تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 5:17
105 بازدید
کد خبر : 4282

«سلامت و خودمراقبتی» از جمله مسائلی است که می‌تواند با هوش مصنوعی محقق شود

«سلامت و خودمراقبتی» از جمله مسائلی است که می‌تواند با هوش مصنوعی محقق شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هوش مصنوعی، باعث حذف مشاغل نمی‌شود، بلکه موجب کمک است و در پزشکی نیز ضرورت دارد که در کنار پزشک، به او کمک کند و بهترین خدمات از قبل، حین و بعد از جراحی به بیمار ارائه شود.‌ به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا پازوکی در رویداد دانشگاهی «دستیار هوشمند خودمراقبتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هوش مصنوعی، باعث حذف مشاغل نمی‌شود، بلکه موجب کمک است و در پزشکی نیز ضرورت دارد که در کنار پزشک، به او کمک کند و بهترین خدمات از قبل، حین و بعد از جراحی به بیمار ارائه شود.‌

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا پازوکی در رویداد دانشگاهی «دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار با استفاده از هوش مصنوعی» که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه امروزه یکی از حوزه‌های مهم زندگی بشر، حوزه هوش مصنوعی است، اظهار کرد: رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۰ از دانشگاه‌ها و معاونت علمی ریاست‌جمهوری این مطالبه را داشتند تا کاری کنیم ایران در حوزه هوش مصنوعی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد. 

وی ادامه داد: امروزه دانشگاه علوم پزشکی ایران در تمامی حوزه‌های علمی، یک مسئول هوش مصنوعی دارد و مراکز تحقیقاتی ما فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. سلامت و خود مراقبتی از جمله مسائلی است که می‌تواند با هوش مصنوعی محقق شود. رهبری نیز اخیرا در جلسه با وزیر بهداشت ضمن تشکر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که طی دو سال اخیر بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی افتتاح کرده است، بر مسائل پیشگیری در حوزه سلامت تاکید کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: خودمراقبتی یکی از مهمترین مسائلی است که به فرد کمک می‌کند با پیشگیری و به موقع مطلع شدن از بیماری‌ها به طول عمر خود کمک کند. هوش مصنوعی به بسیاری از رشته‌های پزشکی کمک شایانی می‌کند، ولی خودمراقبتی، شمول عام دارد و دستاوردهای هوش مصنوعی در این حوزه می‌تواند به بشریت کمک قابل توجهی کند. 

وی راجع به کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، گفت: هوش مصنوعی کمک‌های زیادی به حوزه پزشکی می‌کند. به عنوان مثال در کشور ما تعداد رادیولوژیست کم است، می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت. همچنین در مناطق محروم، با استفاده از جراحی رباتیک، می‌توان اعمال جراحی را در کمترین زمان با بهترین کیفیت انجام داد. برخی کمبودها در مناطق محروم وجود دارد. بخشی از فعالیت‌هایی که وجود دارد، با استفاده از هوش مصنوعی است. ضرورت دارد این کمبودها جبران شود و بی شک هوش مصنوعی نقش بسزایی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

در ادامه این نشست دکتر میر حسینی، مشاور فنی مرکز ملی فضای مجازی گفت: مرکز ملی فضای مجازی با سرلوحه قرار دادن فرمایشات رهبری، به‌ویژه در هوش مصنوعی، یکی از اولویت‌های خود را در این حوزه قرار داده است. بر این اساس رویدادی را تحت عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در حوزه پزشکی» برای ۲۴ آبان برنامه‌ریزی کرده که با ۳ محور مهم قلب و عروق، سیستم‌های خود مراقبتی، تشخیص تداخلات دارویی با استفاده از هوش مصنوعی برگزار می‌شود. 

وی افزود: ما در عصر حاکمیت داده‌ها هستیم، ما با تحلیل این داده‌ها می‌توانیم از بسیاری از مشکلات پزشکی و از بسیاری از مرگ و میرها جلوگیری کنیم. با تحلیل این داده‌ها می‌توانیم توصیه‌هایی به پزشک و بیمار داشته باشیم.

همچنین دکتر بتول مهرشاد، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این رویداد کشوری به همت مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های شاخص علوم پزشکی، وزارت کشور و مراکز دیگر برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: حجم عظیمی از داده‌ها از ۲۰ سال پیش از اطلاعات سلامت مردم ثبت شده است. هدف دانشگاه علوم پزشکی ایران کاهش بیماری و افزایش سلامت مردم و کاهش هزینه‌های درمان است و ما قصد داریم با استفاده از داده‌هایمان و هوش مصنوعی به این مهم برسیم. بنابراین در این رویداد با کسب و کارهای حقیقی و حقوقی که در این رویداد شناسایی شد، تعامل می‌کنیم و از داده‌های صنعت بهداشت که در این ۲۰ سال جمع‌آوری شده است، استفاده می‌کنیم. پس اگر کسب و کار و ایده‌ای در این رویداد ارائه شد، ما از این ایده حمایت می‌کنیم و به پیاده‌سازی و اجرای آن کمک می‌کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.