تاریخ انتشار : یکشنبه 6 اسفند 1402 - 5:11
27 بازدید
کد خبر : 6990

هوش مصنوعی و آینده روزنامه نگاری

هوش مصنوعی و آینده روزنامه نگاری

سردبیر روزنامه خراسان اظهار کرد: آینده رسانه در حوزه تحلیل داده و فرامتن خواهد بود و هوش مصنوعی به آن کمک خواهد کرد. او معتقد است فضای دیجیتال نمی‌تواند روزنامه کاغذی را از بین ببرد. به گزارش ایسنا، سید علی علوی، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با ایسنا به گفت و گو

سردبیر روزنامه خراسان اظهار کرد: آینده رسانه در حوزه تحلیل داده و فرامتن خواهد بود و هوش مصنوعی به آن کمک خواهد کرد. او معتقد است فضای دیجیتال نمی‌تواند روزنامه کاغذی را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، سید علی علوی، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با ایسنا به گفت و گو پرداخت.

متن این گفت‌وگوی کوتاه را در زیر می خوانید:

پرسش: تکنولوژی‌های جدید مانند هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری کلاسیک چه تاثیری خواهد داشت؟

پاسخ: دو جنبه فرصت یا تهدید برای آن وجود دارد، فضایی را که مربوط به تهیه و تنظیم خبر است، دیر یا زود با آمدن تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی از دست خواهیم داد. در چارچوب روزنامه نگاری تحلیلی هوش مصنوعی بسیار موثر است و به آن کمک خواهد کرد. آینده رسانه و رسانه داری در حوزه تحلیل داده و فرامتن خواهد بود. در واقع روزنامه نگاری تحلیلی پررنگ‌تر خواهد شد و رسانه‌هایی که به سمت روزنامه نگاری تحلیلی می‌روند حتماً آینده خواهند داشت. رسانه‌هایی که همچنان در عرصه خبر خام فعالیت کنند، طبیعتاً فرصت‌هایشان را از دست خواهند داد.

هم‌چنین به نظر می‌رسد در حوزه مولتی مدیا، رسانه‌ها باید دیر یا زود به طرف مدل‌های ارائه جدید خبر بروند و هوش مصنوعی به آن کمک می‌کند.

پرسش: به نظر شما روزنامه‌های کاغذی به چه سمتی خواهند رفت؟

پاسخ: همانطور که فضای دیجیتال نتوانست کتاب چاپی را از بین ببرد، به نظر می‌رسد، نخواهد توانست روزنامه کاغذی را هم از بین ببرد. البته زمانی رسانه اول مردم، روزنامه‌ها و paper بود، طبیعتاً آن دوران دیگر تکرار نمی‌شود، اما روزنامه‌ها کارکرد دیگری خواهند داشت و مدیای پرینت یا چاپی قابلیتی دارد که دیجیتال ممکن است نداشته باشد.

طبیعتاً خبر در محیط آنلاین خواهد بود، ولی تحلیل و گزارش و فراخبر به نظر می‌رسد که همچنان در فضای چاپی می‌تواند ادامه داشته باشد. ارتباطی راکه کاربر، مخاطب و خواننده با پلتفرم چاپی برقرار می‌کند با فضای دیجیتال ندارد و تجربه این را نشان داده است.

همان تجربه‌ای که ما در حوزه نسخه‌های دیجیتال کتاب داشتیم که جای خود را باز کرد و در عین حال باعث نشد که نسخه‌های چاپی حذف شوند، همین فرایند در عرصه روزنامه‌ها و رسانه‌های چاپی ادامه خواهدیافت، اما نه در جایگاه ویژه‌ای که در گذشته داشته‌اند. آنها حتماً دوره جدیدی را تجربه خواهند کرد، البته الان هم دوره جدیدی را با ویژگی‌های خود تجربه می‌کنند.

پرسش: مخاطبینی که در نمایشگاه می‌بینید چه توقعات و انتظاراتی از دنیای خبر دارند؟

پاسخ: چند چیز در اینجا مشخص است؛ آن شور و شوقی را که در دوره‌های قبل می‌دیدیم الان نیست که می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد. به نظر می‌رسد ما یک تغییر و شیفت در حوزه مخاطبان داریم. قبلا مخاطبان عمومی بودند، اما اکنون بازدید کنندگان از متولیان رسانه‌اند. جنس مخاطبان نمایشگاه تغییر کرده است و از حوزه عمومی خارج شده و بیشتر کسانی که در اکوسیستم خبر هستند مخاطب نمایشگاه هستند، ترکیبی از دست‌اندرکاران روابط عمومی‌ها، خبرنگاران و حوزه تبلیغات و ….

پرسش: چند سال بود که نمایشگاه برگزار نمی‌شد به نظرتان این موضوع بر مخاطبان تاثیر داشته است؟

پاسخ: حتماً تاثیر داشته و انقطاعی در فضای مخاطب عمومی که با رسانه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، ایجاد کرده است، البته فضای سیاسی کشور هم بی‌تأثیر نبوده ولی این فاصله حتماً موثر بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.