تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 6:11
81 بازدید
کد خبر : 4267

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند

ربات‌های انسان‌نما که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، حوزه جذابی از فناوری رباتیک به شمار می‌روند و به زودی استفاده کردن از آنها رایج‌تر می‌شود. به گزارش ایسنا و به نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، «آندری کارپاتی»(Andrej Karpathy) دانشمند علوم رایانه به محض دیدن ویدئویی از یک ربات انسان‌نمای ساخت چین در ماه اوت، هیجان

ربات‌های انسان‌نما که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، حوزه جذابی از فناوری رباتیک به شمار می‌روند و به زودی استفاده کردن از آنها رایج‌تر می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، «آندری کارپاتی»(Andrej Karpathy) دانشمند علوم رایانه به محض دیدن ویدئویی از یک ربات انسان‌نمای ساخت چین در ماه اوت، هیجان خود را ابراز کرد. کارپاتی در ایکس(توییتر سابق) نوشت: من یکی از این ربات‌ها می‌خواهم یا شاید دو تا و حتی چند تا. چشمگیر به نظر می‌رسد. ۹۰ هزار دلار و ۴۷ کیلوگرم. بله، این ربات انسان‌نما یک فناوری مناسب است.

کارپاتی به عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار شرکت آمریکایی «OpenAI» که پلتفرم هوش مصنوعی مولد بسیار محبوب ChatGPT را توسعه داده است، از این ربات انسان‌نما موسوم به «یونیتری اچ۱»(Unitree H۱) نام برد. این ربات مجهز به رادار لیزری با ارتفاع ۱.۸ متر، ۴۷ کیلوگرم وزن دارد و توسط استارت‌آپ «یونیتری رباتیکس»(Unitree Robotics) مستقر در هانگژو ساخته شده است.

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند

ویدئوی منتشرشده از یونیتری نشان می‌دهد که ربات می‌تواند بیش از ۱.۵ متر در ثانیه حرکت کند، تعادل خود را در دو مرحله پس از یک لگد ناگهانی بازگرداند و حتی کمی پس از تشخیص دادن اینکه آیا انسان قصد بلند کردن پا را دارد یا خیر، از کنارش عبور کند.

بیشتر بخوانید:

فیلم قوی‌ترین ربات انسان‌نمای چندمنظوره جهان را ببینید

به گفته سازنده یونیتری، حداکثر گشتاور نیروی مفصل زانوی ربات به ۳۶۰ نیوتن متر می‌رسد و هر پا دارای پنج درجه آزادی است.

ربات‌های انسان‌نما مانند یونیتری با پیشرفت‌های فناوری در هوش مصنوعی، داغ‌ترین موضوع در صنعت رباتیک هوشمند امروزی هستند. «ژو شیائولان»(Xu Xiaolan) معاون «وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین» گفت: فناوری‌ها، محصولات و قالب‌های جدید ارائه‌شده توسط ربات‌های انسان‌نما و هوش مصنوعی عمومی در حال حاضر در حال توسعه یافتن و تبدیل شدن به اوج نوآوری‌های فناوری جهانی، مسیری جدید برای صنایع آینده و یک موتور جدید برای توسعه اقتصادی هستند.

شیائولان خاطرنشان کرد که پیشرفت‌های صورت‌ گرفته در حوزه هوش مصنوعی، نیروی محرکه مهمی را برای توسعه نوآورانه ربات‌های انسان‌نما فراهم کرده‌اند و جهان در حال تجربه کردن موجی از ادغام بین ربات‌های انسان‌نما و هوش مصنوعی عمومی است.

هوش مصنوعی عمومی به تطبیق‌پذیری هوش مصنوعی در انجام دادن چندین کار مانند نوشتن مقاله، بررسی مشکلات برنامه و ایجاد طرح‌های تجاری اشاره دارد. این توانایی‌ها آن را از پروژه‌های محدود نمونه‌های هوش مصنوعی پیشین که فقط در یک زمینه برتری داشتند، متمایز می‌کند.

شیائولان ادامه داد: با هوش مصنوعی عمومی به عنوان موتور، تلاش‌هایی را برای ایجاد مغز و مخچه در ربات‌های انسان‌نما، حمایت از ساخت مرکز نوآوری ملی تولید ربات‌های انسان‌نما، آزمایشگاه‌های کلیدی و سایر نوآوری‌ها برای تقویت کردن ظرفیت فناوری‌های رایج مهم به همراه دارد و صنایع بیشتری را برای نوآوری و توسعه توانمند می‌سازد.

