تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 6:18
166 بازدید
کد خبر : 3324

جهاد دانشگاهی، بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی

جهاد دانشگاهی، بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی

در نشست علمی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی، با اشاره به اینکه این نهاد بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی است، تاکید شد: جهاد دانشگاهی با خط شکنی و ورود به مباحث جدید، کشور را تا ۱۵ سال پیشرفته‌تر کرده و در زمینه تحقق سایبرنتیک می‌تواند کمک‌کننده باشد. به گزارش ایسنا،

در نشست علمی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی، با اشاره به اینکه این نهاد بستر مناسبی برای تشکیل دکترین هوش مصنوعی است، تاکید شد: جهاد دانشگاهی با خط شکنی و ورود به مباحث جدید، کشور را تا ۱۵ سال پیشرفته‌تر کرده و در زمینه تحقق سایبرنتیک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به گزارش ایسنا، نشست علمی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی، تعدادی از مسولان این نهاد به همراه تنی چند از اساتید فعال در حوزه هوش مصنوعی پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. 

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به سخنانی از حضرت علی(ع) در رابطه با دانش، قدرت و سلطنت، اظهار کرد: هوش مصنوعی یکی از دانش هایی است که در دنیا تحول آفریده، سرعت انجام کار را چند برابر کرده، اعتبار کار را افزایش داده، دقت کار را بیشتر کرده و درآمد شرکت های بزرگ با استفاده از این هوش چند برابر شده است. 

وی افزود: جهاد دانشگاهی نیز یکی از نهادهایی است که به دنبال توسعه فناوری بوده و کارهای بزرگی را در این ۴۳ سال به اتمام رسانده که تعدادی از  آن ها را حتی دانشگاه ها هم به دلیل محدودیت‌های زمانی نتوانسته انجام دهند. 

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که در رابطه با هوش مصنوعی در پژوهشکده فناوری اطلاعات علمی جهاددانشگاهی کارهایی انجام شده است، گفت: اما در مجموع، جهاد دانشگاهی می‌تواند کیفیت و دقت فناوری‌های این نهاد را با هوش مصنوعی افزایش دهد. 

وی تصریح کرد: در نظر داریم در نشست‌های بعدی کاربرد هوش مصنوعی در برنامه تحول جهاد دانشگاهی به صورت تخصصی در حوزه پزشکی، فرهنگی، فنی و مهندسی، کشاورزی و مهندسی و علوم انسانی ورود کنیم. 

دکتر اصغری، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی گفت: تحلیل رفتار اسپرم با استفاده از پردازش تصویر و بیوانفورماتیک پزشکی در پژوهشگاه رویان، بررسی ضریب تاثیر خبرنگار، ضریب نفوذ خبر و طول عمر خبر در حوزه خبر، ورود به حوزه اخلاق علم، حوزه اپراتورهای تلفن همراه، اخلاق و هوش مصنوعی، هوش مصنوعی اخلاق گرا، اعمال مجرمانه و سرقت مالی از جمله اقداماتی است که در این نهاد در حوزه هوش مصنوعی انجام شده است. 

وی در ادامه بیان کرد: ۶ سال است که وارد حوزه اخلاق علم شده ایم و سعی کرده ایم منظومه ای را ایجاد کنیم، که به دنبال این موضوع مسابقه سرقت علمی را برگزار کردیم که خروجی مهم این حرکت قانون پیشگیری از تقلب بود. موضوع دیگر توجه به خط و زبان فارسی بود که در این رابطه ارتقای جایگاه خط و زبان فارسی در سند جامع تعاملات بین‌الملل علم و فناوری جمهوری اسلامی را تدوین و ارایه کردیم.

