تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 5:11
61 بازدید
کد خبر : 6771

چین هوش مصنوعی نظامی ساخت

چین هوش مصنوعی نظامی ساخت

طبق گزارش‌ها، دانشمندان چینی در حال استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی نظامی هستند که می‌تواند رفتار نظامیان را بهتر پیش‌بینی کند. به گزارش ایسنا، گفته می‌شود دانشمندان در چین در حال آموزش یک هوش مصنوعی نظامی با یک برنامه کاربردی مشابه ChatGPT هستند تا بتواند پیش‌بینی

طبق گزارش‌ها، دانشمندان چینی در حال استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی نظامی هستند که می‌تواند رفتار نظامیان را بهتر پیش‌بینی کند.

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود دانشمندان در چین در حال آموزش یک هوش مصنوعی نظامی با یک برنامه کاربردی مشابه ChatGPT هستند تا بتواند پیش‌بینی کند که نظامیان دشمن چه کاری ممکن است انجام دهند.

این تیم که بخشی از نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش خلق چین است، طبق گزارش‌ها از هوش مصنوعی ارنی(Ernie) شرکت بایدو(Baidu) و اسپارک(Spark) شرکت آی‌فلای‌تک(iFlyTek) برای تحقق این امر استفاده می‌کند. اینها مدل‌های زبان بزرگ مانند ChatGPT هستند.

پیش‌بینی رفتار انسان با هوش مصنوعی

به گفته رسانه‌های چینی، پژوهشگران پشت این پروژه حجم زیادی از داده‌های حسگر و گزارش‌های ارائه شده توسط واحدهای خط مقدم را با استفاده از زبان توصیفی یا تصاویر به هوش مصنوعی داده‌اند. هوش مصنوعی با استفاده از این داده‌ها می‌تواند این اطلاعات را به مدل‌های تجاری LLM ارسال کند. سپس هوش مصنوعی نظامی پس از تأیید و درک آنها، پیام‌هایی را برای بحث بیشتر در مورد وظایفی مانند شبیه‌سازی‌های نظامی ایجاد می‌کند.

پژوهشگران چینی می‌گویند تمام این فرآیند، خودکار است و نیازی به دخالت انسانی ندارد.

این پروژه توسط سان ایفنگ و تیمش از دانشگاه مهندسی اطلاعات PLA انجام می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای که در ماه دسامبر در مجله دانشگاهی چینی Command Control & Simulation منتشر شد، این تیم اعلام کرد که هم انسان‌ها و هم ماشین‌ها می‌توانند از این پروژه سود ببرند. آنها توضیح دادند: نتایج این شبیه‌سازی به تشخیص تصمیم‌گیری انسان کمک می‌کند و می‌تواند برای اصلاح ذخیره دانش نظامی و بهبود بیشتر سطح شناخت نظامی استفاده شود.

این اولین موردی است که ارتش چین به استفاده از مدل‌های تجاری زبان بزرگ اذعان می‌کند.

پژوهشگران هیچ جزئیاتی در مورد ارتباط بین دو سیستم در مقاله تحقیقاتی خود ارائه نکرده‌اند. با این حال، آنها تأکید کردند که این کار، مقدماتی است و صرفاً برای پژوهش انجام شده است.

هدف سان و تیمش تقویت هوش مصنوعی نظامی از طریق انسانی‌تر کردن آن و درک بهتر مقاصد فرماندهان است. این تیم استدلال می‌کند که این کار مهم است، زیرا ماهیت غیرقابل پیش‌بینی دشمنان انسانی اغلب می‌تواند ماشین‌ها را فریب دهد.

چین امیدوار است که ادغام مدل‌های زبان بزرگ بتواند به پیش‌بینی بهتر نتایج بالقوه در عرصه نظامی کمک کند.

این تیم در مقاله خود، یکی از آزمایش‌های خود را که شبیه‌سازی حمله نظامی ایالات متحده به لیبی در سال ۲۰۱۱ بود، توصیف کردند. این هوش مصنوعی نظامی اطلاعاتی در مورد سلاح‌ها و استقرار هر دو ارتش در اختیار Ernie قرار داد. پس از چندین دور گفتگو، Ernie توانست حرکت بعدی ارتش ایالات متحده را با موفقیت پیش‌بینی کند.

پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: انسان‌ها به عنوان عالی‌ترین شکل حیات، از نظر شناخت کامل نیستند و اغلب دارای باورهای متعصبانه هستند. این می‌تواند به موقعیت‌هایی منجر شود که تهدیدها را دست‌کم می‌گیرد یا مبالغه می‌کند. بنابراین آگاهی موقعیتی انسان با کمک ماشین‌ها به یک جهت توسعه مهم تبدیل شده است.

هر چقدر هم که این پژوهش قابل توجه باشد، تیم سان تصدیق کرد که بدون خطا نیست. از آنجایی که مدل‌های زبان بزرگ تجاری برای مسائل جنگی طراحی نشده‌اند، پیش‌بینی‌های آنها می‌تواند برای نیازهای خاص یک فرمانده نظامی بسیار کلی باشد. این تیم برای کمک به حل این مشکل با استفاده از هوش مصنوعی نظامی برای ایجاد نقشه‌ای که توسط Spark تجزیه و تحلیل شده بود، ارتباطات چند وجهی را آزمایش کردند. این باعث بهبود عملکرد LLMها شد و گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های تحلیل عملی تولید کرد.

تیم سان همچنین در این مقاله اذعان کرد که آنچه این تیم در حال حاضر فاش کرده تنها نوک کوه یخ این پروژه بلندپروازانه است.

این خبر موجی از نگرانی را میان کارشناسان برانگیخته است. یک دانشمند رایانه از پکن هشدار داد که اگرچه استفاده نظامی از هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر است، اما باید شدیدا احتیاط کرد. به گفته وی، ما باید با دقت قدم برداریم. در غیر اینصورت، سناریویی که در فیلم‌های ترمیناتور به تصویر کشیده شده است، ممکن است واقعاً محقق شود.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.