تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 6:15
47 بازدید
کد خبر : 4119

سلامت، محیط‌زیست و هوش مصنوعی؛ محورهای پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)

سلامت، محیط‌زیست و هوش مصنوعی؛ محورهای پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)

ایسنا/اصفهان جایزه مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و ماموریت آن توسعه علم و فناوری در جهان اسلام است. امسال، برای نخستین بار، اصفهان میزبان «پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)» در جهان است. حسین ربانی، رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان، در خصوص برگزاری «پنجمین

ایسنا/اصفهان جایزه مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و ماموریت آن توسعه علم و فناوری در جهان اسلام است. امسال، برای نخستین بار، اصفهان میزبان «پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)» در جهان است.

حسین ربانی، رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان، در خصوص برگزاری «پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص)»، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «رویداد جایزه مصطفی(ص)» هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود، در ۴ دوره قبلی تهران میزبان این رویداد بوده و امسال نخستین بار است که این رویداد در خارج از تهران و در اصفهان برگزار می‌شود؛ امسال، در هفته وحدت، از ۶ تا ۱۲ مهرماه، با برگزاری این رویداد در اصفهان، ما میزبان ۱۵۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام خواهیم بود.  

وی با بیان اینکه از میان ۱۵۰ نفر از این دانشمندان، از ۵ نفر به‌صورت ویژه تقدیر خواهد شد، ادامه داد: این ۱۵۰ دانشمند، در روزهای شنبه و یکشنبه در دانشگاه‌های استان و مراکز علمی از جمله شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برنامه‌ای تحت عنوان «استپ» (STEP)، خواهند داشت. استپ مخفف Science and Technology Exchange Program است و به معنای نشست‌های علمی با هدف شبکه‌سازی و ارتباط دانشمندان دعوت‌شده با محیط‌های علمی واقع در اصفهان است.

وی تاریخ و برنامه دقیق برگزاری این رویداد را اعلام کرد و در این باره تصریح کرد: در روز جمعه، ۷ مهرماه افتتاحیه رویداد به‌صورت مردمی است که علاقه‌مندان به حوزه علم و فناوری به سالن اجلاس دعوت می‌شوند و برنامه اصلی آیین اعطای جایزه در روز دوشنبه ۱۰ مهرماه در چهلستون برگزار خواهد شد.  

ربانی ادامه داد: روز دوشنبه، بیشتر تمرکز ما بر حوزه فناوری است که در قالب یک‌سری جلسات در هتل عباسی برگزار می‌شود و در روز سه‌شنبه بیشتر به برنامه‌های گردشگری برای میهمانان اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این، رویدادهای دیگری از جمله رویداد دانش‌آموزی در نظر گرفته شده که در روز جمعه برگزار می‌شود. این رویداد شامل مسابقات دانش‌آموزی در حوزه هوش مصنوعی است و فعالان این حوزه که حدود ۲۰۰ نفر از صاحب‌نظران حوزه هوش مصنوعی هستند به نشستی دعوت شده‌اند.

وی در ارتباط با بخش دانشجویی این رویداد گفت: در این رویداد، برنامه‌ای دانشجویی نیز در نظر گرفته شده که در روزهای شنبه و یکشنبه تحت عنوان شاخه دانشجویی ACE برابر با (Avicenna Center of Excellence) برگزار خواهد شد. در این برنامه، سخنرانی یک‌سری از دانشمندان را خواهیم داشت که در روز شنبه و در هتل عباسی ارائه خواهد شد. در روز یکشنبه نیز بحث‌های شبکه‌های بینارشته‌ای دانشجویی در دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.  

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان، همچنین از برگزاری نخستین دوره رقابت‌های هوش مصنوعی اصفهان(IAI) خبر داد و گفت: همزمان با رویداد جایزه مصطفی(ص)، نمایشگاهی در ارتباط با هوش مصنوعی خواهیم داشت که ۵۰ شرکت برتر این حوزه، محصولات خود را به نمایش خواهند گذاشت و برای سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی و صادرات محصولات آن، از پلتفرمی رونمایی خواهد شد. در این راستا، روز شنبه، در اتاق بازرگانی، نشست سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی را خواهیم داشت که چندین شرکت بزرگ در قالب ریورس پیچ و در حضور فعالین این زمینه، مسائل خود را مطرح می‌کنند تا بعدها زمینه برای همکاری این مجموعه‌ها و انجام پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور فراهم شود.  

ربانی در رابطه با حضور شرکت کنندگان از کشورهای مختلف در این رویداد، اظهار کرد: در حال حاضر، مهمانان از از ۳ یا ۴ کشور مختلف هستند، البته لیست هنوز نهایی نشده و ممکن است این تعداد دستخوش تغییر شود. شرکت کنندگان در این رویداد شامل دو دسته می‌شوند؛ یا شخص اهل یک کشور اسلامی است، اما امکان دارد مسلمان نباشد، یا اینکه ممکن است فرد مسلمان باشد و از یک کشور غیر اسلامی در این رویداد شرکت کند.

وی، یادآور شد: امسال تمرکز شرکت کنندگان بیشتر بر حوزه سلامت، محیط‌زیست، انرژی و هوش مصنوعی بوده است.  

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان درباره جوایز این دوره از «جایزه مصطفی(ص)» خاطرنشان کرد: در مجموع یک میلیون دلار برای برگزیدگان این رویداد در نظر گرفته شده است؛ ۵۰۰ هزار دلار برای دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی و ۵۰۰ هزار دلار برای مسلمانان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، جایزه مصطفی(ص) با چشم‌انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و مأموریت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده است و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی در حوزهای علم و فناوری را با تأکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد.

در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی در جهان، جایزه مصطفی(ص) به‌عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان شکل گرفت. این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده است و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد. از جمله برگزیدگان نامی جایزه در ادوار گذشته می‌توان به پروفسور اوگور شاهین اشاره کرد که در زمینه توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA فعالیت داشته است و دستاوردهای وی در نهایت به ساخت اولین واکسن کرونا در جهان منجر شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.