تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 5:11
28 بازدید
کد خبر : 6795

حرف‌های تکان‌دهنده یک استاد دانشگاه درباره هوش مصنوعی/نترسید آخرالزمان نشده است!

حرف‌های تکان‌دهنده یک استاد دانشگاه درباره هوش مصنوعی/نترسید آخرالزمان نشده است!

علی گرانمایه‌پور، استاد ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید دارد: با هوش مصنوعی آخرالزمان نشده است. اگر ما نمی‌توانیم از تکنولوژی درست استفاده کنیم مقصر تکنولوژی نیست، خودمان مقصریم. این استاد دانشگاه معتقد است: هوش مصنوعی در کنار مزایایی که دارد و کمکی که به ما می‌کند، در عین حال ۴۰ درصد

علی گرانمایه‌پور، استاد ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید دارد: با هوش مصنوعی آخرالزمان نشده است. اگر ما نمی‌توانیم از تکنولوژی درست استفاده کنیم مقصر تکنولوژی نیست، خودمان مقصریم.

این استاد دانشگاه معتقد است: هوش مصنوعی در کنار مزایایی که دارد و کمکی که به ما می‌کند، در عین حال ۴۰ درصد از مشاغل دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و خلاقیت را از انسان‌ها سلب می‌کند.

به گزارش ایسنا، علی گرانمایه‌پور طی سخنانی در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق مخاطب، درباره آینده مخاطب با حضور هوش مصنوعی به ذکر نکاتی پرداخت و تاکید کرد که هوش مصنوعی خیلی از معادلات را تغییر داده است.

نگاه بدبینانه به هوش مصنوعی نداشته باشیم

این استاد ارتباطات اینگونه سخنش را آغاز کرد: امروز من قبل از اینکه سراغ مخاطب بروم باید سه برهه تاریخی را مختصر بگویم. می‌خواهید مخاطب را در عصر هوش مصنوعی بشناسید؛ شما هم گیرنده هستید و هم فرستنده. شما که محتوا تولید می‌کنید هم مخاطب هستید و هم تولیدکننده و شبکه‌های اجتماعی روی دوش شما می‌چرخد و هر روز احساستان را دریافت می‌کنید. من دانشجوی دکترایی دارم که فرزندش گِیمر است و به سه زبان دنیا بدون اینکه آموزشی دیده باشد صحبت می‌کند و وقتی دلیلش را می‌پرسیم که چرا به سه زبان در بازی حرف می‌زند می‌گوید برای اینکه نفهمند ایرانی است چون از بازی اخراجش می‌کنند! هوش مصنوعی درواقع به این گیمرها آموزش می‌دهد که از چه چیزی استفاده کنید و اینجا معنی مخاطب تغییر می‌کند.

او ادامه داد: در حال حاضر نقاشی ون‌گوگ را به هوش مصنوعی می‌دهند که حتی از خود هنرمند هم قشنگ‌تر می‌کشد. دو هفته پیش آقای پوتین را آوردند و هوش مصنوعی هم مقابلش روی مانیتور بود. آقای پوتین با هوش مصنوعی خودش صحبت کرد! در اینجا مخاطب چه معنی دارد؟ زمانی که بتوانند دو ـ سه کپی از من نوعی بزنند با صدا، چهره و حتی باهوش‌تر از من، در آنجا دیگر مخاطب‌شناسی نداریم بلکه خودمان هستیم. همه ما هر کدام در آینده مجبوریم آواتار داشته باشیم؛ یعنی یکی شبیه خودمان که کارهایمان را انجام بدهد، خریدهایمان را انجام بدهد و قبض‌هایمان را پرداخت کند. در واقع ما عصر دومی را داریم در طول ۲۰ سال گذشته تجربه می‌کنیم.

گرانمایه‌پور تصریح کرد: خیلی‌ها با نگاه بدبینانه می‌گویند آخرالزمان شده است؛ نه چنین چیزی نیست. ما باید ببینیم که از تکنولوژی چطور می‌توانیم در جهت درآمدزایی، بیزینس، اقتصاد و تجارت استفاده کنیم. هوش مصنوعی مثل انسان است و زمانی که قدرت حل مسئله را ندارد، هم دروغ می‌گوید هم خشمگین می‌شود و این یک واقعیت است. آنچه که ما در جامعه خودمان نیاز داریم، فهم و فهمیدن است. یعنی خوب مطالعه کنیم.

