تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1402 - 5:25
91 بازدید
کد خبر : 4442

روسیه در رقابت هوش مصنوعی جدی شد

روسیه در رقابت هوش مصنوعی جدی شد

ولادیمیر پوتین هشدار داد غرب نباید اجازه پیدا کند در فضای هوش مصنوعی، انحصار پیدا کند و یک استراتژی بلندپروازانه‌تر برای توسعه هوش مصنوعی توسط روسیه باید به زودی تصویب شود. به گزارش ایسنا، چین و آمریکا در توسعه هوش مصنوعی پیشتاز هستند. بسیاری از محققان و سران جهان تصور میکنند، هوش مصنوعی دنیا را

ولادیمیر پوتین هشدار داد غرب نباید اجازه پیدا کند در فضای هوش مصنوعی، انحصار پیدا کند و یک استراتژی بلندپروازانه‌تر برای توسعه هوش مصنوعی توسط روسیه باید به زودی تصویب شود.

به گزارش ایسنا، چین و آمریکا در توسعه هوش مصنوعی پیشتاز هستند. بسیاری از محققان و سران جهان تصور میکنند، هوش مصنوعی دنیا را تغییر می‌دهد و جامعه را به شکل مشابه معرفی رایانه در قرن بیستم، متحول خواهد کرد.

مسکو هم می‌خواهد که یک قدرت در حوزه هوش مصنوعی باشد، اما به دلیل جنگ در اوکراین که باعث شد بسیاری از متخصصان نخبه، روسیه را ترک کنند و تحریم‌های غرب که مانع واردات فناوری پیشرفته به این کشور شده، تلاش‌هایش در این عرصه عقب مانده است.

رئیس جمهور روسیه در یک کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو گفت: با وجود مسائل اخلاقی مطرح و پیامدهای اجتماعی نگران‌کننده فناوری‌های جدید، تلاش برای ممنوع کردن هوش مصنوعی غیرممکن است. پوتین درباره هوش مصنوعی گفت: شما نمی‌توانید چیزی را ممنوع کنید. اگر آن را ممنوع کنیم، جای دیگری توسعه پیدا می‌کند و ما عقب می‌افتیم.

پوتین خاطرنشان کرد: شماری از سیستم‌های جست‌وجوی آنلاین غربی و مدل‌های مولد، زبان و فرهنگ روسی را نادیده گرفته یا حتی لغو کرده‌اند. چنین الگوریتم‌های غربی اساسا فکر می‌کنند روسیه وجود ندارد. البته انحصار و تسلط بر چنین سیستم‌هایی، آنها را غیرقابل قبول و خطرناک می‌کند.

طبق اکثر رتبه‌بندی‌ها، چین و آمریکا در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار جلوتر از سایر کشورها هستند و در رتبه بعدی، کشورهای اروپایی و همچنین هند، روسیه، رژیم صهیونیستی، کره جنوبی و ژاپن قرار دارند.

 با این حال، برای روسیه، جنگ در اوکراین و تلاش‌ها برای بسیج سربازان، باعث خروج تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده شد و همزمان، تحریم‌های غرب باعث قطع همکاری بین‌المللی با مراکز قدرتمند هوش مصنوعی در غرب شده است.

پوتین درباره هوش مصنوعی گفت: در تمام زمینه‌های زندگی ما، بشریت در حال آغاز فصل جدیدی از وجود خود است. در آینده بسیار نزدیک، به عنوان یکی از اولین اقدامات، فرمان ریاست جمهوری امضا خواهد شد و نسخه جدیدی از استراتژی ملی توسعه هوش مصنوعی تصویب خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: استراتژی جدید، تغییرات قابل توجهی از جمله توسعه تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ، ایجاد خواهد کرد. محققان روسی باید دسترسی بهتری به ابررایانه‌ها داشته باشند و همزمان، آموزش علمی سطح بالای روسی در خصوص هوش مصنوعی باید بهبود پیدا کند. روسیه باید قوانین را تغییر دهد، همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کند و سرمایه گذاری بسیار بیشتری را برای توسعه هوش مصنوعی تضمین کند.

بر اساس گزارش رویترز، پوتین از شرکت‌های اسبربانک و یاندکس برای توسعه هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی خود  که به گفته او، باید بیشتر توسعه پیدا کرده و در بخش‌های اقتصاد بکار گرفته شود، ستایش کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.