوزه امنیتی با استفاده از هوش مصنوعی می‌شود این است که رژیم صهیونیستی با استفاده از هوش مصنوعی مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها را هدف می‌گیرد و دست به کشتار کودکان و زنان می‌زند.

شاهوارپور بیان کرد: آن‌ها بر اساس داده‌هایی که در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد هدف‌گیری می‌کنند در حالی که در برخی از این مکان‌ها بیمارستان‌ها قرار دارند و مردم بیگناه زندگی می‌کنند؛ این موارد، عیب‌های هوش مصنوعی به ویژه در مباحث اخلاقی و انسانی هستند.

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان گفت: هوش مصنوعی همواره با معایبی هم همراه است؛ از بین بردن شغل‌ها، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی و احتمال از دست دادن مهارت‌ها و احتمال به دست آوردن نتایج نادرست، برخی از معایب آن هستند. تغییرات سریع در فناوری هوش مصنوعی ممکن است آثار اجتماعی ناخواسته‌ای داشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.