تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 7:53
201 بازدید
کد خبر : 2930

استفاده فضاپیماهای چینی از هوش‌مصنوعی برای برخورد نکردن با زباله‌های فضایی

استفاده فضاپیماهای چینی از هوش‌مصنوعی برای برخورد نکردن با زباله‌های فضایی

چین از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا فضاپیماهایش با زباله‌های فضایی در مدار نزدیک زمین برخورد نکنند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، هوش مصنوعی به شکل ویژه از دو ماه پیش همزمان با معرفی ربات گفتگوگر و نویسنده ChatGPT خبرساز شده است. اکنون پژوهشگران چینی قصد دارند از هوش مصنوعی استفاده کنند

چین از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد تا فضاپیماهایش با زباله‌های فضایی در مدار نزدیک زمین برخورد نکنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، هوش مصنوعی به شکل ویژه از دو ماه پیش همزمان با معرفی ربات گفتگوگر و نویسنده ChatGPT خبرساز شده است. اکنون پژوهشگران چینی قصد دارند از هوش مصنوعی استفاده کنند تا از انجام بهینه و بدون خطر ماموریت‌های فضایی خود با طفره رفتن از زباله‌های فضایی فراوان حاضر در مدار زمین اطمینان حاصل کنند.

طبق گزارش رسانه‌های چینی، این پروژه توسط دانشمندان مرکز کنترل ماهواره‌ای شیان(Xian) در شمال غربی چین هدایت می‌شود. آنها الگوریتم‌های هوش مصنوعی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند به طور مستقل نظارت کنند و به جلوگیری از زباله‌های فضایی که مانعی در برابر مأموریت‌های فضایی جهانی هستند، کمک کنند.

جیانگ یو، پژوهشگر اصلی این پروژه می‌گوید: ما از تخصص ۱۰ ساله خود در جلوگیری از برخورد فضایی و کاهش زباله فضایی استفاده خواهیم کرد و کارشناسانی از سراسر کشور را برای پاسخگویی به نیازهای استراتژیک چین جمع‌آوری خواهیم کرد.

وی افزود: ما به طور ویژه قصد داریم پارادایم‌های هوش مصنوعی را با توجه به نظارت بر زباله‌های فضایی در مقیاس چندگانه، تکامل محیط زباله و آگاهی از موقعیت فضایی بررسی کنیم.

چین اولین کشوری نیست که سعی می‌کند هوش مصنوعی را برای جلوگیری از برخورد با زباله‌های فضایی آموزش دهد. آژانس فضایی اروپا(ESA) این ماموریت را چند سال پیش آغاز کرده است و مجموعه داده‌های گسترده‌ای از هشدارهای برخورد قبلی جمع‌آوری کرده و از جامعه هوش مصنوعی جهانی درخواست کرده است تا به توسعه سیستمی کمک کند که در نهایت بتواند به طور مستقل از زباله‌های مداری بگریزد.

فرهنگ زباله‌ریزی در فضا یک مشکل جهانی است

به گفته ناسا، در حال حاضر بیش از ۲۷ هزار قطعه زباله فضایی در مدار زمین توسط حسگرهای شبکه جهانی نظارت فضایی وزارت دفاع آمریکا ردیابی می‌شوند.

علاوه بر این، زباله‌هایی که برای ردیابی خیلی کوچک هستند، اما همچنین به اندازه کافی بزرگ هستند که به مأموریت‌های سرنشین‌دار و حتی بدون سرنشین آسیب برسانند، در مدار نزدیک زمین وجود دارند.

یک تکه کوچک از زباله‌های مداری می‌تواند تهدیدی بزرگ برای وسایل نقلیه فضایی از جمله ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر فضاپیماهای سرنشین‌دار مانند کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس باشد.

فرهنگ زباله‌ریزی در فضا یک مشکل جهانی است. سال گذشته، جسیکا روزن وورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال، قوانین جدیدی را پیشنهاد کرد که اپراتورهای ماهواره‌ها در مدار نزدیک زمین(LEO) را ملزم می‌کند تا ماهواره‌های خود را ظرف پنج سال پس از تکمیل مأموریت‌هایشان از مدار خارج کنند و در نهایت، کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده(FCC) رای به تصویب این قوانین جدید برای مقابله با خطرات فزاینده زباله‌های مداری داد.

این قوانین همچنین می‌توانند دستورالعمل مهلت ۲۵ ساله موجود برای خارج کردن ماهواره‌ها از مدار را پس از کار نکردن آنها کوتاه کند.

بهبود سرعت و کیفیت اطلاعات با هوش مصنوعی

به گفته پژوهشگران دانشگاه ملی فناوری دفاع چین، محیط فضایی بسیار پیچیده و نامطمئن شده است و نمی‌توان آن را توسط انسان مدیریت کرد. آنها می‌گویند اتخاذ فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند سرعت و کیفیت کسب اطلاعات را بهبود بخشد و از یک محیط فضایی امن پشتیبانی کند.

چین همچنین هوش مصنوعی را در توسعه صورت فلکی ماهواره‌ای هوشمند خود برای تحقیقات علمی ترکیب می‌کند.

به نظر می‌رسد ما تاکنون فقط نوک کوه یخی را از کارهایی که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد، دیده‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.