تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 6:14
127 بازدید
کد خبر : 4083

تمرکز ارتش چین بر تولید تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی

تمرکز ارتش چین بر تولید تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی

“ارتش چین در حال کار بر روی تسلیحات هوش مصنوعی و سیستم‌های تکنیکی است که دولت پکن امیدوار است باعث تقویت ظرفیت‌های جنگی ارتش آزادی بخش خلق شود.” به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، بر اساس گزارشی از سوی اندیشکده “مطالعات هوا-فضای چین” متعلق به نیروی هوایی آمریکا، ارتش خلق چین در ماه‌های

“ارتش چین در حال کار بر روی تسلیحات هوش مصنوعی و سیستم‌های تکنیکی است که دولت پکن امیدوار است باعث تقویت ظرفیت‌های جنگی ارتش آزادی بخش خلق شود.”

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، بر اساس گزارشی از سوی اندیشکده “مطالعات هوا-فضای چین” متعلق به نیروی هوایی آمریکا، ارتش خلق چین در ماه‌های اخیر کار بر روی سیستم‌های هوش مصنوعی مانند “چت جی.پی.تی” را در نوشته‌ها و مطالب ارتش آغاز کرده و این مساله نشان دهنده اقدام دولت پکن برای تبدیل کردن نیروهایش به نخستین نیرو در جهان است که سیستم‌های هوش مصنوعی را وارد میدان نبرد می‌کند.

موسسه مطالعات هوا-فضای چین در نیروی هوایی آمریکا در این گزارش اعلام کرده که ارتش چین در حال ایجاد سیستم‌های مرتبط با تسلیحات هوش مصنوعی در هفت بخش اصلی یعنی روابط ماشین-انسان، تصمیم گیری سریع، جنگ افزار شبکه، جنگ افزار ادارکی، لجستیک جنگی، عملیات فضایی و آموزش نظامی است.

در این گزارش که با عنوان “جنگ چت جی.پی.تی چین” منتشر شده، آمده که این برنامه توسط کمپانی “هوش مصنوعی باز” (OpenAI) آمریکا ایجاد شده و می‌تواند پاسخ‌های شبه‌انسانی را به سوالات و درخواست کاربران بدهد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این فناوری در نهایت متن، ویدئو و تصاویر را براساس نرم‌افزارهای پیشرفته همراه با محاسبات پرسرعت تولید می‌کند که می‌تواند مغز انسان را تقلید کند.

توسعه چت-ربات‌ها و فناوری مشابه در چین باعث نگرانی مقام‌های امنیت ملی ایالات متحده شده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا صادرات تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته به چین را به دلیل نگرانی از اینکه این تراشه‌ها به تلاش این کشور برای دستیابی به تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی کمک می‌کند، محدود کرده است.

استفاده از هوش مصنوعی برای روابط ماشین-انسان مهمترین عامل برای تقویت نیروی هوایی است.

برنامه‌های شبیه به چت جی.پی.تی قرار است در سیستم‌های رزمی بدون سرنشنین که می‌توانند به جمع آوری و دستیابی سریع اطلاعات بپردازند و حمله به دشمنان را طرح ریزی کنند، ادغام شوند.

تصمیم‌ گیری، دومین حوزه‌ای است که ارتش چین روی آن کار می‌کند تا ابزارهای جنگی هوش مصنوعی را تولید کند که به دنبال افزایش سرعت و استقلال برنامه‌های جنگی و حملات فرماندهان است.

هر دو حوزه در حال حاضر کانون تحولات جنگی پیشرفته ایالات متحده به شمار می‌روند.

پنتاگون در حال سرعت بخشیدن به کار بر روی یک سیستم فرمان و کنترل دامنه مشترک است که از هوش مصنوعی در تلاشی برای جلوگیری بهتر از حمله چین به تایوان استفاده می‌کند.

چین هم بر روی فرماندهی و سیستم‌های کنترل هوش مصنوعی کار می‌کند.

حملات سایبری رمزگذاری شده هوش مصنوعی

ژنرال مارک میلی،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که قرار است به زودی بازنشسته شود در سرمقاله‌ای اخیرا به فناوری پیشرفته شامل هوش مصنوعی در ایجاد تغییرات شگرف در ماهیت جنگ اشاره کرد.

وی نوشته بود: پلتفرم‌های مستقل کم‌هزینه، همراه با تصاویر تجاری و داده‌های ردیابی رفتار تقویت‌شده توسط هوش مصنوعی و ابزارهای تحلیل، توانایی درک محیط را تسریع می‌کنند. پهپادهای ارزان قیمت، مهمات سرگردان و مهمات هدایت شونده دقیق با افزایش سرعت، برد و دقت، زمان کشتار را کاهش می‌دهند.