سردبیر روزنامه آرمان گفت: آنچه که می‌خواهیم در مورد هوش مصنوعی صحبت کنیم این است که چطور این اسب را رام کنیم، هوش مصنوعی اسب تکنولوژی است و ما باید به گونه‌ای سوار این اسب شویم و آن را رام کنیم که آسیب‌هایش کمتر باشد. قطعاً تکنولوژی آسیب دارد، مزایا و معایب دارد و مثل ماشینی می‌ماند که در عین اینکه وسیله خوبی است اما کشته هم می‌دهد.

با هوش مصنوعی بازی نکنیم، آن‌را درک کنیم

این استاد دانشگاه به سپس مزایای هوش مصنوعی اشاره کرد و توضیح داد: دوست عزیز! هوش مصنوعی به کمک شما می‌آید. وقتی از تکنولوژی درست استفاده نمی‌کنیم پس اینجا دیگر مقصر تکنولوژی نیست، ما مقصریم. برای شناخت و درک هوش مصنوعی ما باید سه پرده را پشت سر بگذاریم تا به هوش مصنوعی برسیم. در حال حاضر ما در وب چهار و پنج هستیم. شاید اکنون خیلی‌ها مخالف نظر ما باشند. ما تاکنون سه وب را تجربه کرده‌ایم. وب اول که ساده‌ترین چیزها را به ما داد مانند ایمیل و یکسری امکانات که به عنوان مثال برای اولین بار توانستیم سایت خودمان را معرفی کنیم. وب دوم که ما موفق شدیم یکسری پلتفرم‌ها و کم کم تالارهای دیگری را داشته باشیم. مثل یاهو مسنجر. بنابراین کم کم تعاملی شدن، پیام گذاشتن و پیام گرفتن برای ما هیجان ایجاد کرد و وب سوم که فرضا الان شما صدا و تصویر را دارید، مثل تلویزیون‌های اینترنتی، شما برنامه‌های پلتفرم‌ها را می‌بینید و …؛ اما همه این‌ها را که جمع کنیم وب چهارم با هوش مصنوعی آمد که اکنون در خدمت شماست و بسیاری از کارهایتان را هم انجام می‌دهد.

او تاکید کرد: اکنون هوش مصنوعی یک کلمه شده و ما نباید با این کلمه زیاد بازی کنیم. اول باید آن را بفهمیم و درکش کنیم، قدرتش را دریابیم و بعد بیاییم بگوییم فلان چیز را با هوش مصنوعی درست کرده‌اند. هوش مصنوعی قابلیتی است که در حال رشد است. هوش مصنوعی نتیجه یک پیشرفت است و اینکه انسان به دنبال این بود که زندگی‌اش را نه اینکه ماشینی‌تر بلکه هوشمندتر کند. بهتر است نگوییم ماشینی‌تر چون ما زندگی‌مان ماشینی هست. اکنون خواهشم از همه دوستان این است که تاریخ علم را بخوانید و ببینید تاریخ دانشی که می‌خواهید راجع به آن صحبت کنید از کجا شروع شده است.

