تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1403 - 10:10
18 بازدید
کد خبر : 7611

جدیدترین هوش مصنوعی بزرگ ایرانی با نام “درنا” معرفی شد

جدیدترین هوش مصنوعی بزرگ ایرانی با نام “درنا” معرفی شد

یک شرکت دانش‌بنیان از تازه‌ترین دستاورد خود در زمینه مدل‌های بزرگ زبانی با ۸ میلیارد پارامتر با نام “درنا” رونمایی کرد و به‌صورت متن‌باز و رایگان در دسترس اکوسیستم هوش مصنوعی کشور قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت بعد از معرفی مدل بزرگ زبانی توکا در ماه قبل، اکنون از تازه‌ترین دستاورد خود در زمینه مدل‌های بزرگ زبانی با ۸ میلیارد پارامتر با نام “درنا” رونمایی کرد و به‌صورت متن‌باز و رایگان در دسترس اکوسیستم هوش مصنوعی کشور قرار گرفت.

داشتن مدل زبانی بومی فارسی برای توسعه ابزارهای هوشمند تعاملی فارسی‌زبانان، نیاز مبرم توسعه‌دهندگان است و مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت برای پاسخ به این نیاز و نیز ایجاد همکاری بیشتر در زیست‌بوم هوش مصنوعی فارسی، نسخه متن‌باز مدل زبانی ۸ میلیارد پارامتری درنا را در دسترس همگان قرار داده است.

هوش مصنوعی درنا از جدیدترین معماری و فناوری روز دنیا در زمینه مدل‌های زبانی بهره می‌برد که باعث می‌شود این مدل فارسی حتی در مقایسه با برخی مدل‌های بزرگ‌تر از خود، کارکرد بهتری داشته باشد و عملکردی دقیق‌تری از تمامی دیگر مدل‌های فارسی منتشر شده تا به امروز ارائه دهد و در شاخص‌های زبان فارسی از بسیاری از مدل‌های مطرح دنیا پیشی گیرد.

انتشار این مدل زبانی از گروه LLM های درنا به صورت منبع‌ باز از دستاوردهایی است که شرکت دانش‌بنیان پارت به پشتوانه توانایی نیروی متخصص و تجربه چندین‌ساله خود در پروژه‌های خرد و کلان متعدد کسب کرده است. این دستاورد در کنار اهداف دیگری قرار می‌گیرد که در این سال‌ها این مجموعه دانش‌بنیان به آنها دست یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.