تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 5:12
32 بازدید
کد خبر : 7083

اولین مراکز هم‌آفرینی سلامت، نساجی، پلیمر، صنایع غذایی و هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

اولین مراکز هم‌آفرینی سلامت، نساجی، پلیمر، صنایع غذایی و هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

در راستای اجرای دستورالعمل «ایجاد، توسعه فعالیت و اعتباربخشی به مراکز هم‌آفرینی»، نخستین مراکز هم‌آفرینی در ۵ حوزه سلامت، نساجی، پلیمر، صنایع غذایی و هوش مصنوعی به همت دفتر توسعه زیرساخت­‌های زیست­‌بوم نوآوری ایجاد می‌شود. به گزارش ایسنا، توافق‏‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست‌جمهوری و پنج شرکت بزرگ تولیدی در

در راستای اجرای دستورالعمل «ایجاد، توسعه فعالیت و اعتباربخشی به مراکز هم‌آفرینی»، نخستین مراکز هم‌آفرینی در ۵ حوزه سلامت، نساجی، پلیمر، صنایع غذایی و هوش مصنوعی به همت دفتر توسعه زیرساخت­‌های زیست­‌بوم نوآوری ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، توافق‏‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست‌جمهوری و پنج شرکت بزرگ تولیدی در حوزه‌های «صنایع غذایی»، «پلیمر، پلاستیک و کامپوزیت»، «فناوری‌های سلامت محور»، «صنایع نساجی» و «فناوری‌های هوش مصنوعی» برای ایجاد و توسعه «مراکز هم آفرینی» به­ مدت پنج سال شمسی به میزبانی دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری امضا شدند.

علاوه بر استفاده از ظرفیت طرفین توافق‌‏نامه‌ها برای راه‌‏اندازی و بهره‌برداری از «مراکز هم‌آفرینی»، ایجاد یک فضای تعاملی با اشتراک‌­گذاری ظرفیت­‌ها و قابلیت­‌ها مانند منابع، سرمایه‌گذاری، فناوری، خط تولید، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان، هم‌افزایی در راستای کاهش هزینه عملیاتی شکل­‌گیری و تولید محصولات و خدمات جدید و تقاضامحور، کمک به شکل‌­گیری و توسعه محصولات و خدمات جدید مورد نیاز شرکت با سرعت بالاتر و ریسک کمتر و به اشتراک­‌گذاری ظرفیت‌­های مازاد و بدون استفاده خط تولید شرکت جهت توسعه محصولات و خدمات جدید از اهداف این توافق‌نامه‌ها است.

آغاز تاثیرگذاری بر آینده زیست بوم فناوری

در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه حمایت و رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با نقش‌آفرینی پررنگ شرکت‌های بزرگ در زیست بوم نوآوری کشور و همچنین سیاست‌‏های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‏‌ها، ایجاد هم‌‏افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌ بنیان، نشست امضای توافق‌نامه‌های مراکز هم‌آفرینی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست جمهوری با حضور سید محمد جواد صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ‏بنیان رئیس‌جمهور و مدیر کل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری برگزار شد.

صدری مهر، مدل مرکز هم‌آفرینی را یک مدل جدید از توسعه زیرساخت‌های صنعتی در اکوسیستم نوآوری خواند و افزود: امروز نخستین قراردادهای مراکز هم‌آفرینی به نمایندگی استان‌های یزد، خراسان رضوی، قم، گیلان و پردیس تهران امضا شد که یک مدل‌سازی جدید برای آینده زیست‌بوم نوآوری کشور است.

وی ادامه داد: این مدلسازی جدید مبتنی بر مراکز هم آفرینی، برای آینده زیست بوم نوآوری کشور، یک شروع پر اهمیت است.

رشد ۳۰۰ درصدی صادرات دانش‌بنیان‌ها

صدری مهر ضمن اشاره به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان با محصولات قابل قبول، اظهار کرد: صنعتی‌سازی به‌عنوان یک سد بر سر راه دانش‌بنیان‌ها بود؛ پیش‌بینی می‌شود با آغاز این روند در کمتر از سه سال حجم بازار محصولات دانش‌بنیان بیش از ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کنند. از سوی دیگر، صنعت نیز مدلی خواهد گرفت و در قالب یک مرکز هم آفرینی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد و به توسعه تولیدات کمک می‌کند و دانش‌بنیان‌ها از سد صنعتی‌سازی عبور خواهند کرد.

به گفته دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‏بنیان رئیس‌جمهور، در مدل مرکز هم‌آفرینی، ابتدا صنعت بر اساس نیازها، آغوش خود را برای تعدادی نمونه اولیه و طرح فناورانه باز می‌کند. سپس با شیوه‌های مختلف با دوستان همکاری کرده و طرح‌ها را توسعه می‌دهد.

صدری مهر خاطرنشان کرد: با توجه به حجم عظیم فعالیت فناورانه‌ ما، نیاز به حضور پررنگ در GDP کشور وجود دارد؛ امروز تاثیر فناوری در GDP کشور تنها سه درصد است. این در حالی است که تاثیر فناوری کشور کره در GDP بالای۵۰ درصد است؛ ما با ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و بیش از دو هزار زیرساخت چرا باید سهم پایینی داشته باشیم؟

وی در پایان گفت: از دوستان پیش‌قدم بسیار سپاسگزارم و ما در معاونت علمی و فناوری در این مسیر همراه آنان خواهیم بود و حمایت‌های ویژه‌ای را برای آنان در نظر داریم.

ایجاد و توسعه «مرکز هم‌­آفرینی صنایع غذایی» در مشهد

توافق‏‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست‌جمهوری و یکی از شرکت‌های استان خراسان رضوی برای ایجاد و توسعه «مرکز هم آفرینی صنایع غذایی» به­ مدت پنج سال شمسی امضا شد.

ایجاد و توسعه «مرکز هم‌آفرینی پلیمر، پلاستیک و کامپوزیت» در قم

توافق‏‌نامه همکاری مشترک ‌بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست‌جمهوری و یکی از شرکت‌های استان قم برای راه‌‏اندازی و بهره‌­برداری از «مرکز هم­‌آفرینی پلیمر، پلاستیک و کامپوزیت» به­ مدت پنج سال شمسی امضا شد.

ایجاد و توسعه «مرکز هم­‌آفرینی صنایع نساجی» در یزد

توافق‏نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‏بنیان ریاست ‌جمهوری و یکی از شرکت‌های استان یزد برای ایجاد و توسعه «مرکز هم­‌آفرینی صنایع نساجی» به­ مدت پنج سال شمسی امضا شد.

ایجاد و توسعه «مرکز هم آفرینی فناوری‌­های سلامت محور» در پارک فناوری پردیس

توافق‏نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‏بنیان ریاست جمهوری و یکی از شرکت‌های پارک فناوری پردیس برای ایجاد و توسعه «مرکز هم‌­آفرینی فناوری­‌های سلامت محور» امضا شد.

ایجاد و توسعه «مرکز هم‌­آفرینی کاربرد هوش مصنوعی در دوربین‌­های مدار بسته» در گیلان

توافق‏نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‏بنیان ریاست جمهوری و یکی از شرکت‌های استان گیلان برای ایجاد و توسعه «مرکز هم‌­آفرینی کاربرد هوش مصنوعی در دوربین­‌های مداربسته» امضا شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.