تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 5:12
35 بازدید
کد خبر : 4363

مؤسسه پژوهشی آموزشی هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی راه‌اندازی می‌شود

مؤسسه پژوهشی آموزشی هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت ورود به حوزه امنیت سایبری در سیستم بانکداری علاوه‌بر تمرکز بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری‌های شناختی، گفت:  هم‌اکنون جنگ در جهان از فیزیکی به سایبری تغییر کرده است که زیرساخت‌های امنیتی، شبکه برق و بانکی را تهدید می‌کند. به گزارش ایسنا،

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت ورود به حوزه امنیت سایبری در سیستم بانکداری علاوه‌بر تمرکز بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و فناوری‌های شناختی، گفت:  هم‌اکنون جنگ در جهان از فیزیکی به سایبری تغییر کرده است که زیرساخت‌های امنیتی، شبکه برق و بانکی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید صنایع‌پسند، رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در نشست امضای موافقت‌نامه تأسیس مؤسسه هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک ملت و دانشگاه تهران، در سالن مرحوم پروفسور کارولوکس، اظهار کرد: پس از این مراسم اقدامات جدی‌تری از قبیل تصویب نهایی اساسنامه، تشکیل هیات امنا و شورای‌ علمی مدیریت بانک ملت باید سریع‌تر به انجام برسد تا بدین‌ترتیب پروژه‌های مورد نیاز صنعت بانکداری در بانک ملت آغاز شود و در یک بازه زمانی مشخص به هدف مورد نظر برسیم.

وی با بیان این‌که این مؤسسه پژوهشی آموزشی به نام هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی میان بانک ملت و دانشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود، در ادامه از وسیع‌تر شدن مساحت اختصاص داده شده به این مؤسسه در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان این‌که این اساسنامه به ۳ بخش هوش مصنوعی(AI)، یادگیری ماشینی و فناوری‌های شناختی توجه داشته است، گفت: پس از تشکیل شورای علمی و هیات امنا برای هر کدام از اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت بانک پروژه‌هایی تعریف می‌شود تا در این مسیر حرکت کنند.

دکتر صنایع‌پسند، توسعه فناوری‌های مرتبط با ۳ حوزه فعالیت مذکور، افزایش بهره‌وری بانک، تعریف و اجرای پروژه‌های مربوط به این ۳ حوزه، ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز برای محققان و کسب و کارهای نوپا و آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص را از اهداف این موافقت‌نامه برشمرد و افزود: از وظایف تعریف‌شده در این موافقت‌نامه می‌توان به مدیریت و انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی، ارائه راهکار برای رفع نیازهای بانک ملت، ایجاد ارتباط علمی مستمر با مؤسسات علمی و بین‌المللی، برگزاری دوره‌ها و رویدادهای علمی آموزشی و ارائه خدمات علمی به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با بیان این‌که دانشگاه تهران بزرگترین مرکز هوش مصنوعی را با ۱۸ همکار و با در نظر گرفتن بخش امنیت سایبری بیش از ۲۰ همکار در این حوزه دارد، تصریح کرد: موضوع هوش مصنوعی و بحث‌های شناختی را دکتر کارولوکس از ۳۰ سال گذشته در این دانشگاه راه‌اندازی کرد و طی این مدت برای گسترش آن زحمات فراوانی کشید.

دکتر صنایع‌پسند، از مزایای دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران قرار گرفتن رشته‌های مختلف از قبیل مخابرات، برق، قدرت، مهندسی پزشکی تا رباتیک و هوش مصنوعی نرم‌افزار و سخت‌افزار در کنار هم در جهت هم‌افزایی دانست و خاطرنشان کرد: در کمتر دانشکده‌ای چنین همکاری بین‌رشته‌ای وجود دارد.