کمبود خلاقیت از مضرات هوش مصنوعی

گرانمایه‌پور سپس در عین حال به خطرات هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: یکی از خطرناک‌ترین چیزهایی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد این است که ما داریم با آن آینده‌پژوهی یا آینده‌کاوی می‌کنیم و این اشتباه است. شما می‌توانید در اینجا از هوش مصنوعی کمک بگیرید اما تکیه‌ی صرف به آن شما را دچار مشکل می‌کند. هوش مصنوعی ۴۰ درصد شغل‌های دنیا را به‌زودی تحت تاثیر قرار می‌دهد. از ماه‌های گذشته ما خوانندگان مختلفی را داشتیم که با هوش مصنوعی به آنها شعر دادند و خواندند! به‌زودی فردین و بازیگران سینما را می‌توانیم بیاوریم تا فیلم بازی کنند و به عنوان مثال دیگر نباید به شخصی مثل تام کروز ۳۰ میلیون دلار بدهند یا به بازیگران ایرانی ۱۰۰ میلیارد بدهیم که بازی کنند.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به پیشرفت تکنولوژی با هوش مصنوعی و اتفاقات عجیب و غریب اشاره و بیان کرد: حتی ممکن است همه شما در آینده‌ای نزدیک یک خانواده مجازی داشته باشید اعم از پدربزرگ، مادربزرگ و … به‌زودی زندگی‌های مجازی، عشق‌های مجازی، آدم‌هایی که دوستشان داشتیم و از دنیا رفته‌اند و یا به آنها نرسیده‌ایم اتفاق می‌افتد. ما تا مخلوق شدن خودمان یک قدم بیشتر نداریم که ذهن ما را کپی کنند و بتوانند به شما روح بدهند که البته من وارد این موضوع(روح) نمی‌شوم چون یک چیز متعالی است. شما به‌زودی در خانه‌هایتان یک روبات خواهید داشت که همه کارهایتان را انجام می‌دهد، خسته هم نمی‌شود و غر هم نمی‌زند و می‌توانید حتی با یک ربات زندگی کنید. ببخشید که من انقدر حکم صادر می‌کنم اما مهم‌ترین آسیب هایی که هوش مصنوعی دارد این است که ۴۰ درصد مشاغل دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمبود خلاقیت می‌آورد. من اخیرا دانشجویی داشتم که پایان نامه‌اش را تماما با هوش مصنوعی آماده کرده بود و افتخار هم می‌کرد!

به‌زودی بساط استادی هم جمع می‌شود!

گرانمایه‌پور در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: من خیلی راحت حرف می‌زنم. حتی فیلترینگ هم به‌زودی تمام می‌شود. دوست عزیزی که صدای من را می‌شنوی ما چیزی به نام فیلترینگ دیگر در آینده نخواهیم داشت. ‌نمی‌دانم می‌خواهند چه بکنند اما ما عصری را خواهیم داشت که به آن می‌گوییم عصر هولوگرام. حتی به جای اساتیدی مثل منِ علی گرانمایه‌پور که برای دانشگاه‌ها ناز می‌کنند و غر می‌زنند (خودم را مثال می‌زنم که کسی ناراحت نشود)، اساتیدی خواهند آمد که در دانشگاه‌های دنیا به ۲۰ زبان درس می‌دهند و به‌زودی بساط استادی هم جمع می‌شود. شاید الان به حرف‌های من بخندید اما بدانید که مفهوم خانواده در حال تغییر است.

او ادامه داد: شما به‌زودی سه نسل انسان و مخاطب خواهید داشت. انسان‌های کره زمین، انسان‌های کره ماه و انسان‌های مریخی. عصر ماشین در حال اتمام است و خودران‌های هوشمندی می‌آیند که اتفاقات عجیب و غریبی رقم می‌زنند. در عصر هوش مصنوعی معنای مخاطب در حال دگرگونی است. ما باید دانش و علوم را هم بفهمیم و هم بفهمانیم. اکنون توصیه من به همه شما عزیزان این است که فقط اپلیکیشن‌ها و راه‌های ارتباطی را در گوشی‌های موبایلتان نصب کنید که از آنها استفاده می‌کنید ولاغیر وگرنه برایتان دردسرساز می‌شوند.

قضاوت نکنیم تا درک نکردیم

علی گرانمایه‌پور در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: من امروز نیامده‌ام در صحبت‌هایم تکنولوژی هراسی یا آینده هراسی را رواج بدهم اما هروقت می‌خواهید از تکنولوژی صحبت کنید از اقلیم خودتان به تکنولوژی نگاه نکنید چون تکنولوژی هیچگاه به زیست بوم شما نگاه نمی‌کند. برای به‌روز شدن، باید آدم‌های به‌روزی داشته باشیم. اول از همه من باید خودم هوش مصنوعی را بفهمم که چیست و تجربه‌اش کرده باشم. اگر من درکی از هوش مصنوعی نداشته باشم نمی‌توانم قضاوتی هم داشته باشم که اگر بخواهم قضاوت کنم و برای دیگران نسخه بنویسم اینجاست که راه علم را بسته‌ایم.

به گزارش ایسنا، هفتمین نشست از نشست‌های تخصصی حقوق مخاطب با عنوان «عصر هوش مصنوعی، آینده مخاطب و مخاطب‌شناسی» برگزار شد.

این نشست تخصصی سه‌شنبه، ۲۶ دی ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت حضوری و برخط برگزار شد. 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.