تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:06
290 بازدید
کد خبر : 300

برنامه ایران برای قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی

برنامه ایران برای قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی، گفت: قرار گرفتن ایران جزو ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی تا افق ۱۴۱۰ چشم انداز این سند تعریف شده است. به گزارش ایسنا، دکتر محمدشهرام معین امروز در مراسم رونمایی از دو پروژه هوش

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی، گفت: قرار گرفتن ایران جزو ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی تا افق ۱۴۱۰ چشم انداز این سند تعریف شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدشهرام معین امروز در مراسم رونمایی از دو پروژه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه تدوین سند هوش مصنوعی از سال گذشته آغاز شد، افزود: برای تدوین این سند اسناد راهبردی ۲۳ کشور در حوزه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت و این بررسی‌ها نشان داد که حوزه‌هایی چون محیط زیست،  سلامت، حمل و نقل،  آموزش دیجیتال، انرژی، رباتیک، صنعت، کشاورزی و توسعه امنیت جزو حوزه‌های اولویت‌دار برای کاربرد هوش مصنوعی قرار دارند.

وی چشم انداز این سند را قرار گرفتن ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا در توسعه هوش مصنوعی و موفقیت در افزایش رشد اقتصاد تا ۱۴۱۰ عنوان کرد و ادامه داد: از جمله اهداف این سند می‌توان به انجام ۸۰ درصد پژوهش‌ها در راستای رفع نیازهای کشور، ایجاد محیط قانونی، پذیرش و به کارگیری ۴۵ درصدی از هوش مصنوعی در دولت و صنعت تا ۱۴۱۰، سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در حوزه هوش مصنوعی و سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی اشاره کرد.

معین، ایجاد توان محاسباتی ۱۰۰ پتافلاپس و  ذخیره‌سازی ۱۰۰ پتابایت، ایجاد ۱۰۰ شرکت با درآمد سالانه ۱۵ میلیون دلار و ۱۰ شرکت بزرگ با درآمد سالانه ۵۰ میلیون دلار را از دیگر اهداف این سند نام برد.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه این سند حاوی ۱۴ سیاست کلان است، اظهار کرد: حمایت و پشتیبانی از تولیدات حوزه هوش مصنوعی، بسترسازی مناسب در توسعه این فناوری، تقویت شرکت‌های فعال در این زمینه و استفاده از هوش مصنوعی در رفع ابر چالش‌ها از جمله این سیاست‌های کلان است.

وی تدوین ۹ راهبرد را از دیگر بخش‌های این سند ذکر کرد و ادامه داد: به طور کلی این سند حاوی ۴۷ سیاست خرد، ۳۹ اقدام کلی و ۱۵۵ پروژه و فعالیت است.

معین با بیان اینکه در این سند ۱۰ حوزه اولویت‌دار برای کاربرد فناوری هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر نشست‌های هم اندیشی برای کاربردی شدن این فناوری با مشارکت دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد که در ماه جاری، این نشست با وزارت بهداشت در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در سلامت برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای پروژه تخمین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده‌های زمینی و هوش مصنوعی منعقد شده است.

معین خاطر نشان کرد: در کنار این اقدامات در زمینه تدوین استانداردهای این حوزه اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.