«اریکا»، ارائه‌دهنده خدمات ۲۴ ساعته بانکی در بزرگترین بانک آمریکا

در ادامه این نشست، دکتر مهدی قاسمیه، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با اشاره به ورود هوش مصنوعی به سیستم بانکداری آمریکا، گفت: بزرگترین بانک آمریکا با استفاده از هوش مصنوعی(AI) و چت‌بات(ربات معروفی به نام اریکا) با ارائه خدمات ۲۴ ساعته رضایت مشتریان را جلب کرده است.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان این‌که بزرگترین بانک‌های اروپایی و آمریکایی با استفاده از هوش مصنوعی میزان سود و رضایت‌مندی مشتری را افزایش داده‌اند، گفت: به‌عنوان مثال بزرگترین بانک سوئیس از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون ۴۰ میلیارد فرانک در هوش مصنوعی(AI) در بانک سرمایه‌گذاری کردند که متعاقب آن سود را ۴ تا ۵ درصد افزایش داده‌اند.

وی با بیان این‌که تاکنون با تلاش مستمر کوشیده‌ایم حرکت مثبتی میان جامعه علمی کشور و صنعت بانکداری ایجاد کنیم، اظهار امیدواری کرد که این حرکت در دیگر دانشگاه‌ها و بانک‌های کشور شکل بگیرد.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان این که دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و یادگیری ماشینی جزء دانشکده‌های تراز اول کشور است، افزود:  همکاران مجرب و مسلط هم به‌لحاظ تدریس و هم به‌لحاظ پژوهشی که در مرزهای دانش حرکت می‌کند در این دانشکده فعالیت می‌کنند و جزء سرآمدان کشور هستند.

دکتر قاسمیه با بیان این‌که به‌علت تسلط اساتید دانشکده به این موضوعات امکان توسعه در فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دانشگاه تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: افزون‌بر بانک ملت دیگر بانک‌ها و مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاری هم می‌توانند در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان این‌که بانک ملت برای ایجاد این همکاری مشترک در قالب تأسیس مؤسسه جا پای بزرگترین بانک‌های معتبر دنیا گذاشته است، تصریح کرد: بسیاری از بانک‌های معروف و معتبر جهان در حوزه هوش مصنوعی(AI) از مدت‌ها قبل اقداماتی را آغاز کرده‌اند و بدین ترتیب با کاهش هزینه‌ها و افزایش سود رضایت مشتریان را جلب کرده‌اند.

در ادامه این نشست، دکتر مجید نیلی احمدآبادی، رئیس سابق دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با تقدیر از زحمات دکتر فیلی و تبریک به بانک ملت به‌خاطر هوشمندی در به‌کارگیری هوش مصنوعی، گفت: هم‌اکنون نام هوش مصنوعی در دنیا برند شده است و نقاط بسیاری در کشور در حال تدوین برنامه و سند ملی برای هوش مصنوعی هستند.

وی با تأکید بر ضرورت به‌کارگیری همه توان در جهت آموزش هوش مصنوعی(AI) افزود: هم‌اکنون به‌جایی رسیده‌ایم که هرآنچه که از هوش مصنوعی(AI) یاد می‌شود، صددرصد چیزی نیست که بتوان توسط آن به اهداف دست یابیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان این‌که باید کارهای پژوهشی فراوانی در حوزه صنعت بانکداری با موضوعاتی چون پرداخت، مدیریت منابع، مدیریت رابطه با مشتری و … انجام داد، خاطرنشان کرد: هر کدام از این موارد ظرایف خاص خود را دارند و در مرحله‌ای که انسان وارد می‌شود، موضوع فناوری شناختی نقش اساسی بازی می‌کند.

دکتر نیلی، مشارکت بانک ملت با دانشگاه تهران در زمینه راه‌اندازی مؤسسه آموزشی پژوهشی هوش مصنوعی را نوعی نگاه راهبردی در بانک ملت دانست و گفت: هم‌اکنون از هوش مصنوعی مهم‌تر بحث NURO_AI است که آینده از آن این بحث است و باید ابزار مناسب برای توسعه آن فراهم شود.

براساس این گزارش، امروز طی مراسمی با حضور رییس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران و رئیس و مدیران هلدینگ بهسازان فردای بانک ملت، موافقت‌نامه تأسیس «موسسه هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های شناختی» میان بانک ملت و دانشکدگان فنی دانشگاه تهران امضاء و مقرر شد این مؤسسه در بهمن‌ماه سال‌جاری افتتاح شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.