تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 5:11
85 بازدید
کد خبر : 4436

آیا یک راز مگو باعث اخراج «سم آلتمن» شد؟

آیا یک راز مگو باعث اخراج «سم آلتمن» شد؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشف یک هوش مصنوعی «تهدید کننده بشریت» ممکن است باعث برکناری سم آلتمن شده باشد. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک پیشرفت بزرگ و البته مخفی شرکت اُپن‌ ای‌آی ممکن است منجر به برکناری آلتمن شده باشد. چند روز قبل از اخراج سم آلتمن، چند کارمند

گزارش‌ها حاکی از آن است که کشف یک هوش مصنوعی «تهدید کننده بشریت» ممکن است باعث برکناری سم آلتمن شده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک پیشرفت بزرگ و البته مخفی شرکت اُپن‌ ای‌آی ممکن است منجر به برکناری آلتمن شده باشد.

چند روز قبل از اخراج سم آلتمن، چند کارمند اُپن‌ ای‌آی نامه‌ای به هیئت مدیره ارسال کردند که در آن نگرانی‌هایی را درباره پیشرفت فنی این تیم در حوزه هوش مصنوعی که می‌تواند بشریت را تهدید کند، مطرح کرده بودند.

به گفته یک منبع آگاه، این پیشرفت که توسط دانشمند ارشد این شرکت به نام ایلا سوتسکور(Ilya Sutskever) هدایت می‌شود، به طور بالقوه امکان ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی بسیار قوی‌تر را فراهم می‌کند.

این نامه که در اختیار هیچ رسانه خبری قرار نگرفته است، به تدابیر ناکافی برای تجاری‌سازی چنین مدل‌های پیشرفته‌ هوش مصنوعی اشاره دارد. تجاری‌سازی این مدل‌ها یکی از مشکلات اصلی کارمندان بود.

آیا این اتفاق منجر به برکناری آلتمن شد؟

بر اساس گزارشی دیگر، افراد آگاه به رویترز گفته‌اند که پیشرفت مخفی اُپن‌ ای‌آی که منجر به اخراج آلتمن شده کیواستار (Q*) نام دارد. مدلی از هوش مصنوعی که به تازگی توسعه یافته است می‌تواند از منابع محاسباتی گسترده استفاده کند و مشکلات ریاضی خاصی را حل کند.

به رغم اینکه در حال حاضر این هوش مصنوعی در سطح پایه مدرسه در مهارت ریاضی عمل می‌کند، عملکرد ماهرانه این مدل در آزمون‌ها، باعث خوش‌بینی محققان در مورد مسیر امیدوارکننده موفقیت آن در آینده شده است.

اما آیا این همان چیزی است که آلتمن در سخنرانی خود در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به آن اشاره کرد؟

 او گفت: من زمانی که پرده جهل را به عقب می‌راندیم و مرزهای اکتشاف را پیش می‌بردیم در اتاق بودم و یک روز پس از این اظهارات، توسط هیئت مدیره برکنار شد.

با این وجود پس از اعتراض کارمندان، ‌هیئت مدیره برکنار شدند و آلتمن به سمت خود بازگشت.

نزدیک شدن به هوش مصنوعی عمومی(AGI)

اگرچه یک مدل هوش مصنوعی که مسائل ریاضی سطح پایه را حل می‌کند چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌رسد اما دانشمندان معتقدند که این یک پله برای دستیابی به هوش مصنوعی عمومی است.

هوش مصنوعی عمومی اصطلاحی برای هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ای را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند. در حال حاضر هوش مصنوعی مانند یک دستگاه تولید واژه است. اما ریاضیات مستلزم سطحی از استدلال مشابه با هوشمندی انسان است و دانشمندان ریاضیات را مرز میان هوش مصنوعی و هوشی شبیه انسان می‌دانند.

محققان و غول‌های فناوری در حال حاضر نیز در مورد رشد و توسعه هوش مصنوعی هشدار داده‌اند و نیاز به وجود مقررات برای کنترل آن را اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.