تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:47
238 بازدید
کد خبر : 1169

بررسی هوش مصنوعی از یخ زده بودن گذشته مریخ

بررسی هوش مصنوعی از یخ زده بودن گذشته مریخ

نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد اگر چه مریخ فعلی یک جهنم خشک و سوزان است ولی مریخ باستانی پوشیده از یخ بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، بررسی‌های زمین شناسی بر روی مریخ بر مبنای مدل‌های شبیه سازی رایانه‌ای و نیز اطلاعات به دست آمده از تصاویر گوناگون مریخ نوردهای ناسا نشان می‌دهد که مریخ در گذشته‌های دور سیاره‌ای گرم و مرطوب نبوده و لایه‌های گوناگون یخ سطح آن را پوشانده بوده است.

بر اساس همین بررسی شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مریخ باستانی پوشیده از اقیانوس‌های یخ زده، رودخانه‌ها و غیره بوده و حتی در آن سیل‌های مختلفی رخ داده است.

در مریخ باستانی ریزش باران نیز رخ می داده و با کشف دره‌هایی در این سیاره در ۴۰ سال اخیر سابقه گذشته این سیاره بیش از پیش مشخص شده است. در حالی که برخی از این دره‌ها به علت وجود رودخانه‌های مختلف شکل گرفته اند، برخی دیگر نیز حاصل یخچال‌های مختلف یخی بوده‌اند.

یک الگوریتم هوش مصنوعی برای تحلیل بیش از ده هزار دره در مریخ توسط محققان به کار گرفته شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر این دره‌ها مملو از لایه‌های یخ زده آب بوده‌اند.

این پدیده از حدود ۳.۸ میلیارد سال قبل آغاز شده که در این زمان خورشید فعالیت کمتری داشته و لذا مریخ هم بسیار سردتر از امروز بوده است. اما به تدریج با افزایش فعالیت خورشید یخ‌های مذکور هم آب شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه