تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 - 9:27
148 بازدید
کد خبر : 4001

اجرای چند طرح مهم مرتبط با هوش مصنوعی در دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر

اجرای چند طرح مهم مرتبط با هوش مصنوعی در دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که این دانشکده در خصوص قراردادهای صنعتی و پژوهشی بسیار فعال و پویا بوده و در دو سال اخیر حدود ۲۰ قرارداد صنعتی داشته‌ است، گفت: قرار است طرح‌های مهمی، به‌ویژه مرتبط با هوش مصنوعی، به پشتوانه چند وزارتخانه در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که این دانشکده در خصوص قراردادهای صنعتی و پژوهشی بسیار فعال و پویا بوده و در دو سال اخیر حدود ۲۰ قرارداد صنعتی داشته‌ است، گفت: قرار است طرح‌های مهمی، به‌ویژه مرتبط با هوش مصنوعی، به پشتوانه چند وزارتخانه در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر اجرا شود.

به گزارش ایسنا، دکتر داریوش کیانی با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد دروس هر دانشجوی کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر ارائه می‌شود، گفت: این دروس شامل ریاضی یک، ریاضی دو، برنامه نویسی، ریاضیات مهندسی، محاسبات عددی و آمار و احتمال مهندسی و … است و این یکی از دلایلی است که دانشکده‌ ریاضی و علوم کامپیوتر فضایی پویا با تعاملات بسیار بالا دارد.

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که دروس مذکور که تحت عنوان دروس سرویس شناخته می‌شوند، در این دانشکده برای همه رشته‌ها به صورت هماهنگ ارائه و ارزشیابی می‌شوند، افزود: به همین خاطر، امکان سنجش و ارزشیابی عادلانه دانشجویان دانشکده‌های مختلف برای برخی موارد مهم آموزشی مانند تغییر رشته یا دو رشته‌ای شدن وجود دارد.

وی اظهار کرد: اجرای طرح “تام” از حدود یک سال پیش در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر آغاز شده است. هدف از این طرح، هماهنگی هر چه بیشتر در ارکان گوناگون دروس سرویس، به‌ویژه سیستماتیک کردن ارزشیابی مستمر دانشجویان و ساماندهی و تقویت هر چه بیشتر تدریس‌یاری است. این طرح در حال حاضر به اندازه قابل توجهی به بهره‌گیری بهتر از پتانسیل دانشجویان علاقه‌مند و توانمند تحصیلات تکمیلی و حتی دانشجویان واجد شرایط کارشناسی از کلیه دانشکده‌ها منجر شده است. 

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر افزود: طی دو سال گذشته هشت عضو هیئت علمی نخبه و جوان دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر تبدیل وضعیت شده‌اند. با وجود شرایط سخت معیشتی به خصوص برای اساتید جوانتر، این افراد نخبه با عشق و علاقه و مسئولیت‌پذیری بالا در حال خدمت به کشور و تعلیم و تربیت نسل آینده هستند.

کیانی تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۴٠٠ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری، حدود ۱۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای بین‌المللی، حدود ۳۰ محقق پسادکتری در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر فعال هستند. 

وی گفت: از زمان شیوع کرونا، کنفرانس‌های‌ بین‌المللی مجازی ماهانه با تعداد مخاطب بالا از داخل و خارج کشور برگزار شده است. به علاوه، کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی و خودروی هوشمند که در آن دو تن از وزرا نیز حضور داشتند، کنفرانس نظریه گروه‌ها و کنفرانس سالانه انجمن منطق طی ماه‌های اخیر در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار شده‌اند. چنین مواردی حاکی از جایگاه و اعتبار ویژه دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جامعه علمی کشور است.

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره بروندادهای علمی این دانشکده، بیان کرد: قریب به ۲ هزار مقاله ISI از سوی اساتید و پژوهشگران این دانشکده منتشر شده است. البته تعداد مقالات لزوما ملاک کیفیت نیست، ولی خوشبختانه همکاران ما در دانشکده نسبت به عمق و کیفیت علمی مقالات نگاه ویژه‌ای دارند. 

وی خاطرنشان کرد: قرار است طرح‌های مهمی، به‌ویژه مرتبط با هوش مصنوعی، به پشتوانه چند وزارتخانه در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر اجرا شود. خوشبختانه دانشکده ما در خصوص قراردادهای صنعتی و پژوهشی هم بسیار فعال و پویا بوده است. برای مثال، در دو سال اخیر حدود ۲۰ قرارداد صنعتی داشته‌ایم. شاخه‌های تحقیقاتی گوناگون ریاضیات و علوم کامپیوتر در عموم صنایع کاربرد دارند. یکی از چالش‌های موجود یافتن زبان مشترک بین پروژه‌های دانشگاهی و نیاز صنایع است. 

کیانی افزود: از دیگر افتخارات دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر بهره‌مندی از وجود ارزشمند دانشمندان پراستناد کشور و دانشمندان برتر ISC، برندگان جوایز میرزاخانی و رجبعلی‌پور و برندگان گرنت‌های بسیار معتبر بین‌المللی از بنیادها و مؤسسات بنام کشورهایی مانند سوئد، آلمان، فرانسه، ژاپن، کانادا، برزیل، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه و همچنین سخنرانان مدعو در چندین رویداد معتبر بین‌المللی است.

رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص افتخارات دانشجویی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر گفت: خوشبختانه دانشجویان دانشکده همواره در رویدادها و رقابت‌های معتبر دانشجویی داخلی و بین‌المللی بسیار خوش درخشیده‌اند و موجب افتخار و مباهات دانشکده و دانشگاه صنعتی امیرکبیر شده‌اند. از این میان، می‌توان به المپیاد دانشجویی ریاضی، مسابقات ریاضی انجمن ریاضی ایران، مسابقات جهانی ریاضی IMC، مسابقات جهانی برنامه‌نویسی ACM و مسابقات جهانی رباتیک فیرا اشاره کرد.

وی همچنین افزود: قطعا با یک جستجوی ساده به اطلاعات بیشتری در مورد همه همکاران دانشکده، به ویژه همکارانی که در هریک از زمینه‌های آموزشی مانند سرپرستی مسابقات، طرح تام، پژوهشی مانند برگزاری کنفرانس‌ها و دستاوردهای ملی و بین‌المللی فوق‌الذکر و صنعتی درخشیده‌اند، می توان دست یافت.

کیانی درباره کاهش تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی در دبیرستان، گفت: ریاضی رشته‌ای است که علاوه بر علاقه‌مندی، نیازمند هوشمندی‌های لازم نیز است. البته با توجه به اقبال گسترده جهانی به زمینه‌های مرتبط با ریاضیات و علوم کامپیوتر مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم داده و…، این موضوع قطعا گذرا و موقتی است. جالب است که اخیرا برخی از دانشجویان ممتاز رشته پزشکی دانشگاه‌های برتر کشور به دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخواست دو رشته‌ای کردن با برخی رشته‌های موجود در این دانشکده را ارائه کرده‌اند که نکته قابل توجهی است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.