تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1402 - 5:11
25 بازدید
کد خبر : 6693

محققان باید در حوزه هوش مصنوعی جلوتر از زمان حرکت کنند

محققان باید در حوزه هوش مصنوعی جلوتر از زمان حرکت کنند

ایسنا/قم رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: امروز مسائلی وارد حوزه فقه شده است که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است؛ لذا باید در این زمینه جلوتر از زمان حرکت کرد و قبل از اینکه هوش مصنوعی بخواهد برای ما بحران

ایسنا/قم رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار کرد: امروز مسائلی وارد حوزه فقه شده است که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است؛ لذا باید در این زمینه جلوتر از زمان حرکت کرد و قبل از اینکه هوش مصنوعی بخواهد برای ما بحران ایجاد کند محققان ما باید وارد این حوزه هوش مصنوعی شوند و کارهای فاخری انجام دهند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در مراسم رونمایی از نرم افزار کتابخانه علوم حدیث که امروز ۱۴ دی ماه در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه اسلام دین جهانی و به عنوان آخرین دین مطرح شده است؛ نتیجه اش این است اگر بخواهیم یک الگویی را برای سعادت بشری در نظام‌های بین المللی مطرح کنیم منشأ آن در قرآن و حدیث است.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل را می‌توان از قرآن و احادیث فهمید که برای استفاده و راهنمایی ما در عمل می‌تواند سودمند باشد به عنوان مثال هم در قرآن و هم در روایات مطالبی برای فروپاشی و نابودی ملت‌ها مطرح شده که می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها مطرح شود و سرمشق حکومتگران باشد تا به فروپاشی نرسند.

قاضی عسگر افزود: زمانی که قرآن و سنت در کنار هم قرار می‌گیرد، در ابعاد مختلف می‌تواند برای ما راهگشا باشد و اگر این مسائل را به قانون تبدیل کنیم و در متون آموزشی وارد شود و در اجتماع، فرهنگ و رسانه مطرح شود هدایتگر مردم است و می‌تواند راهگشای آینده بشر باشد.

وی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم اسلام را به عنوان دین جهانی مطرح کنیم که از همه ادیان بالاتر است و بهتر می‌تواند جهان را اداره کند باید زوایای این نکته را مورد هم توجه قرار دهیم که آنچه مطرح می‌کنیم فقط مختص ایران اسلامی نیست و نقشه راه برای همه دنیا است.

قاضی عسگر یادآور شد: امروز مسائلی وارد حوزه فقه شده است که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است؛ لذا باید در این زمینه جلوتر از زمان حرکت کرد و قبل از اینکه هوش مصنوعی بخواهد برای ما بحران ایجاد کند محققان ما باید وارد این حوزه هوش مصنوعی شوند و کارهای فاخری انجام دهند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: محققان ما باید پیش‌دستی کنند و بگویند، از هوش مصنوعی این‌گونه می‌شود استفاده کرد، راه‌های انحراف آن را نیز مشخص، و به مردم هشدار دهند.

وی بر لزوم منقح کردن تاریخ تاکید کرد و گفت: تا چه میزان کلمات نورانی اهل بیت(ع) منقح شده که از دل آن‌ها مطالب و رهنمودهای ائمه اطهار نه فقط برای ایران بلکه برای همه ملت‌های دنیا ارائه شود تا از آن استفاده کنند.

قاضی عسگر افزود: در حوزه مقتل چه میزان مطالبی مطرح می‌شود که واقعیت تاریخی ندارد لذا باید احادیث و تاریخ را منقح کنیم؛ دنیا در حال کار کردن بر روی این مسائل و کتب حدیثی هستند و اینها هستند که به اسم اسلام برنامه‌ریزی می‌کنند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد: باید تشکر کنیم از مرکز نور که ابزار تحقیق و بررسی را برای پژوهشگران آماده کردند که به سهولت بتوانند مطالب را از آثار استخراج کنند اما باید زودتر به فریاد اسلام و فرهنگ تشیع برسیم.

وی تاکید کرد: تا دو سه سال پیش، وهابیت با تبلیغ‌های مسمومی که در دنیا داشت، خیلی‌ها را فریب ‌می‌داد؛ اما بعد از قضایای داعش و جنایت‌های صورت گرفته و همچنین شرایط امروز حاکم بر عربستان که موجب کنار زدن وهابی‌ها شده، اکنون زمینه برای توسعه مکتب اهل بیت (ع) در آمریکا، اروپا و کشورهای مختلف فراهم است.

قاضی عسکر با اشاره به تولید نرم‌افزار علوم حدیث، بیان کرد: همه پژوهش‌گران دارالحدیث که دارای سابقه‌های خوبی نیز در تحقیق و پژوهش علوم حدیثی هستند، برای همکاری آمادگی دارند.

وی خلاء‌های موجود در علم حدیث و لزوم منقح کردن احادیث را مورد توجه قرار داد و گفت: باید بفهمیم که هر کتاب حدیثی برای کدام کشور مناسب است، چرا که هر کشور زمینه‌های خودش را دارد و این نیازمند کار گسترده از سوی محققان و اندیشمندان حوزه‌های علمیه است تا بتوانیم اندیشه‌های والا را به مردم دنیا معرفی کرده و محبت و عشق اهل‌بیت (ع) را در دل‌ها ایجاد کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.