تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:13
255 بازدید
کد خبر : 373

ام‌آی۶: چین و روسیه با هوش مصنوعی می‌توانند ژئوپلیتیک را متحول کنند

ام‌آی۶: چین و روسیه با هوش مصنوعی می‌توانند ژئوپلیتیک را متحول کنند

رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس امروز (سه‌شنبه) هشدار می‌دهد که “دشمنان غرب” نظیر چین و روسیه در حال رقابت برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای هستند که می‌تواند ژئوپلیتیک را در دهه آینده متحول کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ جاسوسان جهان از کانادا و انگلیس گرفته تا روسیه و چین،

رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس امروز (سه‌شنبه) هشدار می‌دهد که “دشمنان غرب” نظیر چین و روسیه در حال رقابت برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای هستند که می‌تواند ژئوپلیتیک را در دهه آینده متحول کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ جاسوسان جهان از کانادا و انگلیس گرفته تا روسیه و چین، در تلاشند تا با پیشرفت‌های بنیادبرانداز و تکان‌دهنده در فناوری دست و پنجه نرم کنند چرا که عملیات‌های جاسوسی سنتی تحت رهبری انسان را که هزاران سال جریان داشته، به چالش می‌کشند.

ریچارد مور، رئیس سرویس اطلاعات سری انگلیس موسوم به ام‌آی۶ تاکید دارد که مهندسی کوانتومی، زیست‌شناسی مهندسی‌شده، حجم وسیعی از داده‌ها و پیشرفت در قدرت کامپیوتر تهدیدی است که باید مورد توجه غرب قرار گیرد.

این مقام اطلاعاتی ارشد انگلیس که به ندرت سخنرانی دارد، امروز می‌گوید: دشمنان ما پول و جاه‌طلبی خودشان را روی کسب مهارت در هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی غیرواقعی می‌گذارند زیرا آنها می‌دانند که تسلط بر این فناوری‌ها به آنها برتری خواهد داد.

ریچارد مور که سابقا دیپلمات بود و در سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس ام‌آی۶ انتخاب شد، می‌گوید پیشرفت فناوری در دهه آتی می‌تواند از تمام پیشرفت‌های فناوری در قرن گذشته پیشی بگیرد. او تاکید دارد: به عنوان یک جامعه، ما هنوز این واقعیت آشکار و تأثیر بالقوه آن بر ژئوپلیتیک جهانی را نهادینه نکرده‌ایم. اما این یک تمرکز پرانگیزه برای ام‌آی۶ است.

سازمان‌های اطلاعاتی روسیه و چین از جمله نگرانی‌های ویژه جاسوسان غرب هستند که برای به کارگیری قدرت طیفی از فناوری‌های پیچیده، گاه با سرعتی سریع‌تر از غرب، وارد عمل شده‌اند. نهادهای اطلاعاتی غربی نگرانند که پکن بتواند ظرف چند دهه بر تمام فناوری‌های نوظهور کلیدی، به ویژه هوش مصنوعی، زیست‌شناسی مصنوعی و ژنتیک تسلط یابد.

رشد اقتصادی و نظامی چین در ۴۰ سال گذشته، در کنار سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ که به جنگ سرد پایان داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی دوران اخیر محسوب می‌شود.

ام‌آی۶ بر عملیات‌های خارجی نظارت دارد و مسوولیت آن حفاظت از بریتانیا و منافع آن است. ریچارد مور تاکید دارد که این نهاد اطلاعاتی باید تغییر کند تا بتواند فناوری‌های جدید را مهار کند. او می‌گوید: ما نمی‌توانیم به کپی کردن صنعت فناوری جهانی امید داشته باشیم، بنابراین باید وارد این مبحث شویم. ما باید بازتر باشیم تا مخفی بمانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه