تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 5:11
34 بازدید
کد خبر : 4350

برگزاری «المپیک فناوری» در ۵ حوزه فناوری‌های نوظهور از سال آینده

برگزاری «المپیک فناوری» در ۵ حوزه فناوری‌های نوظهور از سال آینده

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از برگزاری رویدادهای رقابتی بین‌المللی در حوزه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان ایران و ۱۰۰ کشور دنیا خبر داد. به گزارش ایسنا، اختتامیه جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری «فتح پرچم» با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از برگزاری رویدادهای رقابتی بین‌المللی در حوزه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان ایران و ۱۰۰ کشور دنیا خبر داد.

به گزارش ایسنا، اختتامیه جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری «فتح پرچم» با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور،  سرتیپ دوم وحید مجید؛ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا و جمعی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این دو رویداد برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در این مراسم، از برگزاری رویداد فناورانه و رقابتی بین‌المللی در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته و نوظهور در سال آینده خبر داد و افزود: برای سال آینده یک سری مسابقات بین‌المللی و ملی برنامه‌ریزی شده است که فعالیت دبیرخانه این رویدادها از دهه فجر امسال شروع می‌شود. این مسابقات بین‌المللی پرشور و گرم که در حوزه‌های الگوریتم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌های فناورانه قرار است برگزار شود، انگیزه و شور بالایی را در دانش آموزان و دانشجویان برای پیشرفت در مسیر فناوری و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای نوآورانه ایجاد می‌کند.

وی افزود: دانشگاه‌ها به شدت به این مسابقات و ایجاد یک فضای پرشور و رقابتی نیاز دارند و این رویداد براساس ضرورت شناخت و همراهی جوانان نسل جدید کشورمان با ظرفیت‌های حوزه فناوری‌های نوظهور و مهندسی از یک سو و ایجاد زمینه‌های پیشرفت و توسعه فناورانه از سوی دیگر، طراحی شده و اجرا می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که توسعه و پیشرفت در فناوری‌های نوظهور، یک موضوع جدی و اولویت‌دار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بر مبنای روندهای جهانی، نیاز روز کشور و جهان را در یک سری از حوزه‌های فناورانه برنامه‌ریزی کرده و توسعه این حوزه‌ها را در دستور کار قرار داده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به گام گذاشتن در مسیر توسعه فناوری‌های نوظهور، اظهار کرد: حوزه‌هایی مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی، اتصال‌پذیری، اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌های فناوری که در شمار فناوری‌های Disruptive یا «برافکن» قرار می‌گیرند، توأمان می‌توانند تهدید یا فرصت‌های بالقوه‌ای برای کشور به حساب بیایند. معتقدیم که فناوری هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های برافکن می‌تواند یک تهدید و یک فرصت بزرگ برای کشور ما باشد و با توجه به این که ظرفیت بالقوه بزرگ و ارزشمندی از حیث مغزافزار و نیروی انسانی دانش آموخته در اختیار داریم، توجه ویژه به حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌ اقتصاد دیجیتال می‌تواند یک فرصت اختصاصی و پنجره پرواز برای قرار گرفتن در باشگاه کشورهای برتر و پیش‌روی این حوزه ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ضرورت استفاده از برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و سازوکارهای حمایتی برای توسعه فناوری‌های پیشرفته، خاطرنشان کرد: وجود اسناد برنامه‌محور، سازوکارهای حمایتی و اجرایی مانند ستاد توسعه فناوری‌های این حوزه و مرکز ملی یا سازمان ملی هوش مصنوعی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت کشور در این حوزه باشد. با مطالعات، حمایت‌ها، تعاملات و مذاکراتی که بین شخصیت‌ها، مدیران و نقش آفرینان مرتبط با این حوزه شکل گرفته است، امیدواریم سال آینده شاهد یک جهش چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی باشیم.

وی با بیان این‌که رویدادها و رقابت‌های این چنینی یکی از ابزارهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود، گفت: در رقابت امسال، شاهد حضور و نقش آفرینی بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده بودیم که این موضوع، ظرفیت بالقوه کشور در حوزه هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، در رویداد جایزه سالیانه هوش مصنوعی و رقابت فتح پرچم ۶۰۰ نفر شرکت داشتند که از این میان، ۶۴ درصد شرکت کنندگان فرد بودند و ۳۶ درصد گروهی شرکت کردند. ۸۳ نفر از شرکت کنندگان دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند. اولین دوره از تست نفوذ سایبری تحت عنوان فتح پرچم آرکا با حمایت بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی با هدف شناسایی زمینه‌های نفوذ نرم‌افزارهای ایرانی به صورت آنلاین برگزار شد. 

در رقابت اولیه فتح پرچم هم از بین ۲۴۱ نفر ثبت نامی، حدود ۵۰ نفر در رقابت نهایی حضور یافتند و توانمندهای سایبری خود را محک زدند.

مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس هم با بیان این که شرکت‌های عضو پارک ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش و  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند که عمدتا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سلامت بوده است، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از سال آینده المپیک فناوری را راه‌اندازی کنیم. این المپیک در پنج حوزه از قبیل رباتیک، هوش مصنوعی، کد نویسی و پهپادها برگزار خواهد شد.

در پایان این مراسم نیز برگزیدگان رویداد جایزه‌ سالانه هوش‌ مصنوعی ایران (IAAA) و رقابت‌های سایبری فتح پرچم از دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهوری، مجتبی جباری پور؛ معاون توسعه پارک فناوری پردیس و سرتیپ دوم وحید مجید؛ رئیس پلیس فتا جوایز خود را دریافت کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.