تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1402 - 5:12
92 بازدید
کد خبر : 4527

می‌توانیم در کمتر از ۲ سال آینده به هوشمندسازی بیمارستانی برسیم

می‌توانیم در کمتر از ۲ سال آینده به هوشمندسازی بیمارستانی برسیم

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداری نیروی زمینی سپاه گفت: اگر تمام تلاش خود را به کار ببندیم، می‌توانیم زودتر از ۱۴۰۴ به یک بیمارستان کاملا هوشمند برسیم. باید این باور در ما ایجاد شود که تحقق این امر امکان‌پذیر است، زیرا عدم تحقق آن حق‌الناس محسوب می‌شود.   سردار احمد اخوان، صبح امروز ۲۵ آذر، در

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداری نیروی زمینی سپاه گفت: اگر تمام تلاش خود را به کار ببندیم، می‌توانیم زودتر از ۱۴۰۴ به یک بیمارستان کاملا هوشمند برسیم. باید این باور در ما ایجاد شود که تحقق این امر امکان‌پذیر است، زیرا عدم تحقق آن حق‌الناس محسوب می‌شود.  

سردار احمد اخوان، صبح امروز ۲۵ آذر، در همایش هوش مصنوعی در طب و رزم که در بیمارستان امام حسین مشهد برگزار شد، با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم قرارگیری ایران در جمع ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی، اظهار کرد: این یک فرمان است و ما باید تمام‌ توان خود را صرف تحقق این هدف کنیم که کاملا هم قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: بابد به گونه‌ای بیمارستان‌ها را هوشمند کنیم که بیماران و کاربران سیستم‌ها متوجه شوند که هوشمندسازی در خدمت بیماران قرار گرفته است. همان طور که هدف‌گذاری ما این است که تا سال ۱۴۰۴ نیروی زمینی ما در جمع ۵ نیروی نظامی برتر جهان قرار گیرد، در حوزه هوشمندسازی خدمات بیمارستانی هم باید همین هدف را دنبال کنیم و بیمارستان امام حسین مشهد در حال گام برداشتن در این مسیر است.

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه با اشاره به ساخت یک ربات جراح در دانشگاه تهران به عنوان قدمی مثبت در تحقق هوشمندسازی بیمارستان، افزود: برخی از زیرساخت‌ها در بیمارستان امام حسین ایجاد شده است. نخبگان ما دارای ایده‌های عالی هستند که باید مورد استفاده قرار گیرد. هوشمندسازی بیمارستان‌ها باید منجر به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و شفافیت خدمات شود. 

اخوان با اشاره به رشد روزافزون جمعیت جهان، عنوان کرد: سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش سطح انتظارات شده و ما باید به این انتظارت پاسخ دهیم. اگر دیر اقدام کنیم، آنگاه باید ضمن داشتن کارایی کمتر، هزینه بیشتری بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما در بازطراحی فرآیندهای بالینی به یک شبکه دیجیتالی نیازمندیم، گفت: گاهی در این حوزه با مقاومت‌هایی روبرو می‌شویم. مثلا ما مدت‌هاست در تلاشیم پرونده بیماران بستری را الکترونیکی کنیم، اما علی‌رغم اینکه دارای شبکه HIS (آمار و اطلاعات بیمارستانی) هستیم، هنوز موفق به الکترونیکی کردن پرونده‌ها نشده‌ایم.

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه با تاکید بر کاهش مرگ و میر در نتیجه هوشمندسازی بیمارستان‌ها، بیان کرد: تاسیسات، ساختمان بیمارستان، ناوگان اورژانس و… همه باید هوشمند شوند. اگر تمام تلاش خود را به کار ببندیم، می‌توانیم زودتر از ۱۴۰۴ به یک بیمارستان کاملا هوشمند برسیم. باید این باور در ما ایجاد شود که تحقق این امر امکان‌پذیر است، زیرا عدم تحقق آن حق‌الناس محسوب می‌شود.  

می‌توانیم در کمتر از ۲ سال آینده به هوشمندسازی بیمارستانی برسیم

سرمایه‌گذاری در هوشمندسازی بیمارستانی پول‌ساز است

همچنین مصطفی قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رئیس جمهور نیز در ادامه این همایش با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی بیمارستان‌ها، اظهار کرد: ارگان‌هایی مانند وزارت بهداشت مسئله را متوجه شده‌اند اما در اجرای آن‌ دچار مشکل هستند و مجموعه سپاه در این حوزه در حال کمک است. اکنون پزشکی در حال رفتن به سمتی است که مراقبت را به منزل می‌آورد و بسیاری از خدمات در منزل انجام می‌شود. مهمترین هوشمندسازی این است که به مردم یاد دهیم چگونه از خود مراقبت کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود، اضافه کرد: در عین حال که دولت بیش از این توان هزینه در این حوزه را ندارد، اما با این وجود مریض، بیمه و پزشک همه ناراضی اند. بنابراین صرف این هزینه هنگفت در حوزه سلامت، هیچ رضایتی در پی نداشته است. اگر می‌خواهیم با صرف هزینه بسیار پایین‌تر رضایت تمام اقشار را جلب کنیم، باید به سمت هوشمندسازی گام برداریم.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید الکترونیک را با هوشمندسازی اشتباه بگیریم‌، افزود: هوشمندسازی یعنی یکپارچه‌سازی تمام اجزای بیمارستان. پزشکی از راه دور، سیستم توزیع خودکار دارو،  اینترنت اشیاء و سوابق الکترونیک سلامت همه از اجزای بیمارستان هوشمند است.

قانعی ادامه داد: کاهش زمان انتظار و دسترسی آسان به اطلاعات اولین ویژگی بیمارستان هوشمند و تصمیم‌گیری دقیق پزشک ویژگی بعدی است. هوشمندسازی به حفاظت پیچیده‌ای نیاز دارد، لذا دولت نمی‌خواهد هیچ گونه‌ هزینه‌ای تقبل کند. در حالی که سرمایه‌گذاری در این حوزه پول‌ساز است. ارزش بازار جهانی بیمارستان‌های هوشمند در سال ۲۰۲۶ به ۵۹ میلیارد دلار می‌رسد، بنابراین بازار خوبی در آینده دارد.

وی اضافه کرد: برای طی مراحل تبدیل بیمارستان معمولی به بیمارستان هوشمند باید اپلیکشین‌هایی به منظور ارتباط بیمار با بیمارستان و همچنین بخش‌های مختلف بیمارستانی ساخته شود. ساخت این اپلیکشین‌ها درآمد بسیار خوبی دارد و مهندسین کامپیوتر می‌توانند وارد این مسیر شوند. ‌

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید تمام تجهیزاتی بیمارستانی که وارد کشور می‌شود، مجهز به اینترنت اشیاء باشد، گفت: جهان خیلی در این حوزه پیش نرفته‌ است و ما اگر باسرعت عمل کنیم، می‌توانیم جزو کشورهای پیشتاز در هوشمندسازی بیمارستان‌ها باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.