هم پنتاگون و هم چین اخیرا آزمایش‌هایی از پهپادهای انبوه انجام داده‌اند که قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای عملکرد هماهنگ نشان می‌دهند.

جنگ افزار سایبری یک مقوله دیگر است که چین روی آن تمرکز دارد.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات هوافضای چین، نویسندگان ارتش این کشور اخیرا نوشتند که هوش مصنوعی کد می‌نویسد و حملات سایبری انجام می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است: هوش مصنوعی مولد توسط هکرها برای طراحی، نوشتن و اجرای کدهای مخرب، ساخت ربات‌ها و وب‌سایت‌ها برای فریب دادن کاربران به اشتراک‌گذاری اطلاعات و راه‌اندازی کلاهبرداری‌های مهندسی اجتماعی و کمپین‌های فیشینگ استفاده می‌شود. هدف این فناوری همچنین تولید بدافزار چندوجهی پیشرفته است که می‌تواند به سرعت از نرم افزارهای امنیتی شبکه فرار کند. در مورد جنگ افزار ادراکی ارتش چین، محققان بر این باورند که چت جی.پی.تی قرار است شدت این جنگ افزار را به طور کامل و در سطحی جدید افزایش دهد.

جنگ افزار ادراکی، استفاده از ابزار غیر جنبشی برای نفوذ در مقامات و جوامع دشمن در حمایت از اهداف نظامی ارتش چین است. به عنوان مثال می‌توان به استفاده از نرم افزار چت‌-ربات هوش مصنوعی برای تقلید از یک مقام ارشد دولتی برای ایجاد سردرگمی در نیروهای دشمن یا دسترسی به مطالب حساس اشاره کرد.

در گزارش ارتش چین همچنین آمده است: در سطح اجتماعی، هوش مصنوعی مولد می‌تواند به طور موثر مقادیر زیادی از اخبار، تصاویر و حتی ویدیوهای جعلی تولید کند تا عموم را گیج کند. در نهایت، ارتش چین قصد دارد از هوش مصنوعی در نبردهای شناختی خود استفاده کند تا تصویر دولت متخاصم را از بین ببرد، جامعه را دچار دو دستگی و “رژیم” را سرنگون کند.

ارتش چین همچنین به صورت جداگانه قصد دارد تا از هوش مصنوعی برای بهبود لجستیک ارتش در نبرد و از طریق برنامه ریزی مسیرهای ترانزیت و تحویل مستقل متریال پشتیبانی به صورت مستقیم و دقیق استفاده کند.

گزارش این موسسه مطالعاتی همچنین ارزیابی کرد که ارتش چین همچنین قصد دارد از هوش مصنوعی برای ساخت و نظارت بر سیستم‌های فضایی و تقویت آموزش نظامی برای ایجاد سناریوهای جنگی واقعی‌تر استفاده کند. ضعف اصلی ارتش چین که چندین دهه در ساخت تسلیحات و نیروهای پیشرفته دخیل است، فقدان تجربه جنگیدن است.

این گزارش همچنین ارزیابی کرد که ارتش چین نسبت به استفاده از فناوری خوداندیشی در نبرد به دلیل نگرانی‌هایی که چنین سیستم‌های هوش مصنوعی قابل کنترل یا اعتماد نیستند، محتاط عمل می‌کند. مقام‌های نظامی چین می‌ترسند که دشمنان به سیستم‌های هوش مصنوعی آنها نفوذ کنند و علیه ارتش مورد استفاده قرار گیرند یا بتوانند تلاش‌ها برای تضعیف حزب حاکم کمونیست چین را تسهیل کنند. دولت اخیرا تنظیم مقررات اخیر داخلی برای بیش از ۱۰۰ ارائه دهنده هوش مصنوعی وضع کرده است. این مقررات تمامی مفاهیم تولید شده توسط چت‌ربات‌ها را به حمایت از ارزش‌های اصلی سوسیالیست ملزم می‌کند که پایه ایدئولوژی حزب کمونیست چین به حساب می‌آید.

در ادامه این گزارش ذکر شده است: اگر هوش مصنوعی مولد باید با حقیقت مطابقت داشته باشد که حزب حاکم کمونیست آن را صحیح می‌داند، برنامه‌ها و اطلاعات ارائه ‌شده به‌شدت ممکن است آسیب ببینند یا در معرض خطر قرار گیرند. چت جی.پی.تی هنوز یک مدل جعبه سیاه است و نمی‌توان تضمین کرد که باعث بروز حملات یا حتی آسیب رساندن به کاربران این کشور نمی‌شود. ارتش چین همچنین درباره “‌مجتمع فرانکشتاین” -سیستم‌های نظامی هوش مصنوعی- در حال دستیابی به نوعی خودآگاهی است که می‌تواند تاثیرات فاجعه آمیزی برای ارتش چین به وجود بیاورد.

