تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 8:51
129 بازدید
کد خبر : 4031

پیش‌بینی آتش‌سوزی جنگلی قبل از گسترش

پیش‌بینی آتش‌سوزی جنگلی قبل از گسترش

ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده که هر ساله شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی است، از این پس از هوش مصنوعی و بیش از ۱۰۰۰ دوربین برای شناسایی این آتش‌سوزی‌ها قبل از شروع گسترش استفاده می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی نشان‌دهنده دو چیزی هستند که می‌توانند زندگی

ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده که هر ساله شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده جنگلی است، از این پس از هوش مصنوعی و بیش از ۱۰۰۰ دوربین برای شناسایی این آتش‌سوزی‌ها قبل از شروع گسترش استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی نشان‌دهنده دو چیزی هستند که می‌توانند زندگی انسان‌ها را نابود کنند، اما اولی می‌تواند به عواقب دومی نیز کمک کند.

اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا(Cal Fire) امروز برنامه جدیدی را معرفی کرده که از هوش مصنوعی برای شناسایی آتش‌سوزی‌های جنگلی استفاده می‌کند.

این برنامه هوش مصنوعی موسوم به الرت کالیفرنیا(Alert California) که با همکاری دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو ایجاد شده است، از ۱۰۳۲ دوربین چرخان ۳۶۰ درجه تغذیه می‌کند و از هوش مصنوعی برای شناسایی ناهنجاری‌ها بهره می‌جوید. سپس به نیروهای خدمات اضطراری و سایر مقامات اطلاع می‌دهد تا بررسی کنند که آیا آتش سوزی احتمالی نیاز به واکنش دارد یا خیر.

این برنامه که در ماه ژوئیه آغاز شده، تاکنون حداقل یک آتش‌سوزی بالقوه را فرونشانده است. گزارش شده است که یکی از این دوربین‌ها، آتش سوزی نوپایی را در ساعت ۳ صبح در جنگل ملی کلیولند در شرق سن‌دیگو ثبت کرده و هوش مصنوعی، آن را شناسایی کرده و به نیروهای آتش نشانی هشدار داده است. سپس حدود ۶۰ آتش‌نشان با تجهیزات و ادوات و دو تانکر آب به سراغ آن رفتند و شعله‌های آتش را ظرف ۴۵ دقیقه خاموش کردند.

وب‌سایت فناوری Alert California می‌گوید که از اسکن‌های LiDAR گرفته‌شده از هواپیماها و پهپادها برای ایجاد اطلاعات دقیق و سه‌بعدی استفاده می‌کند و این ویژگی را با ویژگی‌های فیزیکی گونه‌های درختی ترکیب می‌کند تا درباره زیست توده جنگلی و محتوای کربن کالیفرنیا بیشتر آگاه شود.

اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا می‌گوید این هوش مصنوعی از چندین پتابایت از داده‌های دوربین‌ها برای تمایز بین دود و سایر ذرات معلق در هوا استفاده می‌کند.

این سیستم توسط مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو با استفاده از هوش مصنوعی شرکت دیجیتال‌پث(DigitalPath) مستقر در کالیفرنیا توسعه یافته است.

اداره جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا در طول چهار سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون دلار روی این برنامه سرمایه‌گذاری کرده است و وعده داده است که بیش از ۳.۵ میلیون دلار دیگر در آینده نزدیک به آن اختصاص دهد.

گفتنی است که در وب‌سایت مخصوص Alert California می‌توان تصاویر زنده از دوربین‌های سراسر این منطقه این را روی رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود بررسی کنید.

به گزارش ایسنا، چندی پیش در ایران نیز شاهد وقوع آتش‌سوزی جنگلی گسترده‌ای در اطراف شهر مریوان بودیم. وسعت این آتش سوزی ۱۶۵ هکتار بود و نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد با کمک ۴۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی در مهار این آتش سوزی مشارکت داشتند.

حال اگر ما نیز می‌توانستیم از چنین سیستم‌هایی بهره ببریم، حتما آسیب کمتری به پوشش جنگلی کشورمان وارد می‌شد. امید است با توجه به قابلیت‌های موجود در متخصصان کشور، این امر در آینده نه چندان دور محقق شود تا بیش از این شاهد از دست رفتن منابع طبیعی این سرزمین کهن نباشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.