تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 8:51
131 بازدید
کد خبر : 4064

تشدید رقابت آمریکا و چین در استفاده نظامی از هوش مصنوعی

تشدید رقابت آمریکا و چین در استفاده نظامی از هوش مصنوعی

وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده و چین به تحقیقات درباره چگونگی به کارگیری هوش مصنوعی در ادوات نظامی خود سرعت بخشیده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه وال استریت ژورنال، موجی در جهان به راه افتاده که در آن کشورها برای توسعه هرچه سریعتر فناوری هوش مصنوعی رقابت می‌کنند و

وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده و چین به تحقیقات درباره چگونگی به کارگیری هوش مصنوعی در ادوات نظامی خود سرعت بخشیده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه وال استریت ژورنال، موجی در جهان به راه افتاده که در آن کشورها برای توسعه هرچه سریعتر فناوری هوش مصنوعی رقابت می‌کنند و واشنگتن و پکن نیز از این جریان جدا نیستند.

دو قابلیت در صدر فهرست اهداف آمریکا و چین قرار دارد: تسلیحاتی که بدون کمک انسان راهی برای رسیدن به هدف خود بیایند؛ و ابزارهای هوش مصنوعی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، اهداف خود را شناسایی کنند.

اخیراً در آزمایشی که در دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین برگزار شد، ده‌ها پهپاد توانستند با کمک به یکدیگر، بر پارازیت‌ها غلبه کنند. آن‌ها سپس بدون نیاز به دخالت انسانی، هدف خود را شناسایی کرده و با استفاده از مهمات پرسه‌زن، آن را نابود کردند.

ایالات متحده، انگلیس و استرالیا هم در یک رزمایش مشترک در ماه آوریل، از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده کردند تا حمله پهپادی گروهی به ادوات زمینی مانند تانک، توپخانه‌های خودکششی و خودروهای زرهی را تمرین کنند. برگزارکنندگان اعلام کردند که در این رزمایش آن‌ها با ارسال پیام به‌روزرسانی به برنامه‌های هدف‌گیری هوش مصنوعی، توانستند در حین عملیات به این پهپادها آموزش‌های تازه‌ای دهند.

در اوایل سال میلادی جاری هم نهادی که تحقیقات درباره فناوری‌های نوظهور را در ارتش آمریکا مدیریت می‌کند، پیشنهاد قراردادی برای پروژه «گروهِ گروهان» را مطرح کرد، پروژه‌ای که گروه عظیمی از پهپادهای بلندشده از زمین، هوا و دریا را تحت هوش مصنوعی هماهنگ می‌کند.

یک مطالعه اخیر روی صدها پرونده تدارکات نظامی مرتبط با هوش مصنوعی که توسط مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن انجام شد، نشان داد که حدود یک‌سوم از تمام قراردادهای اعلام‌شده در ایالات متحده و چین در یک دوره هشت ماهه در سال ۲۰۲۰، برای وسایل نقلیه هوشمند و خودران بود که بیشترین سهم را در هر دو کشور داشت.

اوکراین برای دفع حملات روسیه تا حدی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده کرده و این جنگ اوکراین را به محیط خوبی برای آزمایش این پهپادها تبدیل کرده است.

مارگاریتا کنایف، معاون تحلیل اندیشکده «مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور» گفت: ارتش آمریکا در میدان نبرد اوکراین چیزهای بسیاری درباره ارزش این فناوری‌ها آموخته است.

مطالعه‌ای که توسط گروه کنایف انجام شده، نشان می‌دهد که بیشترین قراردادهای نظامی در آمریکا و چین به ابزارهای هوش مصنوعی برای جمع‌آوری اطلاعات، نظارت و تجسس مربوط است، از جمله توانایی شناسایی اهداف احتمالی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای. در این گزارش آمده است که آمریکا و چین میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی اختصاص داده‌اند.

تلاش برای به‌کارگیری هوش مصنوعی در خودروهای خودران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز آماده تولید انبوه نیست. اما پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی انتظارات را از کاربردهای نظامی این فناوری بالا برده و این نگرانی را در غرب ایجاد کرده که آمریکا در این حوزه از چین عقب‌تر باشد.

اسنادی که ارتش چین در ۲۰۲۱ منتشر کرد نشان داد که این کشور در حال استفاده از کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی است تا نقاط ضعف و مناطق نفوذپذیر آمریکا را پیدا کند. پکن سپس با استفاده از این اطلاعات، تمامی شاخه‌های ارتش خود را به خدمت ‌می‌گیرد تا با حملات دقیق، به این نقاط حمله کند.

شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود در حزب کمونیست چین در سال گذشته گفت که پکن «توسعه قابلیت‌های رزمی هوشمند و بدون دخالت انسان» را تسریع خواهد کرد.

چشم‌انداز توسعه سلاح‌های هوشمند که به دخالت انسان نیازی ندارند، باعث بروز نگرانی درباره احتمال تشدید ناخواسته تنش‌ها شده است. در فوریه نشستی به میزبانی هلند و با حضور ۵۰ کشور برگزار شد که در آن به مسئله استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی در حوزه نظامی پرداخته شد. شرکت‌کنندگان در انتها بر «اطمینان از تضمین‌های مناسب و نظارت انسانی بر سامانه‌های هوش مصنوعی» تاکید کردند.

آمریکا مدعی است که سعی کرده درباره استفاده نظامی هوش مصنوعی و دیگر مسائل از جمله خطرات هسته‌ای با چین گفت‌وگو کند، اما این تلاش‌ها به تبادل مختصر اطلاعات در حاشیه کنفرانس‌های بین‌المللی محدود شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.