تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 8:50
5 بازدید
کد خبر : 7715

فناوری‌های هوش مصنوعی تهدیدی برای توسعه نوآوری در تحقیقات

فناوری‌های هوش مصنوعی تهدیدی برای توسعه نوآوری در تحقیقات

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و حدود ۶ ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ مقاله طی ۶ ماه نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزارهای زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، گفت: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و حدود ۶ ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ مقاله طی ۶ ماه نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزارهای زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود. 

به گزارش ایسنا، صمد ابراهیمی نژاد امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری گفت: بر اساس تعاریف جهانی هوش مصنوعی عبارت است از برق جدید و این فناوری همه صحنه‌های زندگی بشر را متحول و بهبود می‌بخشد، به عبارتی دیگر در دورانی قرار گرفته‌ایم که سرآغاز توسعه علم و فناوری است و نیاز به این موضوع داریم که بدانیم از فناوری چه انتظاراتی داریم. 

وی افزایش کارایی، بهبود شخصی‌سازی، افزایش دسترسی و بهبود تصمیم گیری را از مزایای هوش مصنوعی نام برد و یادآور شد: اما از سوی دیگر با چالش استفاده از هوش مصنوعی در مقاله نویسی مواجه هستیم؛ چرا که یک فرد انگلیسی زبان به راحتی می‌تواند اقدام به تهیه مقاله و پایان‌نامه با استفاده از هوش مصنوعی کند، اما یک فرد غیر انگلیسی زبان علاوه بر موانع موجود، با تحریم‌ها و حساسیت‌های  سیاسی نیز مواجه است. 

وی گفت: استفاده از مدل‌های زبانی در نوشتار مقاله از ۲۰۲۲ که چت جی پی تی مورد استفاده قرار گرفت، رشد نمایی یافت. 

ابراهیمی‌نژاد تاکید کرد: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و حدود ۶ ماه گذشته بالغ بر ۲۰۰ مقاله طی ۶ ماه نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزارهای زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود. 

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: ۳۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۷ سال آلمان از ابزارهای زبانی برای تکالیف درسی استفاده کرده‌اند که نسبت پسرها به دخترها بیشتر بوده است. 

ابراهیمی‌نژاد گفت: ۹۷ درصد از دانشگاه‌های دنیا هنوز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را مشخص نکرده‌اند. استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی، سرقت ادبی، تحقیقات جعلی، جعل در داده و داده‌سازی را به همراه دارد.  

وی ادامه داد: هوش مصنوعی از تکرار جلوگیری می‌کند، یک امر غیر قابل گریز این است که در هر صورت از ابزارها استفاده می‌کنیم، اما باید مسائلی را داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.