تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 4:47
27 بازدید
کد خبر : 4613

چند اتفاق جدید در نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر/ از حضور پلتفرم‌ها تا تالاری به نام هوش مصنوعی

چند اتفاق جدید در نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر/ از حضور پلتفرم‌ها تا تالاری به نام هوش مصنوعی

سعید مقیسه به جزئیات دومین نمایشگاه رصتا که البته همزمان با آن جشنواره‌ای به همین نام برگزار می‌شود و یک افتتاحیه هم ویژه مرکز خدمات رسانه در راه است، پرداخت، البته سؤالاتی هم درباره حضور پلتفرم‌ها پرسیده شد و تالاری که به نام هوش مصنوعی راه می‌افتد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران که به‌نامِ مخفف «رصتا» بیشتر شناخته می‌شود سال گذشته زمستان در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد قرار است ساعت ۱۰ صبح روز ۱۰ دی‌ماه این بار در مصلای تهران رسماً کار خود را آغاز کند و آن‌گونه که سعید مقیسه رئیس ساترا در نشست خبری امروز، دوشنبه، خود اعلام کرد روز ۱۳ دی‌ماه ساعت ۱۵ با حضور مسئولان و صاحبان پلتفرم‌ها نیز در آیین اختتامیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد.

سال گذشته سکوهای دارای مجوز، شرکت‌های مرتبط و بخش‌های مرتبط با صداوسیما حضور پیدا کردند و اما امسال این حضور پررنگ‌تر و با رشد بیشتری همراه خواهد بود، چرا که سعید مقیسه رئیس ساترا در این نشست خبری اعلام کرد:  “از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز ـ که البته بخشی حائز شرایط حضور در نمایشگاه نیستند، زیرا باید فعالیت‌شان یک حدی باشد که شرایط حضور را پیدا کنند، به همین خاطر ـ تاکنون ۱۳۵ سکو ثبت‌نام کرده‌اند که قاعدتاً تا زمان برگزاری نمایشگاه بر این تعداد افزوده خواهد شد؛ البته سال گذشته تعداد کمتری حضور پیدا کردند.

به‌علاوه تقریباً ۸۰ شرکت مرتبط صوت و تصویر فراگیر که فعالیت دارند و علاوه بر آن معاونت‌ها و مراکز استانی صداوسیما و شرکت‌های وابسته به رسانه ملی به‌همراه واحدهای ساترا در نمایشگاه حضار خواهند شد. ما خیلی تلاش کردیم این نمایشگاه هدفمند باشد و مرتبط با رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و صنایع مرتبط انتخاب شوند.”

او در حالی به حضور پلتفرم‌ها اشاره کرد که برخی از خبرنگاران این سؤال را داشتند که آیا برخی از پلتفرم‌های شناخته‌شده‌تر هم در این نمایشگاه حضور دارند، که مقیسه این‌گونه پاسخ داد: خوشبختانه تعامل خوبی را با پلتفرم‌ها و سکوهای نمایشی داریم و این تعامل خودش را در تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه هم نشان می‌دهد که تعداد بالایی دارند، اما وقتی می‌گوییم سکوهای اصلی یک حرف مبهم است چون از نظر تعداد محتوا عده‌ای اصلی و از نظر مخاطبان و کاربران عده دیگری اصلی هستند؛ همچنین از نظر میزان استفاده از رسانه و از نظر میزان پهنای باند نیز عده دیگری اصلی محسوب می‌شوند، حتی از نظر تولید محتوا عده‌ای از رسانه‌ها راهبردشان تأمین است اما اصلی هستند، با این حال اگر بخواهم نام ببرم نماوا و فیلم‌نت و تماشاخونه حضور دارند ‌و فیلیمو تا الآن ثبت‌نام نکرده است.

رئیس ساترا در ادامه درباره اهداف این نمایشگاه صحبت کرد و گفت: “بخش مهم اهداف ما ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی بین فعالان حوزه سکوهای مجازی خواهد بود. حمایت مادی و معنوی از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ایجاد فرصت برای توسعه رسانه‌ها، برقراری ارتباط مخاطبان با مسئولان حوزه سکوهای خانگی، دریافت پیشنهادها و انتقادهای مخاطبان از جمله اهداف ما در این نمایشگاه است. در این رویداد حمایت‌های دولتی جلب می‌شود، نظرهای تخصصی اهالی فرهنگ و هنر ارائه می‌شود و فضایی برای تعامل بین نخبگان و فعالان حوزه با همکاران ما در ساترا شکل خواهد گرفت.

