تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 7:53
42 بازدید
کد خبر : 6908

داغ نداری بر دل هوش مصنوعی

داغ نداری بر دل هوش مصنوعی

در شرایطی که رقبای منطقه ای درباره فناوری هوش مصنوعی سرعت گرفته اند، ما همچنان محروم از سند ملی هوش مصنوعی هستیم. گزارش ها می‌گوید، لایحه ۱۴۰۳ از این بخش غفلت کرده است.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که توسعه روزافزون حوزه «هوش مصنوعی» در جهان روندی خیره کننده به خود گرفته است، به نظر می رسد این موضوع در کشور ما با وجود توانمندی های گسترده علمی، اما همچنان با کندی و آهستگی همراه است. نمونه غم انگیز در «هوش مصنوعی» همین بس که کشور هنوز سند ملی توسعه و راهبردی درباره این فناوری آینده جهان ندارد. خبرگزاری مهر در گزارشی تحلیلی از لایحه بودجه ۱۴۰۳ که این روزها در کمیسیون تلفیق مجلس در حال رسیدگی است، نوشت: « لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از توسعه اقتصاد دیجیتال غفلت کرده است.»

آینده فناوری جهان با هوش مصنوعی 

اما چرا امروز پرداختن به فناوری هوش مصنوعی برای کشور اهمیت دارد و هر لحظه تاخیر و تعلل درباره آن، کشور را سال ها با عقب ماندگی همراه می کند؟ 

پاسخ این پرسش را باید در مطالعات و پایش های ۴ موسسه معتبر بین المللی شامل مکنزی، گارتنر، امپریال کالج لندن و مجمع جهانی اقتصاد جست وجو کرد که آن ها معتقدند، حوزه هوش مصنوعی در صدر فناوری های دیجیتالی و کلان روندهای توسعه در ۲۰ سال آینده جهان قرار دارد. برای این که اهمیت مطالعات این ۴ موسسه را دریابیم، خوب است که بدانیم، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز این مطالعات را در گزارشی بررسی و مورد واکاوی قرار داده و مسئولان کشور را به توجه ویژه در تصمیم گیری ها نسبت به این حوزه دعوت کرده است.

سند ملی نداریم

با این حال، غم انگیز است که کشور تا امروز سند ملی و راهبردی درباره هوش مصنوعی به خود ندیده است و به تازگی در لایحه برنامه هفتم توسعه مصوب شد که دولت طی ۶ ماه، این سند را تدوین و تصویب کند. با فرض همه خوش بینی ها و در نظر نگرفتن روزمرگی ها، ما اواسط سال ۱۴۰۳ دارای این سند خواهیم بود که البته تاکید می کنیم که آماده شدن ۶ ماهه این سند یک آرزوی بزرگ است که شاید در زمان خود محقق نشود.

بیشتر بخوانید 

 

همسایه های با هوش مصنوعی

اما کشورها به ویژه در همین همسایگی خودمان در حوزه خلیج همیشه فارس، درباره هوش مصنوعی گام های بلندی برداشته اند:

– عربستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان اولین کشور در جهان به یک «روبات انسان نما» حق شهروندی اعطا و در سال ۲۰۱۹ نیز، مرکزی را تحت عنوان «نماد هوش مصنوعی و داده‌ها» در این کشور تاسیس کرد. این کشور پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هوش مصنوعی بیش از ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل دهد.

– امارات با این چشم‌انداز که گردش مالی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۱ شانزده هزار میلیارد دلار خواهد بود، در سال ۲۰۱۷ وزارت هوش مصنوعی را تاسیس کرد.

– قطر در سال ۲۰۱۹ مرکز هوش مصنوعی را تاسیس کرد.

اگر امروز اقدام نکنیم

در همین شرایط که منطقه و جهان سوار بر قطار هوش مصنوعی، در حال سبقت از همه رقبا هستند، ما به نظر به کندی با این پدیده فناورانه رفتار می کنیم. روز گذشته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست تخصصی هوش مصنوعی و بررسی افق های آینده با بیان این که با توجه به توانمندی کشور در عرصه‌های مختلف علمی، سرمایه‎گذاری در هوش مصنوعی ضروری است، گفت: اگر از همین امروز حداقل سالی یک میلیارد دلار در عرصه هوش مصنوعی سرمایه گذاری نکنیم، سهمی در اقتصاد هوشمند آینده نخواهیم داشت. او در اهمیت این موضوع این را هم گفته است که « میزان سرمایه گذاری جهانی در عرصه هوش مصنوعی از ۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یافته که نشان دهنده اهمیت این تکنولوژی در آینده و جبران عقب ماندگی کشور در این زمینه است.»

ما کجاییم؟

در میان تمامی کندی ها و حرکت های لاک پشتی که در بسترهای قانون گذاری و بودجه گذاری گریبانگیر هوش مصنوعی در کشور است، دانشمندان این فناوری آینده ساز، بیکار ننشسته اند و رتبه ۱۷ ایران در تولید علم در این فناوری را کسب کرده اند. درباره این آمار، به تازگی دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: «ایران از نظر تولید هوش مصنوعی رتبه ۱۷ دنیا را دارد، ولی ازنظر کاربرد هوش مصنوعی رتبه ۷۷ جهان هستیم.» ضمن این که دکتر بهروز مینایی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک هم به خراسان این طور می گوید: به آینده هوش مصنوعی در کشور امیدواریم به ویژه گام های بلند دانشمندان جوان ما در خطوط جدید حوزه هوش مصنوعی توزیع پذیر و ترکیب آن با مدل های زبانی بزرگ، این قابلیت را دارد که ان‎شاء ا… در صورت موفقیت در ترکیب، دست برتر هوش مصنوعی در دنیا از آن ما خواهد بود. هم اکنون با کنسرسیوم هایی که در بخش خصوصی با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه زیرساخت های پردازشی راه اندازی شده، چشم امید داریم که ان شاءا… به زودی و زودتر از ۱۰ سال به جمع ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی جهان برسیم.

امید به برنامه هفتم

با تمامی این گلایه ها و دردها که تا امروز بر هوش مصنوعی رفته ، اما برنامه هفتم توسعه، تدابیر تا حدودی مطلوب را برای توسعه این فناوری در کشور تدارک دیده که این امر البته مستلزم پیش بینی توجه های کافی در لوایح سالانه است. 

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.