تاریخ انتشار : یکشنبه 20 فروردین 1402 - 8:52
190 بازدید
کد خبر : 3154

اگر مراقب نباشیم، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری برای استثمار تبدیل شود

اگر مراقب نباشیم، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری برای استثمار تبدیل شود

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هوش مصنوعی هم می‌تواند منجر به افزایش عدالت در جامعه شود و هم می‌تواند در جهتی خلاف این مورد استفاده قرار گیرد، گفت: اگر مراقب نباشیم، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری برای استثمار تبدیل شود. احد هراتی در گفت‌وگو با ایسنا با

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هوش مصنوعی هم می‌تواند منجر به افزایش عدالت در جامعه شود و هم می‌تواند در جهتی خلاف این مورد استفاده قرار گیرد، گفت: اگر مراقب نباشیم، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری برای استثمار تبدیل شود.

احد هراتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون هوش مصنوعی، اظهار کرد: بسیاری از تصمیمات در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… بدون توجه به داده‌های موجود اتخاذ می‌شوند، در حالیکه هوش مصنوعی صرفا با تکیه بر داده‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. لذا یکی از بزرگترین کمک‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به جوامع بشری بکند، این است که به سیاستگذاران در اتخاذ تصمیمات دقیق و مبتنی بر واقعیت یاری برساند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک شمشیر دو لبه است، افزود: هرچند از مزایای هوش مصنوعی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و این ابزاری است که زمینه‌ساز تحول در ارائه خدمات آموزشی، اقتصادی و … می‌شود، اما این تکنولوژی که با گسترش برابری در امر آموزش، می‌تواند باعث شکل‌گیری عدالت آموزشی شود، آیا در جهتی دیگر باعث تمرکز قدرت در دست شرکت‌های توسعه‌دهنده نخواهد شد؟ اگر مراقب نباشیم، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری برای استثمار تبدیل شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هوش مصنوعی هم از جمله ابزارهایی است که اگر فرهنگ آن در جامعه ایجاد نشود یا مبانی حقوقی استفاده از آن تدوین نشود، مشکل‌ساز خواهد شد، گفت: باید در مورد مسئولیت افرادی که از قدرت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا مسئولیت توسعه‌دهندگان آن، مبانی حقوقی تدوین شود. این چیزی است که در خصوص هر ابزار جدیدی باید مورد توجه قرار گیرد، همان طور که در بسیاری از کشورها به لحاظ تکنولوژی امکان استفاده از خودروهای خودران فراهم است، اما چون زیرساخت‌های قانونی آن فراهم نشده و مشخص نیست در صورت بروز حادثه مالک، شرکت سازنده و… هر کدام چه مسئولیتی دارند، خودروهای خودران در این کشورها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

هراتی تاکید کرد: هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر جامعه است و اگر ما برای این تحولات آماده نشویم، ضربه خواهیم خورد. در حقیقت برای کنترل آسیب‌های ناشی از استفاده نادرست از هوش مصنوعی، باید از متخصصین علوم انسانی کمک گرفت تا فرهنگ و زیرساخت‌های حقوقی مورد نیاز برای آن را فراهم آورند.  

وی با بیان اینکه صرف پیشرفت تکنولوژی دنیا را جای بهتری برای زندگی نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: از حدود دهه ۹۰ شرکت‌های فعال در حوزه IT  و برنامه‌نویسی پر و بال گرفتند و اکنون می‌بینیم بخش زیادی از ثروت دنیا در انحصار پنج شرکت نخست فعال در این حوزه قرار دارد. پس در این مورد رشد فناوری چندان منجر به افزایش عدالت و تبدیل دنیا به مکانی بهتر نشده است.   

این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت کشور ما در توسعه هوش مصنوعی، عنوان کرد: یکی از مهمترین الزامات پیشرفت در این حوزه، نیروی انسانی متخصص است. اگرچه ما تا چند سال پیش از این حیث وضع خوبی داشتیم، اما اکنون با توجه به بحران مهاجرت نخبگان از کشور و اینکه متخصصین حوزه هوش مصنوعی و کامپیوتر با سرعت بیشتری از متخصصین سایر حوزه‌ها در حال مهاجرت اند، ما با کمبود نیروی انسانی در این عرصه مواجهیم.

هراتی با بیان اینکه همچنین ما به لحاظ زیرساخت‌های فنی و تکنولوژیکی نیز حتی از کشورهای منطقه عقب هستیم، اضافه کرد: این عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها باعث افزایش مهاجرت نیز می‌شود. به علاوه ما در حوزه سیاستگذاری برای این عرصه نیز مشکل داریم. در حالیکه امارات حدود دو سال پیش اعلام کرد که می‌خواهد وزارتخانه هوش مصنوعی تاسیس کند و در مورد تبدیل دبی به هوشمندترین شهر جهان تبلیغ می‌کند، ما خیلی تلاشی در این حوزه نکردیم و به نظر می‌رسد پنجره زمانی ما در حال بسته شدن است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم یادگیری کار با هوش مصنوعی، عنوان کرد: اگر امروز تلاش نکنیم با هوش مصنوعی آشنا شویم و استفاده از آن را یاد بگیریم، در آینده به انسان‌های بی‌سوادی تبدیل خواهیم شد که با بسیاری از وسایل اطراف‌مان نمی‌توانیم کار کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی در خصوص آینده جهان با وجود هوش مصنوعی و اینکه آیا ممکن است روزی انسان به تسخیر این سازه خودش دربیاید، بیان کرد: در این خصوص دو تفکر در بین محققین هوش مصنوعی وجود دارد. تفکر اول معتقد است که ممکن است روزی انسان به تسخیر هوش مصنوعی درآید، اما تفکر دوم اعتقاد دارد هوش مصنوعی تنها در حد ابزاری برای ارتقاء سطح زندگی انسان و تسهیل کارهای او باقی خواهد ماند.

هراتی ادامه داد: به طور کلی من هم فکر نمی‌کنم آن اتفاقاتی که در برخی از فیلم‌های آخرالزمانی نمایش داده می‌شود، رخ دهد و روزی ربات‌ها و هوش مصنوعی کنترل انسان و جهان را در دست گیرند، مگر اینکه بشر خودش بخواهد به این سمت حرکت کند. که البته به نظر می‌رسد عقلانیت لازم برای پرهیز از رخداد اتفاقات این چنین در بشر وجود داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.