ورود جهاد دانشگاهی برای تدوین سند ملی هوش مصنوعی

در ادامه نشست هر یک از اساتید حاضر به بیان موضوعات مد نظر خود در زمینه هوش مصنوعی پرداختند که می‌توان به تدوین سند و نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی، تدوین چشم‌اندازها، رایانش تصاویر پزشکی و به کارگیری هوش مصنوعی، رجیستری داده‌های پزشکی، تدوین سند هوش مصنوعی برای جهاد دانشگاهی، ایجاد بسته های نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی داده‌های پزشکی، طراحی الگوریتم های هوش برای بهبود هوش مصنوعی، برگزاری کارگاه در زمینه هوش مصنوعی، کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه و صنعت، گذر از سیستم های ارگانیک به سوی سیستم‌های سایبرنتیک، تشکیل دکترین هوش مصنوعی در کشور، مشخص شدن متولی هوش مصنوعی در کشور، تزریق AI در کالبد جهاد دانشگاهی، شکل گیری بانک اطلاعاتی قوی در حوزه هوش مصنوعی، خط‌شکنی جهاد دانشگاهی برای ورود به مباحث جدید، بررسی اشتغال هایی که در آینده حذف می شوند توسط جهاد دانشگاهی، تشکیل وزارت هوش مصنوعی و توجه به هوش مصنوعی ماموریت گرا، مبتنی بر کسب و کار و ایجاد ارزش افزوده اشاره کرد. 

در پایان نشست جمع‌بندی از مطالب مطرح شده ارایه شد که شامل موضوعاتی همچون فعالیت در جهت پیگیری دیدگاه های رهبر معظم انقلاب، تبیین حوزه های راهبردی و تاکید بر چشم انداز توسعه هوش مصنوعی، شبکه سازی نخبگان،  اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای توسعه هوش مصنوعی در رابطه با فناوری‌های این نهاد، خط و زبان فارسی، تدوین سند اخلاق در هوش و ادامه این حرکت با جلسات می شود. 

دکتر ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی در این نشست به معرفی ظرفیت‌های این نهاد در حوزه های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان این نهاد پرداخت و گفت: از جمله ماموریت‌های این نهاد تولید و تدوین فناوری، تجاری سازی تحقیقات و انتشار دانش از طریق اطلاع رسانی و آموزش های تخصصی، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی، خودباوری و ترویج کارآفرینی است. 

وی افزود: جهاد دانشگاهی از دل انقلاب فرهنگی پدید آمده است تا بتواند مددکار آن ستاد برای ایجاد تحول اساسی در نظام علمی دانشگاهی و آموزش عالی کشور باشد و نقش ارزنده‌ای را ایفا کند. 

دکتر رئیسی تصریح کرد: این نهاد از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ با بکار گیری ظرفیت های آزاد شده دانشجویی در جهاد سازندگی آن مقطع و بعد از آن ایفای نقش در حوزه دفاع مقدس (که جهاد دانشگاهی مبدع دفاع دانش بنیان است) و بکارگیری ظرفیت های سازمانی مختلف و اساتید دانشگاهی در جهت تامین نیازهای فناورانه جامعه، ایجاد بستر مناسب برای تربیت و توانمندسازی دانشجویان و تسهیل در جذب آن ها در دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین جذب اساتید متعهد در تکمیل هیات علمی اقدامات موثری را انجام داده است. 

در این نشست علمی، دکتر محمدشهرام معین، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ دکتر حمید ابریشمی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛ دکتر محسن سریانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛ دکتر اعظم باستان فرد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دکتر عباس کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دکتر کاظم فولادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دکتر علیرضا نیک روان شلمانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دکتر مهدی چم پور، رییس انجمن بینایی ماشین و پردازش تصویر ایران و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قوچان؛ دکتر اباذر اشتری، استاد پژوهشگاه مطالعات اجتماعی؛ دکتر محمد امیری، استاد دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر محمدحسین روزبهانی، استاد دانشگاه علم و صنعت؛ دکتر فاطمه عظیم زاده، رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ دکتر ابوالقاسم رئیسی، مدیر کل روابط عمومی؛ دکتر حبیب الله اصغری، رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ امیر طهرانچی، مدیر کل حوزه ریاست؛ دکتر تیمور مرجانی، مدیرکل تعالی سرمایه انسانی و توسعه رفاه؛ مهندس علی عبدالحی، مدیرکل فناوری اطلاعات؛ مهندس افشین، صندوقدار مدیر اداره نظارت و گسترش مراکز آموزش‌های علمی جهاد دانشگاهی حضور داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.