رابط ایده‌آل

براسا گزارش شرکت «ریپورت‌لینکر»(ReportLinker)، انتظار می‌رود یک بازار جهانی ربات‌های انسان‌نما با نرخ رشد مرکب سالانه ۵۲.۸ درصد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ توسعه یابد.

ریپورت‌لینکر گزارش داد: ربات‌های انسان‌نما یک رابط ایده‌آل را برای تعامل بین انسان و ربات ارائه می‌دهند زیرا می‌توانند یک شخص را شبیه‌سازی کنند. این‌ها همه نتایج تحقیقات پیشرفته رباتیک و توسعه مداوم فناوری هستند.

ریپورت‌لینکر افزود: هوش مصنوعی، ایجاد سخت‌افزار ربات، اجرای حرکت دوپا یا چرخ‌محرک و تعامل انسان و ربات، چهار گروه مهم هستند که تحقیقات پیرامون ربات‌های انسان‌نما به عنوان زیرمجموعه آنها طبقه‌بندی می‌شوند. انتظار می‌رود این پیشرفت‌های تجاری به توسعه بازار ربات‌های انسان‌نما کمک کنند.

«انجمن الکترونیک چین» نیز پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار ربات‌های انسان‌نما در چین تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۸۷۰ میلیارد یوآن(۱۱۹ میلیارد دلار) برسد.

علم رباتیک به عنوان «جواهر تاج تولید» در نظر گرفته می‌شود و ربات‌های انسان‌نما هدف نهایی بسیاری از فعالان در سراسر حوزه صنعت هستند. به گفته کارشناسان، در مقایسه با ربات‌های صنعتی که به دلیل قابلیت‌های مکانیکی تخصصی خود ارزشمند هستند، چالش اصلی در توسعه ربات‌های انسان‌نما این است که فرآیندهای انسانی چگونه ادراک، شناخت، تصمیم‌گیری و اجرا را تحت سناریوهای گوناگون شبیه‌سازی کنند.

با توجه به فرصت‌ها و چالش‌ها، هم شرکت‌های فناوری و هم استارت‌آپ‌های چین در تلاش هستند تا قابلیت‌های تحقیق و توسعه خود را در حوزه ربات‌های انسان‌نما تقویت کنند.

در «نشست جهانی ربات ۲۰۲۳» که ماه اوت در پکن برگزار شد، ربات‌های انسان‌نما در مرکز صحنه قرار گرفتند و بازدیدکنندگان را با رقص‌های مسحورکننده و حرکات دقیق دست خود شگفت‌زده کردند.

«یوبی‌تک رباتیکس»(UBTech Robotics) که یک شرکت رباتیک هوش مصنوعی و انسان‌نما مستقر در شنژن است، «ربات پاندا»(Panda Robot) و یک ربات بزرگ انسان‌نما موسوم به «واکر ایکس»(Walker X) را به نمایش گذاشت.

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند
ربات پاندا

پاندا با رفتار دوستانه در میان بازدیدکنندگان کنجکاو، یک ستاره فوق‌العاده بود. ربات سیاه و سفید موسوم به «یویو»(Youyou) ‌توانست خود را معرفی کند، چند حرکت تای‌چی انجام دهد و یک قلم خوشنویسی را به کار بگیرد. این سوژه عکس‌های بسیاری از بازدیدکنندگان در محل برگزاری نشست بود. این رویداد بازدیدکنندگان را با تجربه چین در شهرهای هوشمند، فناوری‌های کشاورزی و شیوه‌های سازگار با محیط زیست آشنا کرد.

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند
ربات واکر ایکس

«فو چونجیانگ»(Fu Chunjiang) معاون یوبی‌تک رباتیکس گفت: در شش تا هشت ماه گذشته، تعداد زیادی از شرکت‌های جدید سازنده ربات‌های انسان‌نما ظهور کرده‌اند که نشان‌دهنده شناخت عموم در مورد این بخش صنعتی است.

وی افزود: ربات‌های انسان‌نما می‌توانند بازخورد مثبتی را ارائه دهند و با کمک هوش مصنوعی عمومی به توسعه سریع‌تر این بخش کمک کنند.

نیروی کار هنوز در عصر اتوماسیون صنعتی ضروری است. «ژو جیان»(Zhou Jian) بنیان‌گذار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل یوبی‌تک رباتیکس گفت: با وجود این، ربات‌های انسان‌نما در آینده می‌توانند برای حل کردن سناریوهای پیچیده عملیات بدون سرنشین، با تجهیزات اتوماسیون سنتی همکاری کنند و وظایف دشواری مانند جابه‌جایی را به طور مستقل انجام دهند.

