تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:40
266 بازدید
کد خبر : 1049

استفاده از دانش معتبر هر عصر و زمان از افتخارات حوزه علمیه است

استفاده از دانش معتبر هر عصر و زمان از افتخارات حوزه علمیه است

قم- مرجع تقلید شیعیان گفت: حوزه‌های علمیه این افتخار را دارد که از فن‌آوری جدید و به اصطلاح هوش مصنوعی برای پیشبرد عقاید صحیح و هدایت و ارشاد مردم و زندگی سالم و کمال انسانیت استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله صافی گلپایگانی در پیامی به آئین افتتاحیه نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی آورده است: اگر نگاهی به تمدن‌های مختلف در ادوار گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که تمدن اسلامی و مدنیت دینی سرآمد همه تمدن‌ها بوده است که حتی اسلام‌شناسان و خاورشناسان بر این امتیاز بزرگ اسلامی اذعان و اعتراف نموده‌اند.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلوه و اسلام علی سیدنا و حبیب اللہ العالمین ابی القاسم محمد وعلی آله الطیبین

الطاهرین سیّما مولانا ابی محمد حسن العسکری و علی وصیه و خلیفته بقیه الله فی الارضین

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

یکی از افتخارات حوزه‌های علمیه در طول غیبت کبری که فقهای عالی مقام به آن توجه بسیار داشته‌اند، استفاده از علوم و دانش‌های معتبر هر عصر و زمان بود که در پیشبرد اهداف مقدس دینی نقش به سزایی داشته است.

اگر نگاهی به تمدن‌های مختلف در ادوار گذشته داشته باشیم، می‌بینیم که تمدن اسلامی و مدنیت دینی سرآمد همه تمدن‌ها بوده است که حتی اسلام شناسان و خاورشناسان بر این امتیاز بزرگ اسلامی اذعان و اعتراف نموده‌اند.

کتاب «تمدن اسلام و غرب» اثر دانشمند بزرگ فرانسوی گوستاو لوبون بر این باور و عقیده است که همیشه تمدن اسلامی به جهت استفاده بهتر از علوم و دانش‌های روز و تاکید علما و دانشمندان دینی در بهره‌گیری از ابزار و وسایل علمی و فنی هر زمان در حل مشکلات و ارائه مدل برتر برای مدیریت جهانی دارای بزرگترین مدال افتخار برای تمدن صحیح بوده است.

حوزه‌های علمیه ما امروز هم این افتخار را دارد که از فن آوری جدید و تکنولوژی برتر و وسایل ارتباطی نوین و به اصطلاح هوش مصنوعی برای پیشبرد عقاید صحیح و هدایت و ارشاد مردم و زندگی سالم و کمال انسانیت استفاده نموده و از آن به عنوان یک متد جدید و روش نو برای ارائه نظرات و دیدگاه‌های دینی بهره بگیرد.

امروز وظیفه حوزویان از هر زمان دیگر بیشتر و مسئولیت آن‌ها سنگین‌تر است.

ما می‌توانیم با استفاده از آیات نورانی کتاب خدا و معارف بلند اهل بیت علیهم السلام حقایق و تعالیم شرع مقدس را به جهانیان برسانیم و همانطور که حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء فرمودند: «فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا». ان شاء الله تعالی همه در رساندن پیام آسمانی قرآن و تبلیغ رسالت جهانی و الهی موفق باشید و بتوانید ظلّ عنایات خاصّه حضرت ولی عصر عجل الله فرجه شریف، زندگی پاک و سالم و سعادت جاودان را به جهانیان ارائه دهید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه