تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1403 - 7:50
31 بازدید
کد خبر : 7140

اطلاعات هوش مصنوعی در حوزه سلامت را به اشتراک نگذارید

اطلاعات هوش مصنوعی در حوزه سلامت را به اشتراک نگذارید

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: هوش مصنوعی حداقل در این بازه زمانی نمی تواند جایگزین اطلاعات دریافت شده از منابع معتبر و موثق مانند متخصصین سلامت شود. اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ممکن است اشتباه باشد و توصیه هایی به افراد بکند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد،

اطلاعات هوش مصنوعی در حوزه سلامت را به اشتراک نگذارید

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: هوش مصنوعی حداقل در این بازه زمانی نمی تواند جایگزین اطلاعات دریافت شده از منابع معتبر و موثق مانند متخصصین سلامت شود. اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ممکن است اشتباه باشد و توصیه هایی به افراد بکند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد، لذا مردم نباید این اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

سمیرا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش هوش مصنوعی در تولید محتوای حوزه سلامت گفت: هوش مصنوعی اطلاعات مورد نیاز مردم را با سرعت بالایی در اختیار آنها قرار می دهد. به عنوان مثال اگر فردی در زمینه های مختلف سلامت از مدیریت استرس گرفته تا تغذیه سوالی داشته باشد، می تواند از طریق هوش مصنوعی در کمترین زمان ممکن مشاوره دریافت کند. هوش مصنوعی به شیوه های مختلفی در این زمینه ارائه خدمت می کند. به عنوان مثال، می تواند به عنوان یک دستیار مجازی عمل کند و برنامه های تمرینی شخصی، توصیه های تغذیه ای و تکنیک های مدیریت استرس را ارائه دهد و به افرادی که مشکلات سلامت روان دارند و یا با بیماری‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، پشتیبانی و راهنمایی های لازم کند.
 
وی در ادامه با اشاره به نحوه عملکرد هوش مصنوعی در زمینه سلامت بیان کرد: نحوه عملکرد هوش مصنوعی به این صورت است که با تحلیل حجم وسیعی از داده ها و استفاده از الگوریتم های پیچیده و حرفه ای، توصیه ها و پیشنهاداتی به کاربران در زمینه وضعیت سلامتی ارائه می کند. این الگوریتم ها طیفی وسیعی از عوامل مانند تاریخچه پزشکی فرد و سبک زندگی او را در نظر می گیرد تا توصیه‌های متناسب با هر فرد ارائه کنند.
 
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی به تهدیدها نگرانی های هوش مصنوعی در زمینه تولید محتواهای سلامت اشاره کرد و گفت: اگرچه سرعت ارائه اطلاعات، مشاورها و پشتیبانی های شخصی و تخصصی که  هوش مصنوعی در حوزه سلامت ارائه می دهد نشان دهنده تحولی بزرگ است؛ اما باید توجه داشت که هوش مصنوعی در کنار مزایایی که دارد محدودیت هایی نیز دارد که باعث می شود حداقل در این بازه زمانی نتواند جایگزین اطلاعات دریافت شده از منابع معتبر و موثق مانند متخصصین سلامت شود. اطلاعاتی که از طریق هوش مصنوعی در اختیار مردم قرار می گیرد، ممکن است اشتباه باشد، منابع موثقی نداشته باشد و توصیه هایی به افراد بکند که سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اهمیت این موضوع به حدی بالا است که اطلاعات غلط(misinformation)  از سوی هوش مصنوعی به عنوان دومین مخاطره جهانی، در مجمع اقتصاد جهانی (World Economic Frum)، مطرح شده است.

محمدی درباره ی آینده هوش مصنوعی در ایران و تهدیدها و فرصت های این تکنولوژی نیز گفت: همزمان با رشد علم و تکنولوژی، در ایران نیز همانند سایر نقاط دنیا دسترسی و استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتواهای سلامت در حال افزایش است. بنابراین لازم است آگاهی های لازم در مورد استفاده از هوش مصنوعی و احتیاط های آن به مردم داده شود. باید این آگاهی داده شود که اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی از اعتبار کافی برخوردار نیست و نباید صرف استناد به آن عمل کرد، زیرا  ممکن است سلامت آنها تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین به مردم آموزش داده شود که اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی را با افراد دیگر به اشتراک نگذارند، زیرا “دروغ سرعت دارد” و با به اشتراک گذاری اطلاعات دریافت شده از هوش مصنوعی به گسترش اطلاعات غلط سرعت می بخشند و اینگونه ممکن سلامت عموم مردم تحت تاثیر قرار گیرد. اما متخصصین سلامتی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند، می‌توانند از ظرفیت هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به فعالیت های خود استفاده کنند. آنها می توانند بعد از دریافت محتواهای تولید شده از هوش مصنوعی آن را بازبینی و اصلاح کنند و پس از اطمینان از صحت محتواها آنها را در اختیار مردم قرار دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.