تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1402 - 6:15
137 بازدید
کد خبر : 3845

با فرهنگ‌سازی می‌توان زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش را فراهم کرد

با فرهنگ‌سازی می‌توان زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش را فراهم کرد

سرپرست گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند با بیان اینکه تا زمانی که ارتباط میان صنعت و دانشگاه شکل نگیرد و دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌جهت نشوند، به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش به کُندی انجام می‌شود، گفت: ارتباطات میان صنعت و دانشگاه می‌تواند در به‌کارگیری

سرپرست گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند با بیان اینکه تا زمانی که ارتباط میان صنعت و دانشگاه شکل نگیرد و دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌جهت نشوند، به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش به کُندی انجام می‌شود، گفت: ارتباطات میان صنعت و دانشگاه می‌تواند در به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه سلامت کمک کننده باشد.  

دکتر محمدرضا مؤمن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در عرصه آموزش پزشکی گفت: استفاده و به‌کارگیری از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی مانند چت «جی‌پی‌تی» در عرصه آموزش، کاربردی و سودمند بوده و باعث ارتقاء یادگیری می شود. اگرچه اقداماتی در داخل کشور برای به‌کارگیری تکنولوژی انجام شده و نرم‌افزارهایی وجود دارد که منابع و کتب پزشکی را بررسی می‌کنند و به دانشجویان پاسخ می‌دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حدود ۶ ماه از عمر چت جی‌پی‌تی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: نکته مهم و اساسی این است که نحوه جست‌وجو با ظهور این تکنولوژی به طور کامل متحول شده و با موتورهای جست‌وجو اینترنتی مرسوم به طور کامل متفاوت است.

سرپرست گروه هوش‌مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند درباره تغییر رویکردهای آموزشی در سایه هوش مصنوعی گفت: اساتیدی که با ابزارهای هوشمند، تکنولوژی‌های نوین، روش‌های جدید جست‌وجو آشنا نیستند، بدانند با فناوری‌های نوین باید در تعامل باشند. اگر آنها نتوانند خود را با این مؤلفه‌ها تطبیق دهند از چرخه آموزش حذف می‌شوند.

دکتر مؤمن‌زاده ادامه داد: اساتید باید با فناوری‌های نوین در تعامل باشند و به صورت فعال از ابزارهای تکنولوژی‌های نوین استفاده کنند. یکی از مسائلی که درباره به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در عرصه آموزش مطرح می‌شود، موضوع توانمدسازی اساتید است. به طور قطع، اساتیدی که سن بیشتری دارند نسبت به نسل جوان در مواجهه با ابزارهای تکنولوژی‌های نوین با مشکلات و مقاومت بیشتری روبرو هستند.

باید اساتید را در ارتباط با هوش مصنوعی توانمند کرد

سرپرست گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند با تاکید بر توانمندسازی اساتید گفت: اکنون که متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، لازم و ضروری است که اساتید را در ارتباط با هوش مصنوعی توانمند کرد.

وی با بیان اینکه بهکارگیری هوش مصنوعی در عرصه آموزش در ابتدای راه قرار دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای آن مانند چت «جی‌پی‌تی» در گذر زمان به تکامل می‌رسد اما آسیب‌ها و تهدیدهایی در این مسیر وجود دارد. «جفری هینتون» که ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی است، نسبت به خطرات هوش مصنوعی مانند «جعل عمیق» (دیپ فیک) هشدار داده است؛ وی نگران است که هوش مصنوعی بتواند هوشمندتر از انسان‌ها باشد و کنترل ما را بر عهده بگیرد.  همچنین مجله تایمز در مقاله‌ای باعنوان «هوش مصنوعی، پایان بشریت» نسبت به آینده هوش مصنوعی هشدار داده است.

جعل عمیق، یک آسیب جدید در حوزه هوش مصنوعی است

این استاد دانشگاه درباره فرهنگ‌سازی برای به‌کارگرفتن هوش مصنوعی در عرصه آموزش گفت: اینطور مطرح می‌شود که با فرهنگ‌سازی می‌توان زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش را فراهم کرد. من بر این باور هستم، کشورهای پیشرفته نتوانستند در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی فرهنگ‌سازی کنند و ما باید در این حوزه شروع به شناخت مؤلفه‌ها و فرهنگ‌سازی کنیم. جعل‌عمیق به شدت در حال ترویج است و یک آسیب جدی به حساب می‌آید.

وی درباره تقلب با استفاده از هوش مصنوعی گفت: ما باید درباره تقلب در هوش مصنوعی اقداماتی انجام دهیم. هوش مصنوعی در گذر زمان کامل می‌شود و با استفاده از دیتاهایی که از محیط اطراف دریافت می‌کند، آموزش می‌بیند و کامل‌تر می‌شود. به طور قطع، موضوع تقلب در نگارش مقاله و پایان‌نامه در سایه هوش مصنوعی با چالش بیشتری مواجه می‌شود.   

این استاد دانشگاه درباره بکارگیری هوش مصنوعی در بیمارستان‌های آموزشی گفت: امروزه بحث هوشمندسازی سلامت به عنوان یکی از کلیدی ترین راه حل ها در بحث ارائه خدمات مطرح می شود. در واقع، سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت بر این است که بکارگیری هوش مصنوعی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و نظام‌ سلامت انجام شود. یکی از مهمترین مسائل در کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی موضوع «تشخیص» است. درواقع بکارگیری هوش مصنوعی در بیمارستان‌ها به دقت در تشخیص کمک می‌کند و هرچه میزان دقت بیشتر شود، به همان مقدار کیفیت درمان هم ارتقاء می‌یابد. علاوه براین بکارگیری هوش مصنوعی صرفا به تشخیص محدود نمی‌شود و شامل مباحث درمان، مراقب های سلامت و یا حتی در زمینه تولیدات دارویی کاربرد دارد. امروزه شرکت‌های بزرگ و مطرح داروسازی از این تکنولوژی برای طراحی دارو استفاده می‌کنند.  

