تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1403 - 8:50
12 بازدید
کد خبر : 7607

اعلام فراخوان مطالعه با رویکرد«آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در دو حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم»

اعلام فراخوان مطالعه با رویکرد«آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در دو حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم»

مهلت ارسال پیشنهاده پژوهشی برای فراخوان انجام مطالعه با رویکرد آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در دو حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم از ۲۱ خرداد الی ۲۱ تیر ۱۴۰۳ خواهد بود. به گزارش ایسنا، یکی از اهداف بنیاد ملی علم ایران، ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرزهای دانش در بالاترین سطح جهانی برای دستیابی به مرجعیت علمی است. از

مهلت ارسال پیشنهاده پژوهشی برای فراخوان انجام مطالعه با رویکرد آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در دو حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم از ۲۱ خرداد الی ۲۱ تیر ۱۴۰۳ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، یکی از اهداف بنیاد ملی علم ایران، ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرزهای دانش در بالاترین سطح جهانی برای دستیابی به مرجعیت علمی است. از آنجا که آگاهی از روندهای آینده علم و فناوری، از الزامات حرکت در مرزهای دانش است، بنیاد ملی علم ایران در نظر دارد با هدف جهت‌دهی به پژوهش‌های آینده، طرح‌های تحقیقاتی متمرکز بر بررسی روندهای آینده علم و فناوری در جهان و ایران را در قالب فراخوان، مورد حمایت قرار ‌دهد.

حوزه‌های اولویت‌دار

هوش مصنوعی

علوم و فناوری‌های کوانتوم

واجدین شرایط

قالب حمایتی این فراخوان، طرح پژوهشی خواهد بود و اعضای هیئت‌علمی رشته‌های آینده‌پژوهی، سیاستگذاری علم و فناوری، مدیریت فناوری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علم‌سنجی، فناوری اطلاعات (داده‌کاوی) و رشته‌های مرتبط، در اولویت می‌باشند. حضور متخصصان و خبرگان مرتبط با حوزه هوش مصنوعی و کوانتوم در ترکیب تیم پژوهش، ضروری است.

خروجی های مورد انتظار

از این فراخوان، علاوه بر گزارش، خروجی‌های همچون مقاله با نمایه بین‌المللی، گزارش سیاستی، نشست سخنرانی برای متخصصان مربوطه، گزارش‌های خبری کوتاه و فهرستی از روندهای علمی آینده و متناسب با وضعیت کشور مدنظر است.

به نقل از بنیاد علم ایران، گزارش سیاستی باید قابلیت ارائه به نهادهای بالادستی و سیاستگذار در حوزه علم و فناوری به منظور تصمیم‌گیری و سیاستگذاری را داشته باشد. روندهای علمی احصا شده در آینده نیز باید در قالب‌های حمایتی بنیاد شامل طرح پژوهشی، کرسی، گرنت پژوهشی یا حمایت از محققین دکتری و پسادکتری به شکل اولویت‌های اعلام شده، قابل عرضه و معرفی به پژوهشگران باشد. در پایان، گزارش‌های نهایی به نام خود پژوهشگران در سایت بنیاد ملی علم منتشر خواهد شد.

ارسال پیشنهاده پژوهشی از امروز ۲۱ خرداد الی ۲۱ تیر  ۱۴۰۳ امکانپذیر است.

مبلغ حمایت

حداکثر میزان حمایت از هرکدام از این مطالعات، ۱۲۵ میلیون تومان خواهد بود. میزان حمایت، بستگی به نوع و حجم داده‌های مورد بررسی (مقالات، پتنت‌ها و نظرات متخصصان)، تعداد جلسات دلفی خبرگانی، بهره‌گیری از رویکردهای کمّی یا کیفی یا ترکیبی برای شناسایی روندها، تمرکز بر شناسایی روندهای پژوهشی یا حوزه‌های فناوری، تعداد حوزه‌ها و شاخه‌های فرعی مورد بررسی در هر یک از محورها و… خواهد داشت.

نکات تکمیلی مهم

طرح‌های پژوهشی که همزمان از رویکردها و روش‌های مختلف برای پیش‌بینی روند حوزه‌های پژوهشی در آینده استفاده کنند از اولویت برخوردار خواهند بود. 

طرح‌های مصوب، مستلزم ارائه گزارش‌های پیشرفت بر اساس زمان‌بندی در طول اجرا و پایان طرح و تأیید توسط ناظر می‌باشند.

بازه زمانی انجام پژوهش در هر کدام از دو موضوع حوزه‌های اولویت‌دار، ۹ ماه در نظر گرفته شده است.

شیوه ثبت نام و ارسال درخواست

پژوهشگران جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. در صورتی که در این سامانه پروفایل مشخصات فردی ندارند ابتدا ثبت نام نموده و سپس به‌وسیله نام کاربری (Email) و رمز عبور داده شده وارد سامانه شوند.

پس از ورود در بخش ارسال طرح جدید می‌توانند از کارتابل ویژه مطالعات آینده‌پژوهی اقدام به ارسال پیشنهاده نمایند.

علاقه‌مندان پس از مطالعه توضیحات فراخوان و در صورت داشتن هر گونه ابهام یا سؤال می‌توانند از پروفایل خود در سامانه کایپر اقدام به ارسال تیکت برای دکتر آزادی نموده یا به آدرس  azadi_gh@yahoo.com ایمیل ارسال کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.