تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 6:16
159 بازدید
کد خبر : 3833

هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش فرصت‌های بزرگی هم دارد

هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش فرصت‌های بزرگی هم دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل بدون حل مسئله رفع نمی‌شود و اینجاست که ارزش هوش مصنوعی را می‌فهمیم. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در مراسم رویداد ملی روز فناوری اطلاعات گفت: به‌عنوان یک خدمتگزار و یک مدیر در کشور از صمیم قلب می‌گویم که هیچ صنف و قشری را برای موفقیت در حوزه‌های کاری‌ام

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل بدون حل مسئله رفع نمی‌شود و اینجاست که ارزش هوش مصنوعی را می‌فهمیم.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در مراسم رویداد ملی روز فناوری اطلاعات گفت: به‌عنوان یک خدمتگزار و یک مدیر در کشور از صمیم قلب می‌گویم که هیچ صنف و قشری را برای موفقیت در حوزه‌های کاری‌ام جز شما فعالان حوزه فناوری اطلاعات در رتبه اول ندیده‌ام؛ چون اگر توفیقی در نیروهوایی سپاه داشتم، اتفاق خوبی در پلیس افتاد و امنیت و عدالت در خدمات رخ داد، وقت مردم گرفته نشد و کاهش فساد اتفاق افتاد و همچنین منزلت و اعتماد مردم به پلیس بالا رفت، جز با زحمات شما امکان‌پذیر نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در شهرداری تهران توفیق پیدا کردیم که بیش از ۱۷۰ لایه اطلاعاتی، داشبورد شهر و بیش از ۱۰۰ سرویس را برای مردم فراهم کنیم، جز این نبود که شما در کنار ما بودید؛ لذا با همه وجودم  معتقدم اگر موفقیتی بود و اگر مردم از این خدمات بهره‌ای برده‌اند، حاصل زحمت شما جوانان و فعالان این عرصه بود؛ شما مهمترین پیشران در برنامه هفتم هستید.

وی با بیان اینکه تجارت بدون بستر علم امکان‌پذیر نیست، گفت: تحول در کشور و اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات رقم می‌خورد؛ پس این شما هستید که می‌توانید در پیشبرد اساس این کار نقش داشته باشید. به عنوان یک خدمتگذار و مدیر به شما به عنوان صنفی که قدرت حل مسئله دارد نگاه می‌کنم. حتما در حوزه شما تخصص ندارم و چنین توقعی هم از من نیست اما در مدیریت و حل مسئله فهمیدم که هر چه گشتم بهتر از شما پیدا نکردم.

هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش حتما فرصت‌های بزرگی هم دارد

قالیباف مهمترین چالش را رشد اقتصادی عنوان و اظهار کرد: وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم سه عامل سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و منابع انسانی مدنظر است. وقتی به برنامه‌های سوم تا ششم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر کجا حرف از رشد است تقریباً نیمی از آن مربوط به بهره‌وری بوده اما واقعیت این است که بهره‌وری تقریبا یا تحقیقا مایل به صفر است. در میزان رشد اقتصاد حداقل ۵۰ درصد آن را برای موضوع بهره‌وری در نظر می‌گیریم و یک بخشی از آن را نیز برای سرمایه‌گذاری، اما کجا می‌تواند این بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و منابع انسانی را توأم با هم حل کند؟

رئیس مجلس در ادامه گفت: وقتی صحبت از فناوری می‌کنیم، در حقیقت تکیه و مقوله اصلی آن نیروی انسانی و مهمترین ابزار تولید قدرت در کشورها، فناوری است. فناوری و ارتباطات یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای جامعه و دولت‌هاست.

وی با بیان اینکه امروز حکمرانی هوشمند به مراتب مهمتر از دولت الکترونیک است، افزود: ما در حوزه سرمایه‌گذاری مشکلاتی داریم. سرمایه‌گذاری خارجی ما به میزانی نیست که اقتصاد را نجات دهد؛ بنابراین ناگزیریم در حوزه بهره‌وری به گونه‌ای عمل کنیم که با درست عمل کردن مشکلات را رفع کنیم.

قالیباف با اشاره به وضعیت ناترازی انرژی در کشور گفت: در حال حاضر در سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار انرژی هدر می‌رود. این ظرفیت را از کجا می‌توانیم بازگردانی کنیم؟ حتما در تحول اقتصادی، مجموعه فناوری و اطلاعات می‌تواند حاضر شده و این کمک را انجام دهد.

وی همچنین با بیان اینکه قوه چهارم یعنی دیوان سالاری از سه قوه دیگر قوی‌تر و محکم‌تر است، گفت: دیوانسالاری اسب سرکشی است که بر سه قوه دیگر مدیریت می‌کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم اما با چه چیزی می‌توان بر آن مهار زد؟ آن ابزار با تخصص شماست.