البته این گزارش نتیجه گیری می‌کند که ارتش چین چت-ربات‌های فناوری هوش مصنوعی را این طور در نظر دارد که به صورت بالقوه به سمت یک تحول در جنگیدن پیش می‌روند. ارتش چین به طور قطع می‌خواهد نخستین محرکی باشد که کاربرد جامعتری از هوش مصنوعی مولد را در میدان جنگ به کار می‌گیرد، اما تا زمانی که نتوانند به طور کامل به این فناوری اعتماد کنند، این کار را انجام نمی‌دهند.

فناوری جهشی

“جورج سی.آلن”، کارشناس هوش مصنوعی در مرکز مطالعات بین الملل و ستراتژیک که درباره هوش مصنوعی در پنتاگون فعالیت دارد، گفته است: چین استفاده ارتش از هوش مصنوعی را به عنوان اولویت اصلی در نظر دارد و از این فناوری برای ایجاد تسلیحات مستقل کشنده استفاده می‌کند.

وی که سه سال در مرکز مشترک هوش مصنوعی پنتاگون کار کرده بود، همچنین گفت، استراتژی جاه طلبانه چین برای تسلیحات هوش مصنوعی از نظارت انسانی صحنه نبرد به جنگ افزار با قابلیت هوش مصنوعی مستقل در حال حرکت است.

“جورج سی.آلن” در جلسه شهادت کمیسیون امنیت و اقتصاد آمریکا-چین در کنگره از قول “ژنگ یی”، یکی از مقام‌های ارشد مقاطعه کار دفاعی NORINCO تحت کنترل چین گفت: در میدان آینده نبرد هیچ سربازی دیگر نمی‌جنگد.

ارتش چین، هوش مصنوعی را یک فناوری جهشی می‌بیند که آن را به پیروزی در برابر آمریکایی با ارتشی قوی‌تر در درگیری، نزدیک می‌کند.

زیردریایی‌های بدون سرنشین مستقل کم‌هزینه و دوربرد یکی از حوزه‌ها هستند.

وی ادامه داد: چین معتقد است این سامانه‌ها ابزاری ارزان و موثر برای تهدید گروه‌های جنگی ناو هواپیمابر ایالات متحده و راهی جایگزین برای نمایش قدرت چین خواهند بود.

ویلیام برنز، مدیر سیا نیز اوایل سال جاری میلادی در جلسه شهادت در کنگره گفته بود که فناوری چت جی.پی.تی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و برای فیشینگ گسترده در حملات سایبری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفته بود: منطقی است که از یک نوع یا آن نوع از هوش مصنوعی برای تولید پیامی استفاده کنیم که می‌تواند در فیشینگ و در نتیجه در استفاده از آسیب‌پذیری‌ها بسیار موثر باشد.

کریستوفر رای، مدیر اف.بی.آی نیز در جریان سخنرانی خود در نشست جهانی اقتصاد که ژانویه ۲۰۲۳ در سوئیس برگزار شد گفته بود که به شدت از بابت استفاده چین از هوش مصنوعی در عملیات هک، سرقت مالکیت معنوی و سرکوب مخالفان نگران است.

“ریک فیشر”، متخصص امور چین گفت که توسعه هوش مصنوعی پکن برای اهداف نظامی احتمالا به خوبی در حال انجام است و در جنگنده‌های پیشرفته، پلتفورم‌های مافوق صوت بدون سرنشین و دارای سرنشین و جنگ نیروی مشترک بدون سرنشین ارتش چین که به دنبال ادغام سیستم‌های رزمی مستقل هوایی، دریایی و زمینی است، گنجانده خواهد شد.

وی ادامه داد: چین انتظار دارد که دیر یا زود به برخی از سطوح ظرفیت‌های رزمی هوش مصنوعی دست پیدا کند. این دلیل بزرگی برای ایالات متحده به شمار می‌رود تا در سطح روسیه و چین در حوزه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی و منطقه‌ای سرمایه گذاری کند تا از نتیجه‌گیری آنها مبنی بر اینکه برتری هسته‌ای منطقه‌ای و هوش مصنوعی می‌تواند در جنگ‌ها علیه آمریکا پیروز شود، جلوگیری به عمل بیاورد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.