این شرکت در حال بررسی کاربرد ربات‌های انسان‌نما در سناریوهای صنعتی مانند وسایل نقلیه لجستیک هوشمند، با شرکت‌های پیشرو داخلی است. به گفته ژو، ورود ربات‌های انسان‌نما به خانه فقط تحت تاثیر زمان است زیرا آنها به مرور زمان باهوش‌تر می‌شوند و خدمات بیشتری را به مردم ارائه می‌دهند.

شرکت «شیائومی»(Xiaomi) نیز ربات انسان‌نمای «سایبروان»(CyberOne) خود را به نمایش گذاشت. سایبروان با قد ۱۷۰ سانتی‌متر و وزن ۵۲ کیلوگرم، تا ۲۱ درجه آزادی حرکت را پشتیبانی می‌کند و به سرعت پاسخ‌گویی در لحظه دست می‌یابد تا امکان شبیه‌سازی کامل حرکت انسان را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

“شیائومی” از یک ربات انسان‌نما رونمایی کرد

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند

«لی جون»(Lei Jun) بنیان‌گذار و رئیس شیائومی گفت: هوش مصنوعی و قابلیت‌های مکانیکی سایبروان همگی در آزمایشگاه رباتیک شیائومی توسعه یافته‌اند. ما در حوزه‌های گوناگون از جمله نرم‌افزار، سخت‌افزار و نوآوری الگوریتم‌ها، سرمایه‌گذاری زیادی را برای تحقیق و توسعه انجام داده‌ایم.

شیائومی گفته است که در آینده از سایبروان برای تولید هوشمند استفاده خواهد کرد.

ربات‌های انسان‌نما برای پردازش محیط اطراف خود به بینایی متکی هستند. این شرکت گفت که سایبروان مجهز به یک ماژول دید عمقی «Mi-Sense» و الگوریتم تعامل هوش مصنوعی است تا بتواند فضای سه‌بعدی را درک کند و افراد، حرکات و عبارات را تشخیص دهد.

سایبروان دارای یک موتور تشخیص مفاهیم محیطی و یک موتور شناسایی احساسات صوتی است که آن را قادر می‌سازند تا ۸۵ نوع از صداهای محیطی و ۴۵ طبقه‌بندی از احساسات انسانی را تشخیص دهد. شیائومی اضافه کرد که سایبروان می‌تواند شادی کاربر را تشخیص دهد و حتی او را در مواقع ناراحتی آرام کند.

در ۱۸ اوت، استارت‌آپ چینی «آگیبوت»(Agibot) نیز از یک ربات انسان‌نما با قابلیت هوش مصنوعی رونمایی کرد و بنیان‌گذار آن قول داد که هزینه ربات را زیر ۲۰۰ هزار یوآن(۲۷۴۶۸ دلار) نگه دارد.

نگاهی به ربات‌های انسان‌نما که قرار است بازار فناوری را در دست بگیرند

«چن جیا»(Chen Jia) پژوهشگر «دانشگاه رنمین»(RUC) چین گفت: ظهور زنجیره صنعت ربات، ارتباط نزدیکی با موج انقلابی هوش مصنوعی عمومی دارد. ربات‌های انسان‌نما در دهه آینده، یک حوزه صنعتی با پتانسیل بزرگ توسعه خواهند بود.

سرمایه‌گذاران چینی در دو سال گذشته مشتاقانه به سراغ ربات‌های انسان‌نما رفته‌اند اما موانعی نیز بر سر راه رایج‌تر شدن ربات‌های انسان‌نما وجود دارد.

کاستی‌هایی در طراحی ربات‌های انسان‌نما وجود دارد و عملکرد آنها با تقاضای مشتریان هم‌خوان نیست. موانع فناوری نیز وجود دارد. چن گفت: نحوه استفاده کردن از منابع محدود برای اهداف ویژه نیز مشکلی است که شرکت‌های صنعتی باید به طور جدی در نظر بگیرند.

به گفته تحلیل‌گران، مقرون‌به‌صرفه بودن ربات‌های انسان‌نما نیز چالشی برای کاربردهای سریع است. «جیم فن»(Jim Fan) دانشمند پژوهشی شرکت «انویدیا»(Nvidia) با این استدلال که سگ رباتیک شرکت «بوستون داینامیکس»(Boston Dynamics)  ۷۵ هزار دلار قیمت دارد و پیچیدگی آن بسیار کمتر است، در ایکس نوشت: برچسب قیمت یونیتری با کمتر از ۹۰ هزار دلار می‌تواند بازی را تغییر دهد.

وی افزود: یونیتری در سطح بودجه بسیاری از آزمایشگاه‌های دانشگاهی قرار دارد و برای شرکت‌های فناوری تقریبا ارزان‌قیمت است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.