تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 3:15
253 بازدید
کد خبر : 1653

ربات های آینده برای همکاری با انسان باید قانع شوند

ربات های آینده برای همکاری با انسان باید قانع شوند

ربات هایی که در سال های آینده تولید می شوند از چنان هوشی برخوردار هستند که بدون انگیزه کافی و در صورت اقناع نشدن هیچ همکاری با انسان ها انجام نمی دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسین ایج، در شرایطی که ربات های امروزی چشم بسته و بدون رضایت وظایف محول شده از سوی افراد را به سرانجام می رسانند، ربات های پیشرفته نسل جدید باید دلیل محول شدن هر وظیفه ای به خود را بدانند تا به شکلی ایمن و موثر در کنار انسان ها اقدامات درخواست شده را به سرانجام برسانند.

پژوهشی که در این زمینه در دانشگاه بیرمنگام انگلیس انجام شده نشان می دهد در دهه های آینده ربات های هوشمند عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و تجاری را تحت تاثیر طرز فکر و عملکرد خود قرار می دهند و در شرایطی که اقتصادهای جهان چاره ای جز استفاده از ربات ها ندارند، اما باید به شیوه تعامل ربات ها و انسان ها توجه کنند تا در پیشبرد امور روزمره با چالش و اخلال مواجه نشوند.

ربات هایی که امروزه در کارخانه ها، صنایع و در اماکن عمومی برای انجام امور مختلف به کار می روند، کم و بیش احمق بوده و امور از قبل مشخص شده را بدون چون و چرا انجام می دهند. اما ارتقای هوش مصنوعی، توانایی های بصری و فکری ربات ها و نیز نصب انواع حسگرها و تجهیزات پیشرفته بر روی ربات ها باعث می شود تا آنها در آینده اگر کاری را غیرمنطقی یا زیان آور تلقی کنند در برابر انجامش مقاومت کنند.

از همین رو پیشرفت گسترده دانش رباتیک در آینده ممکن است به چالش ها و گرفتارهای تازه ای برای انسان منجر شده و انجام پیش پاافتاده ترین امور را هم ناممکن کند. بنابراین بشر باید برای مقابله با چنین مشکلی راه حلی بیندیشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه