تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1402 - 6:14
77 بازدید
کد خبر : 4159

از دلیل ممنوعیت آیفون تا رکوردزنی در پیک ترافیک اینترنت

از دلیل ممنوعیت آیفون تا رکوردزنی در پیک ترافیک اینترنت

افق روشن پایش اراضی کشور با کمک هوش مصنوعی، ثبت رکورد جدید در پیک ترافیک اینترنت کشور همزمان با بازی و جزئیات تازه از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ عنوان برخی از مهم ترین خبرهایی است که در هفته گذشته منتشر شد. به گزارش ایسنا، دنیا در حال حرکت پر شتاب بسیار به سمت

افق روشن پایش اراضی کشور با کمک هوش مصنوعی، ثبت رکورد جدید در پیک ترافیک اینترنت کشور همزمان با بازی و جزئیات تازه از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ عنوان برخی از مهم ترین خبرهایی است که در هفته گذشته منتشر شد.

به گزارش ایسنا، دنیا در حال حرکت پر شتاب بسیار به سمت استفاده از خدمات در بستر فضای مجازی است و در ایران نیز باید این کار را در دستور کار قرار گیرد. عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای ابتدای هفته جاری در گفت و گو با ایسنا درباره اعمال برخی محدودیت ها در دسترسی مردم به فضای مجازی عنوان کرد که ما نه تنها به سمت محدودیت‌ها نمی‌رویم، بلکه در حال حرکت به سمت توسعه هستیم اما با توجه به اینکه عموم مردم از این فضا استفاده می‌کنند، باید با مجرمینی که در این فضا در حال تاخت و تاز هستند، برخورد کنیم؛ به همین دلیل نیز اگر گاهی محدودیت و ممنوعیتی اعمال می‌شود بر اساس موازین قانونی و دقیقاً بر اساس روالی است که در قوه قضاییه طی می‌شود؛ در دادرسی‌های مربوط به مردم برای ما فضای مجازی و حقیقی تفاوتی ندارد و همه چیز باید بر اساس قانون پیش برود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های نظام و تمامی مراجع تصمیم‌گیر در کشور، حمایت از تمامی کسب و کارهای فضای مجازی و رعایت حریم مالکانه تمام شهروندان ایرانی به ویژه در فضای مجازی است، گفت که اگر امنیت، مالکیت و حرمت فعالان حوزه‌های کسب و کار را در فضای مجازی تامین نکنیم، این حوزه رشد پیدا نمی‌کند و اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای نیز مکرراً و بلا استثناء نسبت به این موضوعات تاکید داشته و دارند.

افق روشن پایش اراضی کشور با کمک هوش مصنوعی از دیگر خبرهای مهمی بود که در این هفته منتشر شد. در واقع سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد نخستین جلسه کمیته فنی پایش اراضی کشور با محوریت چگونگی استفاده از تصاویر ماهواره خیام و نحوه استقرار هسته پردازشگر تصاویر با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برگزار شد.

مازیار مباشری – مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی – با بیان این مهم که تامین، پردازش و توزیع تصاویر، سه مولفه اصلی در مدیریت پایش اراضی کشور است، اظهار کرد که سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ایجاد هسته پردازشگر تصاویر از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تامین خدمات پردازشی و ذخیره سازی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره می‌برد. از این رو، می‌توان گفت ترسیم افق روشن پایش اراضی کشور با کمک هوش مصنوعی و نیز همکاری شرکت‌های دانش بنیان امکان‌پذیر است. سپس در مرحله توزیع تصاویر، گزارش آماده شده از هسته پردازشگر به پلتفرم زمین ارسال و موارد مشکوک به دستگاه‌های متولی حفاظت از اراضی از طریق همین پلتفرم اعلام می‌شود.

به دنبال ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل های بعد از آن و بلاتکلیفی به وجود آمده اخیرا جزئیات جدیدی از علت این موضوع اعلام شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه به تازگی ارزبری بالا و عمل متقابل نسبت به تحریم‌هارا از جمله مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که مسئولان برای ممنوعیت واردات آیفون ۱۴به بالا مطرح کرده‌اند و گفت: به این ترتیب میزان واردات و ارزبری آیفون به شدت کاهش پیدا کرده است، چرا که عملا از آیفون ۱۴ به بعد ثبت سفارش و رجیستری نخواهد شد و مدل‌های ۱۳ و قبل از آن هم دیگر تقاضای چندانی ندارد.

