تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 6:12
161 بازدید
کد خبر : 3667

هوش مصنوعی را جدی بگیریم اما از آن نترسیم

هوش مصنوعی را جدی بگیریم اما از آن نترسیم

نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده روابط بین‌الملل» برگزار شد. بنی هاشمی، استاد دانشگاه در این نشست نسبت به جدی نگرفتن هوش مصنوعی هشدار داد و گفت: هرچه دیرتر به این علم بپردازیم ضرر می‌کنیم. ما نباید از هوش مصنوعی بترسیم. به گزارش ایسنا، نشست تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی و آینده روابط بین‌الملل» در

نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده روابط بین‌الملل» برگزار شد.
بنی هاشمی، استاد دانشگاه در این نشست نسبت به جدی نگرفتن هوش مصنوعی هشدار داد و گفت: هرچه دیرتر به این علم بپردازیم ضرر می‌کنیم. ما نباید از هوش مصنوعی بترسیم.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی با عنوان «هوش مصنوعی و آینده روابط بین‌الملل» در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همت مرکز مطالعات فرهنگی راهبردی بین المللی برگزار شد.

بنی هاشمی، استاد دانشگاه در این نشست با تاکید بر اهمیت هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی نه تنها در روابط بین الملل بلکه در تمام زمینه‌ها نفوذ پیدا کرده است. حال، سوال این است که در زمینه بین الملل، روابط بین المللی با گرایش فرهنگی چگونه می تواند از هوش مصنوعی استفاده کند؟

او در عین حال با اشاره به حضورش در ژاپن در سمت رایزن علمی گفت: من برای اینکه بتوانم با جامعه‌ی ژاپن ارتباط موثر را داشته باشم و با فرهنگ آنها آشنا شوم از هوش مصنوعی کمک گرفتم درحالی که به صورت عادی این کار ممکن بود زمان زیادی از من بگیرد. به نظرم هوش مصنوعی تکامل میلیون ها سال مغز انسان را در مدت سه سال انجام داده است.

وی عنوان کرد: ما هوش مصنوعی را ابزار می دانیم که خود انسان درست کرده و در اختیار انسان است لذا نباید از آن ترسی داشت.

این استاد دانشگاه سپس با بیان این موضوع که در حال حاضر هوش مصنوعی در اختیار آمریکایی‌ها، اروپایی ها و ژاپنی هاست بیان کرد: ما باید هوش مصنوعی بومی خودمان را داشته باشیم. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم هوش مصنوعی آمدنی است و دیپلمات های آینده حتی از هوش مصنوعی خواهد بود، به گونه ای که در هدف گذاری ۲۰۳۰ ژاپن، بسیاری از امور به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد.

وی در ادامه به چهار عوامل پیشرفت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: پیشرفت سریع در قدرت محاسباتی در دهه های گذشته، وجود داده های بزرگ برای آموزش ماشین، پیشرفت و ارتقاء در تکنیک های یادگیری به ماشین و سرمایه گذاری های کلان کمپانی ها در این زمینه، از جمله عوامل مهم در پیشرفت هوش مصنوعی هستنند.

او همچنین به عوامل بازدارنده در استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و عواملی از قبیل عدم اطمینان مسئولین به این پدیده، عدم واگذاری مناسب بودجه برای انجام پروژه های هوش مصنوعی، و تضاد منافع را از عواملی دانست که می تواند برای استفاده از هوش مصنوعی مانع تراشی کند.

بنی هاشمی خاطرنشان کرد: در خصوص استفاده بهینه از هوش مصنوعی، ترکیب انسان و هوش مصنوعی است که بهترین ترکیب را در این زمینه ارائه می دهد. هوش مصنوعی قابلیت تبدیل شدن و شکل گیری در زمینه های برتر روابط بین الملل را دارد و در این بخش قابلیت‌های تکنولوژی ارتقا یابد و کاهش هزینه‌ها می‌تواند در امنیت ملی تاثیرگذار باشد.

او اضافه کرد: در امور بین الملل می توان اقداماتی انجام داد که با کمترین نیروی انسانی و با عدم دخالت اشخاص انجام شود.

این استاد دانشگاه در پایان صحبت هایش با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی گفت: هر روز که ما دیرتر به هوش مصنوعی بپردازیم بیشتر ضرر می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست پرسش و پاسخ میان کارشناسان و سخنران صورت گرفت.

هوش مصنوعی را جدی بگیریم اما از آن نترسیم

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.