تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 5:11
95 بازدید
کد خبر : 4419

تلاش برای هوشمندسازی شبکه توزیع آب استان زنجان

تلاش برای هوشمندسازی شبکه توزیع آب استان زنجان

ایسنا/زنجان سرپرست شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان گفت: امیدواریم تا ۵ سال آینده کل گستره شبکه توزیع آب استان زنجان تحت پوشش خدمات هوشمند قرار گیرد. علی‌محمد نادرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تشکیل کارگروه مدیریت آب بدون درآمد در شرکت آبفا استان زنجان و انجام طرح پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع آب در شهر

ایسنا/زنجان سرپرست شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان گفت: امیدواریم تا ۵ سال آینده کل گستره شبکه توزیع آب استان زنجان تحت پوشش خدمات هوشمند قرار گیرد.

علی‌محمد نادرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تشکیل کارگروه مدیریت آب بدون درآمد در شرکت آبفا استان زنجان و انجام طرح پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع آب در شهر ماهنشان، میزان هدررفت این شهر از ۲۴ لیتر برثانیه در زمان پیک فشار به ۱۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

این مسئول افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در افق اجرای این طرح، پیش‌بینی می‌شود میزان هدررفت آب در ماهنشان به ۶ لیتر برثانیه کاهش یابد.

وی افزود: نصب شیرهای فشارشکن، اجرای DMA برای ارزیابی مقدار جریان عبوری آب از زیرپهنه‌ها، نصب فشارسنج‌های ارسال داده از راه دور، نشت‌یابی مخزن ذخیره آب ماهنشان و اجرای یک کیلومتر عملیات اصلاح شبکه در این شهر از جمله اقداماتی بوده که در راستای کاهش آب بدون‌درآمد در این شهر انجام گرفته است.

نادرخانی گفت: ۳ اکیپ عملیاتی نیز بصورت مجزا به نشت‌یابی شبکه توزیع آب شهر پرداختند که طی این عملیات، ۷ لیتر برثانیه نشت آب شناسایی شد.

سرپرست شرکت آبفای زنجان با اشاره به برنامه‌های آتی این شرکت برای مدیریت آب بدون‌درآمد در ماهنشان به عنوان شهر پایلوت در استان زنجان، گفت: پایش مشترکان جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز و ورود مخزن قدیمی شهر به مدار بهره‌برداری جهت افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب از جمله این برنامه‌ها است.

نادرخانی تاکید کرد: این برنامه در ۴ شهر شهرستان خدابنده شامل شهرهای قیدار، سهرورد، کرسف و گرماب نیز اجرایی شده و پس از آن در شهرهای ابهر و خرمدره نیز اجرا می شود.

سرپرست شرکت آب‌وفاضلاب استان زنجان بیان کرد: قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع آب شهر زنجان نیز منعقد و برای اجرا به بخش خصوصی پیمان‌سپاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای هوشمندسازی شبکه توزیع آب، ساعت رسیدن به بحران در شبکه افزایش یافته، عملیات رفع نشتی سریع تر انجام شده، اصلاح شبکه قابل پیش‌بینی شده، حوادث آب و هدررفت شبکه کاهش یافته و توزیع آب به صورت عادلانه‌تری انجام خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: امیدواریم تا ۵ سال آینده کل گستره شبکه توزیع آب استان زنجان تحت پوشش خدمات هوشمند قرار گرفته و در گام بعدی به عنوان گام توسعه‌یافتگی شبکه توزیع در این زمینه، از روش‌ها و مکانیسم‌های خبره مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.