تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:31
257 بازدید
کد خبر : 891

دوربینی که حس لامسه را به ربات‌ها اضافه می کند

دوربینی که حس لامسه را به ربات‌ها اضافه می کند

محققان دانشگاه کورنل با طراحی دوربین‌های تصویربرداری از سایه ابزار مختلف، قابلیت درک لمس را به ربات‌ها اضافه می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، طراحی پوست الکترونیک برای ربات‌ها و افزودن حس لامسه به آنها می‌تواند کاربردهای جدیدی را برای این محصولات فناورانه به ارمغان آورد.

پژوهشگران دانشگاه کورنل رویکرد جدیدی را در این زمینه به کار گرفته و سیستمی موسوم به «شادو سنس» ابداع کرده‌اند که مبتنی بر استفاده از یک دوربین قابل اتصال به لپ تاپ از طریق پورت یو اس بی است. دوربین یادشده را می‌توان در زیر سطح پوست شفاف غیر الکترونیکی ربات‌ها هم نصب کرد.

زمانی که فردی سطح بیرونی یک ربات مجهز به این دوربین را لمس کند، تغییر شدت تابش نور ناشی از نزدیک شدن دست به سطح بیرونی ربات توسط دوربین ثبت می‌شود و سپس دوربین به صورت خودکار مسیر سایه ایجاد شده را تعقیب می‌کند و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی منطقه لمس را دقیقاً مشخص کرده و در مورد واکنش مناسب تصمیم گیری می‌کند. سپس فرامین مربوط به هر واکنش به ربات مذکور منتقل می‌شود.

نمونه اولیه ربات ساخته شده با استفاده از این فناوری که دارای پوسته‌ای نایلونی است قادر است با استفاده از فناوری یادشده لمس با کف دست، لمس با دودست، بغل کردن، اشاره کردن و لمس با شدت و ضعف متفاوت را تشخیص دهد. دقت این فناوری بسته به شدت و جهت لمس از ۸۷.۵ تا ۹۶ درصد در نوسان است.

از این فناوری می‌توان برای تولید نمایشگرهای لمسی پیشرفته و دیگر محصولات الکترونیکی لمسی استفاده کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه