تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تیر 1402 - 8:51
138 بازدید
کد خبر : 3777

نظارت دقیق بر سلامتی با کمک یک برچسب!

نظارت دقیق بر سلامتی با کمک یک برچسب!

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، یک برچسب جدید مجهز به حسگر ابداع کرده‌اند که بسیار نازک است و می‌تواند نظارت دقیقی را بر سلامتی کاربر خود داشته باشد. به گزارش ایسنا و به نقل از نانومگزین، یک کشف علمی پیشگامانه اخیرا تحولی را در زمینه نظارت بر سلامت ایجاد کرده است. پژوهشگران «دانشگاه مانش»(Monash University) استرالیا،

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، یک برچسب جدید مجهز به حسگر ابداع کرده‌اند که بسیار نازک است و می‌تواند نظارت دقیقی را بر سلامتی کاربر خود داشته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نانومگزین، یک کشف علمی پیشگامانه اخیرا تحولی را در زمینه نظارت بر سلامت ایجاد کرده است. پژوهشگران «دانشگاه مانش»(Monash University) استرالیا، یک برچسب پوستی بسیار نازک ساخته‌اند که به یک حسگر پیشرفته مجهز است و می‌تواند بر ۱۱ سیگنال حیاتی سلامت انسان نظارت کند.

این نوآوری قابل توجه با بهره‌گیری از قدرت فناوری نانو و هوش مصنوعی، ما را به آینده‌ای نزدیک می‌کند که در آن ماشین‌ها می‌توانند به طور یکپارچه با بدن انسان در ارتباط قرار بگیرند. این پیشرفت تحقیقاتی، پتانسیل بسیار زیادی را برای افزایش مراقبت‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده و پر کردن شکاف بین فناوری و رفاه انسان دارد.

هدف اصلی این فناوری، ارتقای نظارت بر سلامت انسان از طریق دستگاه‌های پوشیدنی است. این برچسب فوق نازک به عنوان پوست دوم عمل می‌کند و داده‌های مستمر را در مورد فعالیت‌های فیزیولوژیکی گوناگون ارائه می‌دهد. برچسب با ترکیب فناوری نانو و هوش مصنوعی، ماشین‌ها را قادر می‌سازد تا با بدن انسان بهتر ارتباط برقرار کنند و نتایج مراقبت‌های بهداشتی را بهبود ببخشند.

اگرچه این نوآوری دارای پتانسیل بسیار زیادی است اما موانع بسیاری برای پذیرش گسترده آن وجود دارد. یکی از چالش‌های مهم آن، برنامه‌نویسی و شخصی‌سازی کردن حسگرها برای پاسخ‌گویی به ویژگی‌های منحصربه‌فرد افراد است.

توسعه الگوریتم‌های پیچیده که می‌توانند داده‌های بیومتریک متنوع را به طور مؤثر تفسیر کنند و به آنها پاسخ دهند، یک کار پیچیده است. علاوه بر این، اطمینان یافتن از ادغام یکپارچه این فناوری در سیستم‌های بهداشتی موجود و رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، ملاحظات حیاتی برای اجرای موفقیت‌آمیز آن است.

پیش‌بینی می‌شود که ارزش کنونی حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ افزایش بیست برابری داشته باشد و به ارزش خیره‌کننده نزدیک به دو تریلیون دلار برسد. با افزایش آگاهی در مورد سلامت و رفاه شخصی، تقاضای فزاینده‌ای برای دستگاه‌های نظارتی پیشرفته وجود دارد.

«ونلونگ چنگ»(Wenlong Cheng) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تجهیزات الکترونیکی نرم نوظهور این پتانسیل را دارند که در قالب برچسب‌های پوشیدنی مانند پوست دوم برای نظارت بر سلامت انسان و ایجاد پل ارتباطی بین هوش طبیعی و مصنوعی عمل کنند.

«زانیوئن جی»(Zongyuan Ge) از پژوهشگران این پروژه گفت: از آنجا که همه انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، گام بعدی ما برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی حسگرها با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌تر است تا بتوان آنها را برای افراد متناسب‌سازی کرد.

این فناوری با ارائه نظارت مستمر و غیر تهاجمی بر سیگنال‌های حیاتی سلامتی می‌تواند حوزه مراقبت‌های بهداشتی را متحول کند. برچسب فوق‌ نازک با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به گفتار، ضربان قلب، تنفس، لامسه و حرکت گردن، اطلاعات ارزشمندی را در مورد سلامتی کلی ارائه می‌دهد. این برچسب، کاربران خود را قادر می‌سازد تا تصمیم‌های آگاهانه‌ای را در مورد سلامتی خود بگیرند و همچنین به متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا مداخلات شخصی‌سازی‌شده و به موقع را انجام دهند.

اثرات زیست‌محیطی این فناوری به صراحت در مقاله اصلی مورد بحث قرار نگرفته است. با وجود این، به دلیل ماهیت فوق نازک برچسب، احتمالا به منابع کمتری در طول فرآیند تولید نیاز دارد که به کاهش بالقوه اتلاف مواد و مصرف انرژی در مقایسه با دستگاه‌های پوشیدنی حجیم‌تر می‌انجامد. تحقیقات بیشتر برای ارزیابی جامع پیامدهای زیست‌محیطی برچسب ضروری است.

انتظار می‌رود که در پنج تا ۱۰ سال آینده، ادغام فناوری نانو و هوش مصنوعی با دستگاه‌های پوشیدنی نظارت بر سلامت، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. الگوریتم‌های شخصی‌سازی‌شده و حسگرهای اصلاح‌شده، امکان نظارت مناسب بر افراد را فراهم می‌کنند که به مداخله دقیق‌تر و فعال‌تر می‌انجامد. با رشد بازار می‌توانیم افزایش دسترسی و مقرون‌به‌صرفه بودن این فناوری‌ها را پیش‌بینی کنیم که به نفع جمعیت بیشتری است و افراد را برای کنترل سلامتی و رفاه خود توانمندتر می‌سازد.

این پژوهش، در مجله «Nature Nanotechnology» به چاپ رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.