تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 6:11
162 بازدید
کد خبر : 3123

چت‌بات‌ها پا به عرصه‌ پزشکی می‌گذارند

چت‌بات‌ها پا به عرصه‌ پزشکی می‌گذارند

چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) به زودی می‌توانند نقش مهمی در حوزه‌ی پزشکی ایفا کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، چت‌بات‌های پیشرفته‌ی مدل‌های زبانی بزرگ به اختصار LLM مانند «چت جی‌پی‌تی» اطلاعات پزشکی دقیق و شگفت‌آوری ارائه می‌کنند. بر اساس گزارشی که توسط مجله‌ی ساینتیفیک امریکن(Scientific American) منتشر شده، چت‌بات‌های هوش مصنوعی

چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) به زودی می‌توانند نقش مهمی در حوزه‌ی پزشکی ایفا کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، چت‌بات‌های پیشرفته‌ی مدل‌های زبانی بزرگ به اختصار LLM مانند «چت جی‌پی‌تی» اطلاعات پزشکی دقیق و شگفت‌آوری ارائه می‌کنند.

بر اساس گزارشی که توسط مجله‌ی ساینتیفیک امریکن(Scientific American) منتشر شده، چت‌بات‌های هوش مصنوعی به زودی می‌توانند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک کنند.

سیستم‌هایی مانند  چت‌ جی‌پی‌تی متعلق به شرکت OpenAI، آخرین نسخه‌ی موتور جستجوی مایکروسافت بینگ(Bing) و هوش مصنوعی Med-PaLM متعلق به شرکت گوگل اطلاعات پزشکی دقیق و شگفت‌آوری را بسیار بهتر از آنچه که در جستجوی گوگل یافت می‌شود، ارائه می‌کنند.

برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که در طی سال‌ها، یک مرکز پزشکی بزرگ با چت‌بات‌های مدل‌های زبانی بزرگ وارد همکاری خواهد شد. هوش مصنوعی با بیماران تعامل می‌کند و بیماری را تشخیص می‌دهد.

بنجامین تولچین(Benjamin Tolchin)، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه ییل، به ساینتیفیک امریکن گفت که دستکم دو بیمار پیش از این به او گفته‌اند که از چت‌ جی‌پی‌تی برای تشخیص علائم یا بررسی عوارض جانبی داروها استفاده می‌کنند.

وی افزود: این موضوع بسیار چشمگیر است و از نظر پتانسیلش در آینده بسیار دلگرم کننده است.

اما همه چیز بی نقص نیست. چت‌بات‌ها مشکلات زیادی دارند، از جمله‌ی آنها می‌توان به دقت نامشخص اطلاعاتی که به مردم می‌دهند، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و تعصبات نژادی و جنسیتی اشاره کرد.

چت‌بات‌ها پیش از این نیز در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نسخه‌های ساده‌تر این سیستم‌ها توسط پزشکان برای انجام وظایفی مانند برنامه‌ریزی وقت ملاقات و ارائه اطلاعات عمومی سلامت به مردم استفاده می‌شود. نینا سینگ(Nina Singh)، دانشجوی پزشکی در دانشگاه نیویورک که هوش مصنوعی را در پزشکی مطالعه می‌کند، به ساینتیفیک امریکن گفت: این یک فضای پیچیده است زیرا به سرعت در حال تکامل است.

با این وجود چت‌بات‌های پیشرفته‌تر می‌توانند ادغام پزشک و هوش مصنوعی را به مرحله‌ی جدیدی ببرند. اندرو بیم اپیدمیولوژیست از دانشگاه هاروارد و همکارانش مطالعه‌ای را با چت‌ جی‌پی‌تی -۳ انجام دادند که نشان داد سه تشخیص بالقوه برای چندین بیماری توسط این هوش مصنوعی در ۸۸ درصد مواقع صحیح بوده است. در مقابل باید گفت که پزشکان در ۹۶ درصد موارد به نتایج مشابهی دست یافتند.

نگرانی‌ها زیاد است

به‌رغم این نتایج مثبت، بیم  ابراز نگرانی کرد که چت‌بات‌ها می‌توانند در معرض اطلاعات نادرست قرار گیرند، زیرا الگوریتم‌های آن‌ها بر متون آنلاین تکیه می‌کنند که ممکن است اهمیت یکسانی برای اطلاعات یک موسسه پزشکی شناخته‌شده و یک رشته متن معمولی در فیس‌بوک قائل شوند.

یکی از راه حل‌ها این است که از چت‌بات‌های پزشکی بخواهید که شما را به منبع اطلاعات خود پیوند دهند. به گزارش ساینتیفیک امریکن، این موضوع همچنان پیچیده است، زیرا چت ربات‌بات‌های‌ پیشرفته در اختراع منابع و مشروع جلوه دادن آنها عملکرد خوبی دارند.

صرف نظر از این نگرانی‌ها، نمی‌توان جلوی پیشرفت را گرفت و به احتمال زیاد چت‌بات‌ها در آینده‌ی نزدیک نقش بیشتری در پزشکی ایفا خواهند کرد. وقتی این اتفاق بیفتد، هم بیماران و هم پزشکان باید با احتیاط عمل کنند زیرا اشتباهات پزشکی ممکن است به قیمت جان انسان‌ها تمام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.