تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:00
277 بازدید
کد خبر : 242

ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به یک دفتر در گوشه‌ای از آموزش عالی نیست

ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به یک دفتر در گوشه‌ای از آموزش عالی نیست

عضو هیات امنای پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تحولات فناورانه دنیا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، گفت: موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به یک دفتر در گوشه‌ای از نظام آموزش عالی دیده نمی‌شود، بلکه به عنوان ماموریت اصلی آموزش عالی مطرح است. به گزارش ایسنا نصرالله جهانگرد در وبینار هوش

عضو هیات امنای پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تحولات فناورانه دنیا با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، گفت: موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به یک دفتر در گوشه‌ای از نظام آموزش عالی دیده نمی‌شود، بلکه به عنوان ماموریت اصلی آموزش عالی مطرح است.

به گزارش ایسنا نصرالله جهانگرد در وبینار هوش مصنوعی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی افزود: از تاکیدات ایشان قرار گرفتن ایران جزو ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی است که خوشبختانه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مدتی قبل بر روی این مساله کار شده است.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه این فعالیت ها این شد که در ۲ ماه قبل سند راهبردی هوش مصنوعی کشور تهیه و ارائه و مقرر شد تا در یک نشست، گزارش ارائه شود.

جهانگرد با بیان اینکه فناوری اطلاعات در طی ۴ دهه گذشته محور تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی در جهان شده است، ادامه داد: بعد از دهه ۶۰ میلادی که کامپیوتر ساخته شد در دهه ۸۰ شبکه سازی در دنیا شروع و در دنیا تکنولوژی از مین فریم به سطح PC منتقل شد و در دهه ۹۰ فناوری موبایل پا گرفت و دهه اول قرن بیستم تعمیق ICT در توسعه همه بخش‌ها به قدری گسترده شد که سازمان ملل دستورالعملی تهیه کرد و ماموریت داد که دبیرخانه دائمی با محوریت سازمان ITU تشکیل شود و طی ۵ سال (از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵)  مطالعات جهانی برای کاربرد فناوری ارتباطات در توسعه متمرکز شد.

این فعال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: این گزارش در دو نشست سران، به عنوان سند پایه همکاری های بین المللی برای توسعه کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در عرصه اجتماعی و اقتصادی دنیا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تدوین این سند ایران نیز مشارکت داشته است، گفت: ملاک فعالیت نهادهایی چون یونسکو و UNDP، سازمان بهداشت جهانی بر اساس این سند پایه است. مسیری که طی شده همراه خود تحولات عمیقی را در دنیا ایجاد کرده به گونه ای که نوبل های اقتصادی در دهه اول و دوم قرن جدید ۶ نوبل از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ به نوعی متاثر از علوم داده و کاربرد IT در مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

جهانگرد یادآور شد: در حال حاضر که در آغاز دهه سوم قرن بیست و یکم هستیم، ارتباطات ماهواره ای در دنیا به صورت تجاری در اختیار مردم قرار گرفته است و علوم داده همراه با نسل جدید موبایل و شبکه CLUD و نسل ششم است، ضمن آنکه رشدی که در زمینه VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) ایجاد شده و هوش مصنوعی ابزاری هستند که کاربرد ICT در کلیه رشته ها را منجر شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این خصوص کشورهای توسعه یافته تغییرات بزرگی کردند و در حدود ۵ سال است که وزارتخانه ای ایجاد کردند که هوش مصنوعی را در حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات، مسائل مربوط به حکومتداری و امنیت به صورت سریع آنالیز و راهکار ارائه دهد.

جهانگرد با بیان اینکه در ایران نیز در این حوزه تلاش‌هایی صورت گرفته است، گفت: تحولی که همراه این تلاش ها در زمینه سازگاری میان علوم در دانشگاه‌های دنیا رخ داده، ناشی از تعمیق ابزارهای پردازش است؛ چرا که این ابراز کمک کرده است که همه علوم مهندسی و IT امتزاجی پیدا کنند و گذر دانشگاه‌ها از نسل سوم به نسل چهارم در دنیا عینیت یافته است، به گونه ای که خیلی از دانشگاه ها به این سمت رفتند و فاصله میان نظری علوم و کاربرد آن را به شدت کاهش داده اند.

جهانگرد ادامه داد: در این راستا موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت محدود به یک دفتر در گوشه ای از نظام آموزش عالی دیده نمی شود، بلکه به عنوان ماموریت اصلی آموزش عالی مطرح است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.