همچنین در این نمایشگاه بین خود سکوها انتقال تجربه رخ می‌دهد، از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه اطلاع‌رسانی انجام می‌گیرد، جریان‌سازی برای تولید محتوای سالم و ایمن شکل می‌گیرد تا فضای مجازی سالم‌تری داشته باشیم، فضای رقابتی سالم بین توزیع‌کنندگان خدمات در این حوزه خواهد بود و افکار عمومی به حقوق خود به‌عنوان کاربر و خانواده‌ها آشنایی پیدا می‌کنند.”

البته کنار این اهداف و تعداد پلتفرم‌های شرکت‌کننده به برنامه‌های جانبی دومین نمایشگاه رصتا هم اشاره شد، مقیسه دراین‌باره گفت: کنار بازدید از این غرفه‌ها، رویدادهایی هم برگزار می‌شود، برنامه‌های جانبی مختلفی هم داریم، همچنین نشست‌های تخصصی خواهیم داشت که از مباحث مربوط به افق تحول تا دیگر مباحث تخصصی را در بر می‌گیرد. کارگاه‌های آموزشی از دیگر بخش‌های نمایشگاه خواهد بود. برنامه‌های مجمع «رصتا» و گفت‌وگوهای صنفی را هم خواهیم داشت که شروع به کار این مجمع در نمایشگاه سال گذشته بود.

او میان سؤالات خبرنگاران به سؤالی از خبرنگار تسنیم درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه رصتا هم پاسخ داد؛ “آیا قرار است بخش بین‌المللی به رصتا اضافه شود تا پلتفرم‌ها و فعالان این صنعت بیشتر با فضای رگولاتوری و تنظیم‌گری بین‌المللی آشنا شوند؟”، مقیسه به این سؤال این‌گونه پاسخ داد: این نمایشگاه به‌طور ثابت و دائمی هر چهارشنبه برقرار است اما یک نمایشگاه جامع سالانه با حضور همه صاحبان این صنعت و بازدید عموم خواهیم داشت که امسال دهم دی‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود. ما امسال غرفه بین‌المللی یا مدعو خارجی نداریم اما راجع به موضوع تنظیم‌گری بین‌المللی و موضوع رگولاتوری رسانه‌های جهانی یک غرفه اختصاص خواهیم داد تا درباره این موضوع خوب پرداخته شود. حضور میهمان خارجی شرایط خاص خودش را دارد و اصلاً باید ببینیم چه آورده‌ای دارد.

در این نشست خبری به دو اتفاق جدید در دومین نمایشگاه رصتا هم اشاره شد؛ به‌گفته رئیس ساترا قرار است مرکز خدمات رسانه افتتاح شود تا محلی باشد برای خدمات به بیش از ۴۰۰ سکو و رسانه دارای مجوز؛ همچنین همزمان با نمایشگاه جشنواره‌ای با عنوان جشنواره «رصتا» برگزار خواهد شد که برگزیدگان خود را با توجه به شاخص‌های محتوایی، فنی و جانبی معرفی می‌کند، در واقع در این جشنواره، آثاری که برای گرفتن مجوز تولید و انتشار، فرآیند لازم را طی کرده‌اند برای بهترین اثر از نظر شاخص‌های سلامت محتوا انتخاب می‌شوند، همچنین سکویی که بهترین تعامل با مخاطب و تنوع را دارد، سکویی که خدمات فنی بهتری ارائه می‌دهد و بالاترین امنیت را دارد نیز انتخاب می‌شود. برگزیده بعدی بهترین سکویی است که دارای شاخصی برای اعمال کنترل والدین و رده‌بندی سنی باشد.

همچنین دو استودیوی رادیویی و تلویزیونی در نمایشگاه استقرار پیدا می‌کنند تا فرصتی برای مصاحبه مسئولان و غرفه‌داران و ذی‌نفعان صنعت صوت و تصویر فراگیر و صاحبان سکوها فراهم شود، همچنین در استودیوی تلویزیونی علاوه بر یک برنامه مستمر به‌نام «صمیمانه» که ساترا در طول سال در دستور کار خود دارد در این استودیو همه غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان حضور خواهند داشت و سکوی‌شان را معرفی می‌کنند.

به‌گفته مقیسه، یکی از دستاوردهای این نمایشگاه خصوصاً در گام نخست که سال گذشته برگزار شد همین ایجاد فضای تبلیغی و ترویجی برای سکوهای شبکه نمایش خانگی بوده است که جزو اهداف امسال نمایشگاه رصتا هم به‌شمار می‌رود.

این برگزیدگان در روز پانزدهم دی‌ماه همزمان با برگزاری‌ آیین اختتامیه دومین نمایشگاه رصتا معرفی و تجلیل خواهند شد.

انتهای پیام/+

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.