تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 21:25
179 بازدید
کد خبر : 3081

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی و فرهنگ و علوم اسلامی

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی و فرهنگ و علوم اسلامی

قم- دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در شهریورماه ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا قاسمی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با آمدن فناوری اطلاعات به علوم انسانی، این علم چهره جدیدی به خود گرفته است که در نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در آینده جهان و حرکت کشورها به سمت توسعه این فناوری بیان داشت: امروز شاهدیم که سرمایه گذاری کلان قدرت‌های جهانی در زمینه هوش مصنوعی صورت می گرد و تحرکات جریان‌های غیر همسو در کشورهای منطقه از جمله جذب نیروی نخبه از کشور ایران و راه اندازی وزارت هوش مصنوعی از جمله اقدامات آنان است.

وی ابراز داشت: هوش مصنوعی در تمامی عرصه‌های سرنوشت ساز کاربردهایی دارد که باید شناخته شود و از سویی دیگر هوش مصنوعی محصولاتی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

قاسمی تصریح کرد: عقب ماندگی در عرصه هوش مصنوعی، موجب عقب ماندگی در تمامی عرصه‌های مهم و راهبردی خواهد شد و امروز امروز با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و بومی می‌بایست به دنبال توسعه فناوری‌های اقتدار آفرین همانند هوش مصنوعی باشیم.

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: زوایای راهبردی بیان مقام معظم رهبری از منظر حکمرانی، سیاستگذاری و مطالعات بنیادین در نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

قاسمی بر لزوم مواجهه فعال و در نظر گرفتن رویکردهای تمدنی در مقوله هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: هوش مصنوعی به رشد و بالندگی تمدن نوین اسلامی تسریع می بخشد.

وی گفت: آینده پژوهی و طراحی و تدقیق روایت پیشرفت، مطابق با اندیشه‌های اسلامی امری ضروری است و پیشگامی حوزه علمیه در هوش مصنوعی موجب پیشگامی حوزه علمیه در حکمرانی آینده خواهد شد.

تاکید بر توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در ادامه با تاکید بر توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی افزود: توسعه صرفاً فنی هوش مصنوعی بدون بهره گیری از معارف عمیق اسلامی به بیراهه خواهد رفت و معتقدیم هوش مصنوعی با تجهیز به اندیشه‌ی اسلامی، یک فناوری تعالی ساز خواهد شد.

قاسمی همچنین با بیان اینکه اخذ دکترین مناسب جهت مواجهه با مساله هوش مصنوعی ضرورت دارد ابراز داشت: اگر در قالب یک دکترین، نگاه خود را به پدیده‌ی هوش مصنوعی روشن نکنیم؛ سیل دیدگاه‌های متأثر از رویکردهای غرب بر تمامی ارکان حاکمیتی و اجتماعی ما سیطره پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قالب‌های ارسال آثار در نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی بیان داشت: علاقمندان می‌توانند در قالب مقاله علمی، یاداشت تحلیلی، محتوای ترویجی و هنری، بازی‌های یارانه ای طرح‌ها و سامانه‌هایی که در حال اجرا هستند، ایده پردازی‌ها و تجربه نگاری‌های موفقیت و شکست پروژه‌ها در جزوه زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی افزود: سیاست‌های ایران و حوزه علمیه در مجامع بین المللی در عرصه هوش مصنوعی باید عرضه و دیگران شناسانده و از سویی دیگر دوره‌های هوش مصنوعی باید در بین نسل جدید دنبال شود.

قاسمی گفت: ایجاد قطب فکری و اندیشه‌ای در حوزه هوش مصنوعی با تکیه بر جایگاه تمدنی انقلاب اسلامی باید مورد توجه باشد شناسایی نیروهای انقلابی و تربیت نیروها در این عرصه می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان داشت: نخستین همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی در شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و در این راستا ارتباط‌های مختلفی با مراکز علمی و دانشگاهی گرفته شده و امید است تا شهریور سال آینده مقالات را دریافت کنیم و ۸ دانشگاه برتر کشور در این همایش حضور دارند و تلاش می‌شود و از ظرفیت دانشگاه‌های استانی و مراکز حوزوی نیز استفاده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.