تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 5:14
84 بازدید
کد خبر : 4554

دستاوردهای «چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی» چه بود؟

دستاوردهای «چهارمین همایش بین‌المللی مولوی پژوهی» چه بود؟

ایسنا/اصفهان رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان گفت: «نظیر مجازی مولوی»، طرحی است که با حمایت معاون پژوهشی دانشگاه در قالب یک پروژه پسادکتری به‌صورت مشترک میان دانشکده ادبیات و دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان انجام می‌شود. قصد این پروژه این است که با استفاده از هوش مصنوعی، پرسش و پاسخی در قالب چت جی پی تی

ایسنا/اصفهان رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان گفت: «نظیر مجازی مولوی»، طرحی است که با حمایت معاون پژوهشی دانشگاه در قالب یک پروژه پسادکتری به‌صورت مشترک میان دانشکده ادبیات و دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان انجام می‌شود. قصد این پروژه این است که با استفاده از هوش مصنوعی، پرسش و پاسخی در قالب چت جی پی تی با مولوی انجام شود. در واقع، این طرح یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پر مخاطب ترین دستاوردهایی خواهد بود که تاکنون در حوزه مولوی پژوهی در دنیا وجود داشته است.

احسان رئیسی، رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه اصفهان، در آیین اختتامیه «چهارمین همایش بین المللی مولوی پژوهی» به ارائه گزارشی در خصوص دستاوردهای کرسی مولوی پژوهی در «چهارمین کنفرانس بین المللی مولوی پژوهی» پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه، اهداف کلان کرسی مولوی پژوهی را «ارتقاء بنیان‌های دانشی» و «ترویج و کاربردی سازی دانش» عنوان کرد و ادامه داد: «ترویج و کاربردی سازی دانش» با در نظر گرفتن «اهمیت و ضرورت کاربردی سازی و ترویج زبان و ادبیات فارسی با تکیه بر مولوی» و نیز «اقتضائات کاربردی سازی» صورت می‌گیرد.

وی در خصوص ضرورت و اهمیت «ترویج و کاربردی سازی دانش» یادآور شد: در واقع، رکن اصلی ارتقاء قدرت نرم را می‌توان فعالیت‌های حوزه علوم انسانی، به ویژه زبان و ادبیات فارسی دانست. ارتقاء قدرت نرم یک عنصری هویتی محسوب می‌شود و به همین دلیل ضرورت دارد که یافته‌های ما از وجوه مختلف در دانشگاه‌ها و نیز در سطح جهانی ترویج شوند و در حل مسائل جامعه به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، در این کاربردی سازی باید به «نیازهای روز» توجه کنیم و «ماهیت میان رشته ای» را در نظر بگیریم.

رئیسی با بیان اینکه ما برای توجه به نیازهای روز به «نیازسنجی گروه‌های مخاطب» و «طراحی و استقرار نظام پایش مستمر نیازهای جامعه» نیاز داریم، افزود: «نظام پایش مستمر نیازهای جامعه» به این معناست که ما باید به صورت روزآمد دانشگاه و رشته‌های دانشگاهی را مورد سنجش قرار دهیم تا متوجه شویم جامعه به چه نیاز دارد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، دیگر گسست و شکافی میان دانشگاه و جامعه به وجود نخواهد آمد.  

مرکز رشد علوم انسانی در راستای انجام فعالیت‌های نرم

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان دستاوردهای «چهارمین همایش مولوی پژوهی» را به دو دسته «فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه» و «طرح‌های حوزه علوم انسانی دیجیتالی» تقسیم کرد و در این باره گفت: «طرح‌های حوزه علوم انسانی دیجیتالی» به فعالیت‌هایی مربوط می‌شوند که در شاخه علوم انسانی دیجیتالی انجام شده است. با توجه به راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده و به موجب آن، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز رشد و بنیاد علم کشور تنظیم شده است.

وی ادامه داد: در این راستا، چند رویداد استارتاپی یا کمک نوآور در حوزه مولوی پژوهی توسط مرکز رشد در دانشگاه برگزار می‌شود. همچنین، یک خط اعتباری ویژه برای کرسی مولوی پژوهی در جهت حمایت از هسته‌های نوآور و شرکت‌هایی مربوط به حوزه زبان و ادبیات فارسی در نظر گرفته می‌شود.

توانمندسازی پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی برای ورود به بازار کار

این عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی، یکی از تعهدات مرکز رشد علوم انسانی، فناوری‌های نرم و صنایع خلاق را توانمندسازی پژوهشگران و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و عرفانی برای ورود به بازار کار دانست و ادامه داد: گردشگری ادبی بر پایه مولوی و بارگاه مجازی مولوی از دیگر دستاوردهای مربوط به فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه نیز می‌شود. همچنین، «ارتقاء قدرت نرم» هم از ارکان اصلی سیاستگذاری ما در فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه است.

