تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 6:12
172 بازدید
کد خبر : 3665

تاکید گوترش بر اقدام جهانی درباره نفرت‌پراکنی، اطلاعات غلط و هوش مصنوعی

تاکید گوترش بر اقدام جهانی درباره نفرت‌پراکنی، اطلاعات غلط و هوش مصنوعی

دبیرکل سازمان ملل گفت، گسترش نفرت‌پراکنی و دروغ در پلتفرم‌های دیجیتال و تهدید هوش مصنوعی که می‌تواند به یک “هیولای غیر قابل کنترل” تبدیل شود، نیازمند اقدام جهانی و هماهنگ‌شده‌ای است و باید آن را با ایجاد یک کد رفتاری برای دولت‌ها، شرکت‌های فناوری و رسانه‌های تبلیغاتی آغاز کرد تا حقایق را ترویج دهند و

دبیرکل سازمان ملل گفت، گسترش نفرت‌پراکنی و دروغ در پلتفرم‌های دیجیتال و تهدید هوش مصنوعی که می‌تواند به یک “هیولای غیر قابل کنترل” تبدیل شود، نیازمند اقدام جهانی و هماهنگ‌شده‌ای است و باید آن را با ایجاد یک کد رفتاری برای دولت‌ها، شرکت‌های فناوری و رسانه‌های تبلیغاتی آغاز کرد تا حقایق را ترویج دهند و از حقوق بشر محافظت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد که طی روزهای آتی برنامه‌هایی جهت انتصاب یک هیئت مشاوره علمی و یک هیئت مشاوره درباره هوش مصنوعی را در ماه سپتامبر دارد تا ابتکاراتی را برای سازمان ملل آماده کنند.

وی همچنین افزود که از تاسیس یک آژانس جدید سازمان ملل درباره هوش مصنوعی درست مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دانش بنیان است و قدرت نظارتی دارد، استقبال خواهد کرد.

گوترش طی این کنفرانس خبری با اشاره به تنظیم کدهای رفتاری برای شرکت‌های فناوری تصریح کرد: «امیدوارم این کدهای رفتاری به طور گسترده حمایت شوند.»

اما او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های فناوری و دولت‌ها مایل به انجام اقداماتی جهت امن‌تر کردن فضای دیجیتال هستند یا خیر، گفت: این سوالی است که از خودم می‌پرسم. ما با تجارتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که سود زیادی به همراه دارد و همچنین با دولت برخی‌ کشورها در موقعیت‌هایی هستیم که تماما به حقوق بشر احترام نمی‌گذارند؛ بنابراین این یک جنگ مداوم است و ما در این جنگ باید آنهایی را که به یکپارچگی اطلاعات در پلتفرم‌های دیجیتال متعهد هستند، مجهز کنیم.

دبیرکل سازمان ملل بیان کرد که ابتکارات زیادی از جمله یک قانون و کد رفتاری در اتحادیه اروپا برای تمامی ۲۷ اعضا و اجلاس انگلیس در فصل پاییز پیرامون امنیت هوش مصنوعی در جریان است.

او ضمن بیان اینکه سایر دولت‌ها نیز به دنبال چارچوب قوانین هستند، گفت: سایر دولت‌ها هم پیگیری می‌کنند اما صرفا قوانین اقدام آسانی نیستند زیرا همه چیز با سرعت بسیار در حال حرکت هستند و در نتیجه یک رویکرد جهانی نیاز است.

گوترش خاطر نشان کرد که کدهای رفتاری یک راهکار نه اما یک راه‌حل جهانی خواهند بود و برای دولت‌ها، شرکت‌های فناوری و رسانه‌های تبلیغاتی این امکان را فراهم خواهد آورد تا آن‌ها نسبت به ترویج یکپارچگی اطلاعات در پلتفرم‌های دیجیتال متعهد شوند.

این اصولی که گوترش به آن‌ها اشاره کرده شامل تعهداتی جهت جلوگیری از استفاده، حمایت یا گسترش نفرت‌پراکنی برای اهدافی خاص و تضمین محافظت از حقوق خبرنگاران و رسانه‌های مستقل است.

همچنین او عنوان داشت که پلتفرم‌های دیجیتال باید “اقدامات فوری و ضروری” را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که تمامی برنامه‌های هوش مصنوعی امن، مسئول و پایبند به اخلاق و همسو با وظایف حقوق بشر هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که این سازمان تلاش خواهد کرد تا در راس تمامی شبکه‌ها و جنبش‌هایی باشد که برای مدیریت فناوری هوش مصنوعی تشکیل خواهند شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.