تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 4:49
63 بازدید
کد خبر : 4631

ریشی سوناک: هوش مصنوعی می‌تواند خطراتی در ابعاد جنگ هسته‌ای ایجاد کند

ریشی سوناک: هوش مصنوعی می‌تواند خطراتی در ابعاد جنگ هسته‌ای ایجاد کند

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس که کشورش میزبان نشست سران برخی کشورهای پیشرو با محوریت هوش مصنوعی بود درباره خطرات استفاده از این فناوری که به زعم وی می تواند ابعادی در حد یک جنگ هسته ای داشته باشد هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “ان تی وی” آلمان در گزارشی نوشت: در اولین نشست سران کشورهای جهان با محوریت هوش مصنوعی در انگلیس ، کشورها به دنبال راه هایی برای بهبود همکاری بودند.

رابرت هابک، معان صدر اعظم آلمان قبل از این نشست در میلتون کینز انگلستان، گفت که این فناوری می تواند خیلی چیزها را آسان تر و کارآمدتر کند، “از حفاظت از آب و هوا گرفته تا داده های آب و هوا و سیستم های هشدار اولیه، از تشخیص بیماری تا سیستم های درمانی.” اما البته استفاده نادرست نیز امکان پذیر است.

کنفرانس امنیت هوش مصنوعی (AI) که با حضور نمایندگان تقریبا ۳۰ کشور از جمله چین و همچنین شرکت های بزرگ فناوری برگزار شد، به عنوان گامی اولیه به سوی توافق بین المللی در مورد تنظیم این بخش به سرعت در حال توسعه تلقی می شود. همچنین تلاش هایی برای تعیین استانداردها در کشورهای G7 و همچنین در ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد.

دراین نشست عالی رتبه در انگلیس با حضور رابرت هابک، وزیر اقتصاد، ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، خطراتی برای استفاده از این فناوری شناسایی شد.

سران کشورهای شرکت کننده در این نشست همچنین تاکید کردند که کشورهای کوچک نیز باید به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. بر این اساس رقابت واقعی باید ظاهر شود تا بازار تحت تسلط «بازیگران» بزرگ، یعنی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات، به‌ویژه از ایالات متحده نباشد.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان هم قبل از عزیمت به انگلستان گفت که اتحادیه اروپا می خواهد استفاده از هوش مصنوعی را از طریق یک مقررات تنظیم کند. به گفته وی اما این دراینجا مسئله محدود کردن خود فناوری نیست. وی تاکید کرد: علاوه بر این، شرایط رقابتی برابر باید در سطح بین المللی ایجاد شود.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز تشکیل یک شورای تخصصی جهانی در زمینه هوش مصنوعی را اعلام کرد.

نخست وزیر بریتانیا در پایان اجلاس دو روزه هوش مصنوعی (AI)، از ایجاد یک شورای تخصصی بین المللی بر اساس مدل IPCC شورای آب و هوا خبر داد. وی روز گذشته در سخنانی گفت: این کمیته باید اطمینان حاصل کند که ما همگام با پیشرفت‌های فناوری هستیم.

ریاست شورای جدید بر عهده یوشوا بنجیو، دانشمند کامپیوتر کانادایی، که یکی از پیشگامان هوش مصنوعی است، خواهد بود. قرار است طی سال آینده جلسات بعدی در زمینه توسعه هوش مصنوعی در کره جنوبی و فرانسه برگزار شود.

سوناک توضیح داد: علاوه بر این، با شرکت‌های پیشرو هوش مصنوعی توافق شد که خطرات هوش مصنوعی در آینده با سازمان‌های دولتی قبل از ورود این فناوری به بازار آزمایش شود. وی خاطرنشان کرد که انگلیس و ایالات متحده آمریکا هر کدام خواستار ایجاد موسسات “ایمنی هوش مصنوعی” خود برای این منظور بودند.

سوناک ضمن اعلام مزایای استفاده از هوش مصنوعی همچنین درباره خطرات آن هم هشدار داده و گفت: هوش مصنوعی می تواند خطری در مقیاس جنگ هسته ای ایجاد کند.”

شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین موافقت کردند که یک “شبکه بین المللی جامع تحقیقات علمی” به ویژه “در حوزه هوش مصنوعی عمومی” ایجاد کنند .

ریشی سوناک، که میزبان این نشست بود همچنین ابراز نگرانی کرد که بشریت ممکن است در مقطعی به طور کامل کنترل هوش مصنوعی را از دست بدهد. وی توضیح داد که به همین دلیل وی اولین کنفرانس جهانی هوش مصنوعی را برگزار کرد. اگرچه تنها تعداد کمی از سران شخصاً این دعوت را پذیرفتند، اما اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم به این نشست سفر کردند.

وو ژائوهوی، معاون وزیر علوم و فناوری چین هم نماینده دولت چین در این نشست بود. سوناک گفت از آنجایی که چین در حال حاضر یک وزنه سنگین در بخش هوش مصنوعی است، به ندرت می توان آن را از گروه شرکت کنندگان در بحث حذف کرد.

در روز دوم و آخر کنفرانس، بریتانیا فقط حلقه کوچکتری از متحدان – اساساً کشورهای G7، استرالیا، کره جنوبی و سنگاپور – را برای بحث در مورد امنیت ملی و فناوری‌های جدید در پارک بلچلی جمع کرد.

با این حال، این هفته مشخص شد که دستیابی به توافق در مورد چگونگی ادامه کار برای دست اندرکاران آسان نخواهد بود. در حالی که امضاکنندگان اعلامیه موافق هستند که ممکن است خطرات عظیمی توسط هوش مصنوعی وجود داشته باشد، تفاوت های ایدئولوژیکی یافتن راه حل های مشترک را دشوار می کند.

در واقع، منتقدان در لندن، سوناک را متهم کرده‌اند که می‌خواهد با اجلاس «خود» سروصدای زیادی به پا کند، بدون اینکه بتواند واقعاً راهی به جلو در مورد کنترل هوش مصنوعی نشان دهد. حتی امید نخست وزیر به تبدیل انگلیس به مرکز جهانی استفاده از هوش مصنوعی در آینده از طریق یک موسسه “پیشرو در جهان” برای امنیت فناوری، پس از اینکه جو بایدن به تازگی تاسیس چنین موسسه ای در واشنگتن را اعلام کرد، توهمی پیش نبوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.