«دانشنامه مولوی»؛ دانشنامه‌ای مرجع در حوزه مولوی پژوهی

وی با بیان اینکه در حوزه «طرح‌های علوم انسانی دیجیتالی» چند محصول  از جمله «دانشنامه مولوی» را داریم، خاطر نشان کرد: «دانشنامه مولوی» از چند سال پیش راه اندازی شده است. این دانشنامه، یک دانشنامه مرجع در حوزه مولوی است که در پنج شاخه‌ مختلف از جمله آثار و شرح زندگانی مولوی، آراء مولوی، رابطه مولوی و شمس و شروع مثنوی طراحی شده است. پیش بینی شده که از مقالات مختلف پژوهشگران و اساتید حوزه مولوی پژوهی در سراسر دنیا، برای تدوین این دانشنامه استفاده شود.

رئیسی ادامه داد: این دانشنامه یک بستر نرم افزاری هم دارد که تمام امور مربوط به تدوین دانشنامه در بستر نرم افزاری در آن ارائه می‌شود. این دانشنامه به تمام پژوهشگران، به خصوص به پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی برای مدیریت تحقیقات ادبی کمک می‌کند.  

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان، به موضوعات مختلفی که در دانشنامه مولوی مورد بحث قرار می‌گیرد اشاره کرد و افزود: این موضوعات شامل حوزه آثار مولوی و زیرشاخه‌های آن مانند تحقیق در آثار مولوی، جایگاه آثار مولوی در ادبیات فارسی و ادبیات جهان، بحث زیبایی شناسی آثار مولوی و … می‌شود. شاخه‌های مختلفی وجود دارد که ذیل هر کدام مقالات متعددی پیش بینی شده، برخی از آن‌ها تدوین شده و برخی دیگر در دست تدوین است.  

«شبکه مولوی پژوهان»؛ یک شبکه علمی مجازی

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: یکی از موضوعاتی که مدت‌هاست به عنوان یک دغدغه برای ما و دانشگاه وجود دارد، بحث «شبکه مولوی پژوهان» است. در بستر نرم افزاری و در ساحت دانشگاهی، یک شبکه علمی مجازی داریم به نام «شبکه مولوی پژوهان» که محتوای آن را مولوی پژوهان سراسر دنیا به عهده دارند. این شبکه با اهداف مختلفی از جمله «ایجاد مرجعیت در حوزه مولوی پژوهی»، «اطلاع رسانی روزانه از فعالیت‌های حوزه مولوی پژوهی»، «ارتقاء شهرت علمی»، «افزایش دامنه تاثیرگذاری تحقیقات» طراحی و بخشی از آن پیاده سازی شده است.

«بارگاه مجازی مولوی پژوهی»؛ طرحی برای دستیابی به مرجعیت زبان فارسی

رئیسی در خصوص این طرح یادآور شد: «بارگاه مجازی مولوی پژوهی» طرحی است که با حمایت‌های معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان پیش برده شده است. متاسفانه، مرجعیت زبان فارسی در فضای مجازی در اختیار ما نیست، یعنی اگر ما بخواهیم درباره حافظ، سعدی، مولوی و شاعران دیگر جستجو کنیم، جستجوی اول ویکی پدیا خواهد بود. در صورتی که دانشگاه‌ها و وزارت علوم کشور ما شایسته داشتن چنین مرجعیتی است. این بارگاه مجازی توسط اتاق فکر دیپلماسی علوم هم حمایت می‌شود و با این هدف انجام می‌شود که  در باب مولوی یک مجموعه کاملی را ارائه دهد.  

«نظیر مجازی مولوی»؛ یکی از جذاب‌ترین  دستاوردها در حوزه مولوی پژوهشی

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: «نظیر مجازی مولوی»، یکی دیگر از طرح‌هایی است که با حمایت معاون پژوهشی دانشگاه از مهرماه آغاز شده و در قالب یک پروژه پسادکتری به‌صورت مشترک میان دانشکده ادبیات و دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان انجام می‌شود. قصد این پروژه این است که با استفاده از هوش مصنوعی، پرسش و پاسخی در قالب چت جی پی تی با مولوی انجام شود. این یکی از مهم‌ترین، جذاب‌ترین و پر مخاطب‌ترین دستاوردهایی خواهد بود که تاکنون در حوزه مولوی پژوهی در دنیا وجود داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.