دانشجویان رشته‌های فنی به دیتاهای پزشکی علاقه دارند

دکتر مؤمن‌زاده با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند، سمپوزیوم هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی را در هفتم و هشتم دیماه ۱۴۰۱ و همچنین اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم‌پزشکی را در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جزیره کیش به عنوان پایلوت هوشمند سازی مناطق آزاد برگزار کرده است. این کنگره ارزشمند با استقبال فراوانی از طرف متخصصین، پژوهشگران، اساتید، مدیران و کارشناسان حوزه سلامت کشور رو به رو شد و تعداد شرکت کنندگان بالغ بر ۱۰۰۰ نفر بودند. در این کنگره تعداد ۳۴ سخنران کلیدی از داخل و خارج کشور حضور داشتند و در مورد مباحث مختلف هوش مصنوعی در پزشکی مانند سیاست گذاری، پزشکی شخص محور، پردازش تصاویر پزشکی، پردازش سیگنال پزشکی، هوش مصنوعی در سیستم بیولوژی هوش مصنوعی در جراحی، هوش مصنوعی در آموزش پزشکی و سلامت الکترونیک به سخنرانی پرداختند.

وی ادامه داد:کارگاه‌های آموزشی متعددی نیز در مورد مباحث مختلف کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی به موازات سخنرانی ها برگزار شد علاوه براین نمایشگاه دستاوردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشورو شرکت‌های دانش بنیان به صورت جانبی در این همایش برگزار شد.

دکتر مؤمن‌زاده  با بیان اینکه ما در زمینه نگارش مقاله در حوز هوش مصنوعی از جایگاه مناسبی برخوردار هستیم، تصریح کرد: رتبه ۱۵ نگارش مقاله در ارتباط با هوش مصنوعی را در اختیار داریم. به طور مثال، در اولین کنگره هوش مصنوعی در پزشکی حدود ۴۸۴ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که تعدادی از آنها مربوط به  شرکت‌کنندگان خارج از کشور بود.

سرپرست گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند ادامه داد: بررسی‌ها حاکی از آن است، دانشجویان رشته‌های فنی نسبت به نگارش مقاله در حوزه هوش مصنوعی و دیتاهای پزشکی علاقمند هستند. بخش عمده ای از این مقالات به حوزه پردازش تصاویر پزشکی و استفاده از یادگیری ماشین در تصاویر پزشکی مربوط میشود که در پایین ترین سطح یعنی بهبود کیفیت تصاویر پزشکی تا بالاترین سطح یعنی تشخیص انواع بیماری‌ها به صورت یک سیستم کمک تشخیصی قابل استفاده است.

دانشگاه‌های متعددی در مسیر هوشمندسازی گام برداشته‌اند

دکتر مؤمن‌زاده با بیان اینکه هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف پزشکی می‌تواند به‌کارگرفته شود، تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه در بحث سرطان سینه الگوریتم های هوش مصنوعی هم در تشخیص زودهنگام سرطان از روی داده های ماموگرافی و هم در بحث پیشی بینی سرطان از روی داده های ژنومیکس کارآمد هستند و با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان امکان ابتلاء فرد به سرطان سینه را تشخیص داد.

وی ادامه داد: این روزها بحث پزشکی شخصی محور به موضوع جذابی تبدیل شده است، ساعت‌های هوشمند به یک ابزار کاربردی تبدیل شده است و این ساعت‌ها نه تنها اطلاعاتی درباره ضربان قلب، دمای بدن و سیگنال های حیاتی در اختیار ما قرار می‌دهند بلکه حتی اطلاعات تکمیلی مناسبی را در مورد سبک زندگی و نوع ورزش روزانه به فرد پیشنهاد می‌دهند، در واقع با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان سلامت را شخصی‌سازی کرد.

دکتر مؤمن‌زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند به عنوان یک دانشگاه پیشرو در امر آموزش، پژوهش،‌ تولید و ترویج علم در حوزه فضای سایبری، متولی اجرای هوشمندسازی و پیاده سازی هوش مصنوعی در نظام سلامت است گفت: ما جزو کشورهای پر مقاله هستیم اما در زمینه اجرایی شدن باید بیشتر تلاش کنیم. من بر این باور هستم، تا زمانی که  ارتباط میان صنعت و دانشگاه شکل نگیرد و دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم‌جهت نشوند، به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش به کندی انجام می‌شود. ارتباطات میان صنعت و دانشگاه می‌تواند به به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه سلامت کمک کند.  

سرپرست گروه هوش مصنوعی دانشگاه علوم‌پزشکی هوشمند گفت: سند جامع هوشمندسازی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تدوین شده و کارگروه‌هایی برای مبحث هوشمند سازی نظام سلامت تشکیل شده‌اند. دانشگاه‌های متعددی در داخل در مسیر هوشمندسازی گام برداشته‌اند اما نیاز به یک وحدت رویه در این حوزه وجود دارد که ان‌شاءالله دانشگاه علوم پزشکی هوشمند این مسیر را هموارتر خواهد کرد. شرایطی باید ایجاد شود که دانشگاه‌ها درگیر هوشمندسازی شوند. ما  باید میان هوشمندسازی و هوش‌مصنوعی تفاوت قائل شویم، هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری برای هوشمند سازی نظام سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.