تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 5:12
90 بازدید
کد خبر : 4477

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، زیر ساخت‌های حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد و تقویت می‌شود. به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در حاشیه رویداد توسعه و تبادل فناوری در

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، زیر ساخت‌های حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد و تقویت می‌شود.

به گزارش ایسنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در حاشیه رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب‌بازی و درجمع خبرنگاران در خصوص صدور حکم رئیس‌جمهوری برای ایجاد مرکز ملی هوش مصنوعی، گفت: کشور برنامه جدی در حوزه هوش مصنوعی دارد که با تدبیر و حمایت رئیس‌جمهوری این برنامه در حال پیگیری است.

وی افزود: جریان هوش مصنوعی، کاربردی‌سازی و صنعت بر پایه هوش مصنوعی با شتاب بسیار عجیبی در حال پیشرفت است و ما به زودی و در کمتر از چند سال آینده شاهد تحولات بسیار چشمگیری خواهیم بود و این تکنولوژی در زندگی مردم تحول ایجاد خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: از این رو برنامه‌ریزی متمرکز برای ایجاد زیرساخت و فرصت‌های تأثیرگذاری مردم ضروری به نظر می‌رسد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری با اشاره به ایجاد شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی، گفت: این مرکز این برنامه را در دستور کار دارد که در چند پروژه و برنامه بزرگ ملی کار راهبری هوش مصنوعی کشور را انجام دهد.

وی تأکید کرد: از این رو این مرکز تمرکز بر روی توسعه زیرساخت یکپارچه، پردازنده‌های قوی، سیستم‌های ذخیره‌سازی قوی، سیستم‌های پردازشی ابری مناسب دارد تا مردم بتوانند شبیه یک اپراتور از این زیرساخت هوش مصنوعی استفاده کنند.

دهقانی فیروزآبادی مخاطب این زیرساخت را علاوه بر مردم، شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی دانست و ابراز امیدواری کرد که با حکم رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های ایشان بتوانیم با سرعت، هم‌افزایی میان مجموعه‌ها را ایجاد کنیم و توان متمرکز قوی در حوزه هوش مصنوعی در کشور ایجاد شود.

معاون علمی رئیس‌جمهوری در خصوص جایگاه هوش مصنوعی، توضیح داد: ایران در هوش مصنوعی از نظر تولید علمی و انتشار مقالات در جهان در رتبه ۱۷ قرار دارد، اما از نظر کاربرد در جایگاه ۷۸ جهانی قرار داریم. ما برنامه داریم در حوزه هوش مصنوعی هم از نظر علمی و هم از نظر کاربرد در افق ۱۰ ساله جزء ۱۰ کشور اول دنیا قرار گیریم.

وی در خصوص زیر ساخت‌های موجود در حوزه هوش مصنوعی در کشور، گفت: در کشور زیر ساخت‌های هوش مصنوعی شامل پردازنده‌های گرافیکی و سیستم‌های ذخیره‌ساز و همچنین داده‌های مناسب برای هوش مصنوعی وجود دارد، ولی مهمترین موردی که در این حوزه مورد نیاز است، هم افزایی میان این سیستم‌ها و زیر ساخت‌های موجود است؛ از این‌رو در جاهایی که ضعف داریم، با توسعه زیرساخت‌ها تقویت می‌شود، بنابراین به دنبال این هستیم که اولا یک نظام تنظیم‌گری مناسب برای در دسترس قرارگرفتن داده مناسب که شامل داده‌های حجیم مناسب می‌شود، برای مردم و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت ایجاد کنیم.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دوم اینکه زیرساخت‌های پردازش ابری مناسب را برای آنکه بخش خصوصی و مردم از آن استفاده کنند، توسعه دهیم.

معاون علمی رئیس‌جمهوری در رابطه با بازیگران این شورا گفت: در حکم رئیس‌جمهوری بازیگران این شورا مشخص شده‌اند و هم دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه هوش مصنوعی از جمله وزارت ارتباطات،‌ وزارت علوم، وزارت صنعت و بهداشت عضو این شورا هستند.

به گفته وی اعضای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به شرح ذیل است: 

* رئیس‌جمهوری یا معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورا

* دبیر شورا و رئیس مرکز ملی هوش مصنوعی به پیشنهاد معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و با حکم رئیس‌جمهوری

* معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه 

* معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی

* وزیر صنعت، معدن و تجارت

* وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

* وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

* وزیر امور اقتصاد و دارایی

* وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

* دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

* رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی

* دو عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و به حکم رئیس‌جمهوری

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.