او درباره این چه تفاونی بین ارزبری آیفون ۱۳ با مدل های بعدی وجود دارد، معتقد است که میزان ارزبری این محصولات متفاوت است؛ در اصل اکثر کسانی که به دنبال خرید آیفون ۱۲ و ۱۳ بودند، محصول مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و تقاضای آن‌ها کمتر از مدل‌های جدید آیفون است. اما با گذشت زمان اندکی از سوی یک مسئول اعلام شد که با تصمیم دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، محل تامین ارز گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار صرفا به «ارز صادراتی غیر» تغییر کرد.

اختصاص کدشناسه مرکز پردازش پستی بین‌المللی به فرودگاه پیام عنوان دیگر خبری است که در هفته گذشته منتشر شد. در واقع با پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت ملی پست، اتحادیه پستی جهانی کدشناسه مرکز پردازش بین‌المللی پستی (IMPC) را برای فرودگاه بین‌المللی پیام صادر کرد. این اقدام در چارچوب راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا و توسعه ناوگان هوایی منطقه ویژه اقتصادی پیام و ترانزیت مرسولات پستی به انجام رسید. کدشناسه صادر شده از سوی اتحادیه پستی جهانی ویژه فرودگاه بین‌المللی پیام با حروف اختصاری IRPYKA برای محمولات پستی وارده، صادره، ترانزیت و برای تمامی سرویس‌های پستی نظیر پست‌نامه، امانات، پیشتاز و کیسه خالی کاربرد دارد؛  با تخصیص این کد به فرودگاه هوایی پیام امکان ارسال، دریافت و ترانزیت محمولات بین المللی پستی بین‌المللی طبق استانداردهای UPU فراهم می شود.

 تیک‌تاک، یک رسانه اجتماعی است که از طریق سیستم‌عامل‌ آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک‌تاک در آغاز با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک و در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که موزیک‌ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند. اما مدتی است این شبکه اجتماعی از سوی رئیس جمهو پیشین آمریکا و سایر سیاستمداران آمریکایی که نگرانی های امنیت ملی را نسبت به این اپلیکیشن مطرح کرده اند، تحت فشار شدیدی قرار گرفت.

در همین رابطه به تازگی گروهی متشکل از ۱۸ دادستان کل ایالتی آمریکا اعلام کردند از تلاش مونتانا برای ممنوعیت اپلیکیشن ویدئوی کوتاه چینی تیک‌تاک حمایت می‌کنند و از یک قاضی آمریکایی خواستند که چالش‌های قانونی را پیش از اجرایی شدن این ممنوعیت در اول ژانویه رد کند. دادستان‌های کل ایالتی که در راس آنها ویرجینیا دیده می‌شود و شامل جورجیا، آلاسکا، یوتا، ایندیانا، نبراسکا، ایندیانا، آیووا، کنتاکی و داکوتای جنوبی هستند، اعلام کردند که شکایت‌های تیک‌تاک و کاربران باید رد شود، زیرا تیک‌تاک عمدا به اقدامات تجاری فریبنده‌ای مشغول است که افراد را وادار می‌کنند اطلاعات شخصی حساس را به اشتراک بگذارد که حزب کمونیست چین به راحتی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و به دلیل این که این پلتفرم به کودکان در مونتانا آسیب می‌رساند.  

تیک‌تاک که متعلق به بایت دنس چین است، در ماه مه شکایتی برای جلوگیری از اعمال ممنوعیت در مونتانا که نخستین ممنوعیت ایالتی در نوع خود است را تنظیم و استدلال کرد که این قانون، متمم اول حق آزادی بیان این کشور و کاربران را نقض می‌کند. جلسه رسیدگی به درخواست  تیک‌تاک برای جلوگیری از اجرای این ممنوعیت، برای ۱۲ اکتبر تعیین شده است.

همچنین با نزدیک شدن به پایان هفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ثبت یک رکورد جدید در پیک ترافیک اینترنت کشور خبر داد.

او در این زمینه اعلام کرد که در جریان بازی پرسپولیس و النصر، یک بار دیگه زیرساخت‌های ارتباطی کشور با موفقیت محک خورد و پیک ترافیک داخل ۶.۳ ترابیت‌برثانیه ثبت شد و برای اولین بار، مجموع پیک ترافیک داخل و خارجی کشور رکورد زد و از مرز ۱۱ ترابیت‌برثانیه گذشت.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.