قالیباف اضافه کرد: امروز در هر جلسه‌ای که حضور داریم حرف‌هایی می‌شنویم که با حرف‌هایی که در دهه ۷۰ می‌گفتیم شبیه هستند و حتی برخی از آنها را تکرار می‌کنیم لذا امروز ما در بحث‌هایی که داریم به تعبیر یکی از اندیشمندان که می‌گوید ما مشکل در کشور زیاد داریم ولی مسئله نداریم، باید گفت که مشکل اساسی ما همین جا است؛ ما مشکل را نمی‌توانیم به مسئله تبدیل کنیم و وقتی مشکل را به مسئله تبدیل نکنیم، قدرت خلاقیت پیدا نمی‌کنیم و نمی‌توانیم مسئله را حل کنیم.

وی توضیح داد: ما مسئله را برای خودمان مشخص نکرده یا آن را شناسایی نمی‌کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم، بلکه می‌خواهیم مشکل را بدون حل مسئله حل کنیم. حال اینکه مشکل بدون حل مسئله رفع نمی‌شود و اینجاست که ارزش هوش مصنوعی را می‌فهمیم. هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش حتما فرصت‌های بزرگی هم دارد.

قالیباف بیان کرد: برخی می‌گویند تهدیدها و فرصت‌ها را باید ببینم اما من معتقدم نگاه تهدید و فرصت، نگاه غلطی است. ما تهدید نداریم و هر چه در زندگی‌مان پیش رویمان است مخصوصا در حوزه فناوری و اطلاعات همه فرصت است. فرصت‌ها به دو دسته فرصت‌های با ریسک و بدون ریسک تقسیم می شود. تردید نکنید جهش در اقتصاد در فرصت‌های با ریسک رخ می‌دهد که هوش مصنوعی یکی از اینها است. این موضوع می‌تواند بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و حل مشکلات و شناخت مسئله را به ما نشان دهد. وقتی مسئله را پیدا کردیم، فرصت تفکر، خلاقیت و حل مسئله را پیدا می‌کنیم و اگر مسئله‌ای را حل کردیم صدها مشکل حل می‌شود؛ اینها چالش‌های ما است.

قالیباف در ادامه با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس گفت: مصمم هستیم در برنامه هفتم مسئله‌محور پیش برویم. یکی از پیشران‌ها در حل مسائل بدون شک حوزه فناوری اطلاعات است که باید به آن توجه کنیم.

هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش حتما فرصت‌های بزرگی هم دارد

رئیس مجلس با اشاره به ناملایماتی ها برای جوانان خطاب به آنها گفت: زودرنج نباشید. این را به شما به عنوان یک برادر می گویم و این حرف‌ها را از یک رزمنده قبول کنید؛ جوانان دوره ما نخبگان بزرگی بودند که آمدند و شهید شدند؛ آنهایی بودند که رتبه‌های یک رقمی کنکور بودند؛ اندیشمندان بزرگی که آمدند و شهید شدند. آن روز مشکل کشور جنگ بود و این افراد حضور پیدا کردند. آن زمان سختی بود و مشکلات خود را داشت و جای گله و گله‌گذاری بود اما جوانان صبر وتحمل کردند، ایستادند و کشور عزیزمان ایران را حفظ کردند. امنیت امروزمان را مدیون رزمندگان، ایثارگران و شهدا هستیم.

وی ادامه داد: این افراد فرصت‌های بزرگی را برای ما فراهم کردند. من امروز به همه شما عزیزان و همه جوانان می‌گویم که قدرت تحمل‌تان را بالا ببرید، با هم حرف بزنید و گفت‌وگو کنید.

قالیباف اضافه کرد: بدون شک هر کسی که اهل علم و عمل است می‌داند هیچ لذتی بالاتر از لذت کار برای پیشرفت خود انسان و جامعه‌ و کشورمان نیست. این بالاترین لذت از نگاه ملی، انقلابی، اسلامی و انسانی است. این وظیفه همه ما است که دست به دست هم دهیم تا اگر اشکالاتی وجود دارد با هم گفت‌وگو کنیم. من هم وظیفه دارم به عنوان نماینده شما در مجلس شورای اسلامی شرایط را درک کنم زیرا با تجربه به شما اعتماد و باور پیدا کرده‌ام و گره حل مشکلات را در دست شما می‌بینم.

وی در پایان گفت: باورم این است که برای یک ایران قوی که افتخار همه ما باشد باید دست به دست هم دهیم. باید بتوانیم در برنامه هفتم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم. تردید نکنید در برنامه هفتم حتما جایگاه شما را به درستی دیده و به کمک شما خواهیم دید.

هوش مصنوعی در کنار ضعف‌ها و اشکالاتش حتما فرصت‌های بزرگی هم دارد

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.