تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 5:13
173 بازدید
کد خبر : 2957

اولین خلبانی هوش‌مصنوعی با یک جنگنده تاکتیکی

اولین خلبانی هوش‌مصنوعی با یک جنگنده تاکتیکی

شرکت «لاکهید مارتین» اعلام کرده است که به تازگی یک عامل هوش مصنوعی برای اولین بار یک جت جنگی تاکتیکی آموزشی را به مدت بیش از ۱۷ ساعت به پرواز درآورده است. به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، یک هواپیمای آموزشی منحصربفرد که یک جت جنگنده ساخته شرکت مشهور «لاکهید مارتین» به نام

شرکت «لاکهید مارتین» اعلام کرده است که به تازگی یک عامل هوش مصنوعی برای اولین بار یک جت جنگی تاکتیکی آموزشی را به مدت بیش از ۱۷ ساعت به پرواز درآورده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، یک هواپیمای آموزشی منحصربفرد که یک جت جنگنده ساخته شرکت مشهور «لاکهید مارتین» به نام X-۶۲A است، به اولین هواپیمای تاکتیکی تبدیل شده است که توسط هوش مصنوعی کنترل و خلبانی شده است.

طبق اعلام این شرکت، یک عامل هوش مصنوعی موسوم به ویستا(VISTA ) اخیراً با هواپیمای آموزشی X-۶۲A بیش از ۱۷ ساعت از پایگاه نیروی هوایی “ادواردز” در کالیفرنیا در دسامبر ۲۰۲۱ پرواز کرد.  

هوش مصنوعی VISTA که مخفف Variable In-Flight Simulation Test Aircraft به معنی «هواپیمای آزمایشی شبیه‌سازی متغیر در حین پرواز» است، می‌تواند از نرم‌افزار برای شبیه‌سازی ویژگی‌های عملکرد هواپیماهای دیگر استفاده کند که در این موقعیت، به جای آن از یک خلبان انسانی تقلید کرد.

این پرواز در یک دوره آزمایشی در ماه دسامبر انجام شد. لاکهید مارتین می‌گوید این اولین بار است که هوش مصنوعی به این شکل در یک هواپیمای تاکتیکی درگیر می‌شود و هدف استفاده از این سکو برای آزمایش طراحی هواپیماهایی است که روزی می‌توانند به طور مستقل پرواز کنند.

دکتر کریستوفر کاتینگ، مدیر تحقیقات دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی آمریکا (USAF TPS) در بیانیه‌ای گفت: “ویستا” به ما امکان می‌دهد توسعه و آزمایش تکنیک‌های هوش مصنوعی پیشرفته را با طرح‌های جدید خودروهای بدون سرنشین موازی کنیم. این رویکرد، همراه با آزمایش متمرکز بر روی سیستم‌های خودروی جدید در حین تولید، به سرعت استقلال و خودرانی را برای سکوهای بدون خدمه افزایش می‌دهد و به ما امکان می‌دهد تا قابلیت‌های تاکتیکی مرتبط را به جنگنده خود ارائه دهیم.

گفتنی است که ویستا (VISTA) توسط مرکز تحقیقاتی محرمانه Skunk Works در شرکت لاکهید مارتین با همکاری شرکت Calspan توسعه یافته است و در مدرسه خلبانی آزمایشی نیروی هوایی ایالات متحده در ادواردز برای تقلید از ویژگی‌های پروازی هواپیماهای مختلف استفاده می‌شود و پیش از این از ویستا برای توسعه نمایشگر مجازی و سیستم ورودی فرمان صوتی برای جنگنده F-۳۵ Lightning II استفاده شده است.

این مدرسه خلبانی اخیرا VISTA X-۶۲A را با الگوریتم پیروی از مدل لاکهید مارتین(MFA) و سیستم کنترل مستقل شبیه سازی(SACS) ارتقا داده است. وقتی این سیستم‌ها یکپارچه می‌شوند، به VISTA کمک می‌کنند تا آزمایش‌های پروازی پیشرفته‌ای را انجام دهد که از استقلال و هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه